Kiwiprobleem

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

amja
Berichten: 120
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kiwiprobleem

Bericht door amja »

Geeft niks dat de kiwi's tegelijk rijp zijn dan kun je tenminste lekkere dingen van maken. Zal ze maar in de gaten houden weet niet hoe snel ze rijpen.

Druiven snoeien lijkt er inderdaad op, maar toch wel een beetje moeilijk om het goed te doen. Welke tak laat je staan en welke tak mag eraf en welke kant gaan we op met die lange takken.

Amja
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Kiwiprobleem

Bericht door martin b »

Amja hier in het kort een voorbeeld.

Zomer, leid de scheuten langs de draden. Top de scheuten als de ruimte is gevuld. Zijscheuten kun je op 5 bladeren innijpen.

Tijdens het groeiseisoen komen de vruchten op de zwakke/korte zijtwijgen. nijp jonge scheuten in op ca. 7 bladeren voorbij de laatste vrucht.

Winter snoei de zijtakken op 3 knoppen voorbij de plaats waar de laatste vrucht zat (te zien aan de achtergelaten vruchtstelen).

snoei vertakt meerjarig hout tot een jonge zwakke twijg aan de basis. Verwijder sterke watertwijgen.

martin
amja
Berichten: 120
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kiwiprobleem

Bericht door amja »

Dus je moet de kiwi/druif heel het seizoen snoeien om de plant in toom te houden en niet enkel in de winter. Ik dacht dat je er in de zomer niet zoveel aan mocht snoeien.

Amja
amja
Berichten: 120
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kiwiprobleem

Bericht door amja »

De kiwibladeren zijn er allemaal afgevroren en er hing nog 1 kiwi aan.

Deze is echter niet bevroren maar wel nog hard, dus een kiwi (de vrucht) kan best een klein nachtvorstje hebben en ze zijn niet meteen bevroren.

Amja
Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Kiwiprobleem

Bericht door Æbe »

zelf heb ik geen kiwi maar de buren op de volkstuin hebben er 1 staan wel 20 vierkante meter op zonnedak
dit jaar hing er geen 1 aan door een te rigoreuze snoei
vorig jaar hing de struik vol niet te tellen zo veel,maar worden pas geplukt als de struik kaal is,de emmer kiwi die ik van de buren krijg zet ik in mijn tuinhuis weg op kartonnen eierrekken
30 kiwi per rekje en laat ze rustig rijpen dit jaar hebben ze eind april gehaald

Æ.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kiwiprobleem

Bericht door Dirk Blanken »

Heeft iemand Actinidia kolomikta een kleine kiwi soort(vrucht)met bont wit/roze bladeren.
Ondanks dat ik er een mannetje bij kocht zit er na een jaar of 5 nog steeds geen vrucht aan.
Waarschijnlijk was er geen mannetje bij en moet ik het nog eens proberen.
Heeft iemand ervaringen met deze kiwi soort.
Dirk

dertiende
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kiwiprobleem

Bericht door Oude Essink »

aan de bloem kun je snel man van wijf onderscheiden!
.
Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Kiwiprobleem

Bericht door m.kolsters. »

Als je kiwi man en vrouw hebt moeten deze wel even oud zijn.
Volgen mij te hebben verteld mogen ze geen leeftijd verschil hebben.
Maar heb wel geduld met de vrucht wie weet komen ze nog.
Hennie heeft een mooie foto van man en vrouwelijke kiwi,print deze en kijk als ze bloeien of dat ook zo is(alleen stuifmeeldraden of een vrucht afzetting).

Tinus Kolsters
't Bakhuis
amja
Berichten: 120
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kiwiprobleem

Bericht door amja »

Hoe zien de bloemen van een tweeslachtige plant er dan uit?

Ik heb er dit jaar niet zo op gelet en weet alleen dat de bijen er goed op vlogen en het mooie witte bloemen waren.
Of heeft deze plant twee soorten bloemen, mannelijke en vrouwelijke bloemen.

Amja
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kiwiprobleem

Bericht door Oude Essink »

Hallo Amja,
Doorgaans zijn bloemen tweeslachtig; d.w.z. dat zij zowel stamper met stempel (vrouwelijk element) hebben alswel meeldraden met helmknoppen (leveren pollen; mannelijk element); Pollen op een daarvoor ontvankelijke stempel leveren de zaadcel die in het vruchtbeginsel, waarmee de stamper in verbinding staat, tot vruchten leidt. Bij de Kiwi zijn de bloemen éénslachtig, tweehuizig en heeft een plant bloemen die slechts één geslacht hebben; ofwel mannelijke bloemen (hij is de pollen leverancier) ofwel alleen vrouwelijke bloemen, met alleen stampers en stempels. (zij is de vruchten leverancier).
Op de afbeelding boven, zie je bij de mannelijke bloem alleen maar meeldraden die helmknoppen hebben en het stuifmeel leveren; bij de vrouwelijke bloem zijn deze meeldraden verschrompeld en leveren geen
pollen; uit het vruchtbeginsel komt een heel stelsel van witte stampers (stijlen) die ieder een stempel hebben. pollen op iedere stempel levert een of soms meer vruchten op als de bestuiving van die stempels daadwerkelijk tot bevruchting leidt. De vruchten zijn de pitjes in de Kiwi. Op de mannelijke bloem winnen de bijen nectar en pollen, op de vrouwelijke bloem alleen nectar.
Een plant als de Kiwi noemt men eenslachtig, tweehuizig: de geslachten zijn over twee huizen verdeeld; op een aantal vrouwelijke planten is altijd een mannelijke nodig. Zo is dat ook bij de Wilg: bomen met gele katjes zijn de mannelijke en bomen met grijze katjes zijn de vrouwelijke. De Hulst werkt ook zo. Als je met de Kerst mooie rode bessen wilt zien, moet je wel de vrouwelijke boom aanschaffen; zo ook de Skimmia.
Hopelijk duidelijk.[:)]

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten