Bodembedekkers

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Ambrosius
Berichten:114
Lid geworden op:zo 14 jan 2007, 20:12
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Bodembedekkers

Bericht door Ambrosius » zo 02 nov 2008, 18:40

dan toch geen verschil tussen het zuiden en het noorden qua terminologie, Maarten

JP, dat boek is misschien wel het beste in het Nederlands, en de cd-rom erbij is zeer handig in gebruik; een aanrader zeker als antwoord op de vraag

inderdaad je kan steeds naar de 5 kijken, maar soms is een 4 beter in JOUW tuin, het is zeer belangrijk het eerste deel van het boek ook te lezen

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bodembedekkers

Bericht door Oude Essink » zo 02 nov 2008, 18:49

Jelte Pieter,
Bedankt voor de verwijzing naar de CD_ROM; die had ik niet bekeken[:I]

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bodembedekkers

Bericht door pieter1 » di 11 nov 2008, 19:24

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik volgend jaar longkruid ga zaaien als bodembedekker.

Ik kwam over longkruid dit ook nog tegen:

De naam Longkruid vindt men ook in diverse andere West-Europese talen terug. In sommige Oost-Europese talen is de naam afgeleid van een woord voor honing, zoals het Russische "medunitza" en het Poolse "miodunka".

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bodembedekkers

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 12 nov 2008, 17:35

Longkruid is er in vele variateiten: de `groot` bloemige variateit zijn het beste. In mijn tuin had ik ooit een rode. Werd redelijk op gevlogen. Het is meer een hommel plant. Dat het een hommelplant is, is hier op het forum al vaker aangehaald.

jp

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bodembedekkers

Bericht door pieter1 » do 13 nov 2008, 19:25

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Longkruid is er in vele variateiten: de `groot` bloemige variateit zijn het beste. In mijn tuin had ik ooit een rode. Werd redelijk op gevlogen. Het is meer een hommel plant. Dat het een hommelplant is, is hier op het forum al vaker aangehaald.

jp


Ik heb de "gewone" Pulmonaria officinalis besteld. Ook heb ik zaad besteld van de "wilde Akelei" Aquilegia vulgaris. Hondsdraf groeit hier ook overal in de buurt. Dit is ook een mooie bodembedekker. Ik heb de zaden besteld bij Jeltingatuin in Buitenpost.
Ik zoek nog een adresje voor zaden van Daslook, ik kan ze nergens bestellen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bodembedekkers

Bericht door Hans van der Post. » vr 14 nov 2008, 11:22

Pieter als je geduld hebt..............? In mei zijn de zaden van de daslook rijp. In het bos van de buitenplaats Poelgeest groeit massaal daslook.
Ooit zijn daar veel planten, bomen en struiken door Boerhave in het buitenland verzameld en daar in zijn "tuin" neer gezet. Hij deed hetzelfde als Els Kleinendorst; leuke, bijzondere groeisels uitgraven en mee nemen en in de tuin zetten om met veel bewondering er naar kijken.
Gelukkig had Boerhave (arts en kruidkundige) geen Arie Rodenburg in de buurt die de gesel hanteerde voor deze daad, zie:
http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=9274

Juist door mensen uit het verleden die bewondering/verwondering voor de natuur hadden is het nu mogelijk om uit vele delen van Europa "de stinse planten" te bewonderen.
Lees alleen al de opsomming - even hoger in de topic - van Albert de Wilde. Allemaal in een "verre verleden" opgegraven en in buitenplaatsen neergezet en zijn uiteindelijk na een paar honderd jaar in bijna in elke tuin te vinden.

De Sternbergia lutea die Els opgroef heb ik al jaren in mijn tuin.
Begin september komen blad en bloem van het bolgewas boven de grond en bloeit drie weken later.

!Hans.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bodembedekkers

Bericht door Tieme » vr 14 nov 2008, 12:14

Pieter,

Daslook kun je beter als knol bestellen. Deze zal zich snel uitbreiden.

Tieme

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Bodembedekkers

Bericht door wilde » vr 14 nov 2008, 19:52

Daslook kun je beter als knol bestellen. Deze zal zich snel uitbreiden.
Je kunt van veel soorten knollen of bollen kopen, maar zaaien geeft meer bevrediging en daslook bloeit reeds in het 3e jaar. Dat geldt ook voor anemone blanda, winteraconiet, sterhyacint, boshyacint en botanische krokus. Ik heb daslook in mijn tuin en haal het zaad van planten langs de randen van de paden altijd weg. Het woekert nogal en ik wil de paden vrijhouden van planten. Ze zaaien dus zeer gemakkelijk. Het is overigens geen geweldige insectenplant. Je ziet er nauwelijks insecten op vliegen, ook geen honingbijen. Dat kan ook te maken hebben met andere drachten die op het bloeimoment aanwezig zijn en die aantrekkelijker zijn, bijv. Acersoorten, waaronder bij mij in de buurt Spaanse aak.

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bodembedekkers

Bericht door Æbe » za 15 nov 2008, 19:55

hoeveel daslookbollen heb je nodig?

Æ.

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bodembedekkers

Bericht door pieter1 » ma 17 nov 2008, 10:37

Æbe schreef:
hoeveel daslookbollen heb je nodig?

Æ.


Een en ander hangt van de prijs af. Begrijp ik dat u ze kunt leveren?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten