Drachtvelden vervolg.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Plaats reactie
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Drachtvelden vervolg.

Bericht door Jaap v.Popering » do 23 apr 2009, 22:38

[img]http://vpopering.nl/jaap/amadeliefje.jpg[/img]
Vorig jaar hebben wij verschillende dracht velden laten zien , dit jaar willen wij ook elke week wat kleinere perceeltjes bloemzaden laten zien , met rechts onder in het beeld een afbeelding van de stuifmeel korrel.




















Als eerste het madeliefje , deze wordt zowel voor de nectar als stuifmeel bevlogen , welke geel van kleur is en 22 micron groot .

Afbeelding

Aro
Berichten:58
Lid geworden op:di 10 feb 2009, 21:41
Locatie:Renswoude
Contacteer:

Re: Drachtvelden vervolg.

Bericht door Aro » do 23 apr 2009, 23:24

Hallo Jaap,
Leuk en interessant,blij dat je weer bent begonnen met deze
serie,ik geniet ervan! Blijf aub zo doorgaan!!!
Met vr. gr.
Aro

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Drachtvelden vervolg.

Bericht door Jaap v.Popering » di 28 apr 2009, 19:18

[img]http://vpopering.nl/jaap/akelei1.jpg[/img]

Ook Akelei wordt door de honingbijen goed bevlogen zowel op nectar als op stuifmeel wat 21 micron groot is .
Voor de nectar moeten zij echter helemaal onderin een van de vijf kelkjes zijn .














Afbeelding

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Drachtvelden vervolg.

Bericht door Jaap v.Popering » za 02 mei 2009, 22:18

Voor deze keer een speciaal onderwerp.

Hoewel deze bloemen druk door wespen bezocht worden is er geen bestuiving tot stand gekomen .aan de huid van de wesp blijft vrijwel geen stuifmeel in hangen wat voor een goede bestuiving van essentieel belang is .
Een stelling van ; waar de wesp verschijnt daar verdwijnen de bestuivende insecten is dus waar.
Afbeelding




In tegenstelling tot honingbijen zijn de larven van o.a.de
( Vespinae )vleeseters De wespen zijn daarom noodgedwongen roofinsecten en worden daarom vleeseters genoemd ,en jagen daardoor de bestuivende insecten op de vlucht.
Hebben dus een zeer negatief effect op de bestuiving.
Doodgestoken insecten worden vermalen en aan de larven gevoerd , en als beloning krijgt de koningin een druppel vloeistof die als voedsel dient , en als aanvulling gebruikt zij nectar uit diverse bloemen .

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Drachtvelden vervolg.

Bericht door Erik Speksnijder » ma 04 mei 2009, 21:30

Hoi Jaap,

Het zijn interessante stukjes die je schrijft, maar bovenstaand wespenverhaal is iets te eenzijdig. Elders op het forum werd ook reeds beweerd, dat wespen geen bestuivers zijn, maar dit klopt toch niet helemaal. Onze bijen zijn weliswaar superbestuivers, vooral voor jou als zaadteler, maar hebben desondanks van nature ook hun 'beperkingen' (eigen niche). Die beperkingen worden o.a. bewerkstelligd door volkgrootte (massadrachten zijn het aantrekkelijkst), tonglengte (niet alle bloemen kunnen bevlogen worden), kieskeurigheid (nectar met het hoogste suikergehalte wordt het best bevlogen), kleurenspectrum (niet alle bloemen worden door bijen bevlogen), gewicht (een bij is voor sommige bloemen gewoonweg te zwaar), stuifmeelverzamelapparaat (sommig stuifmeel kan door een bij niet verzameld worden) etc.

In al die 'gaten' die de honingbij laat liggen, zijn tal van andere bestuivers (vliegen, wespen, kevers, vlinders e.a.) aan het werk, die in onze ogen misschien wat minder efficiënt gebouwd zijn, maar desondanks in de praktijk ook prima voldoen.
Ik begrijp dat je als zaadteler misschien niet blij bent met een wesp als de bijenwolf, die in sommige situaties bijna plaagvormen kan aannemen. In een natuurlijker situatie liggen de zaken iets anders en hebben ook wespen zeker hun rol/nut. Onderstaand plaatje laat in ieder geval zien, dat ook dit beestje kan bestuiven:

Afbeelding

Oude foto, die ik eens maakte van een bijenwolf op kruisdistel.
Groet,




Erik

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Drachtvelden vervolg.

Bericht door Jaap v.Popering » di 05 mei 2009, 11:25

Beste Eric

Op de andere site waar jij op doelt , was mijn antwoord in algemene zin bedoeld , maar ik voel mij steeds meer gedwongen om in details te treden .

Ten eerste ben ik in de verste verte geen zaadteler , maar zal toch proberen mijn standpunt iets meer te verduidelijken .
Ook heb ik ergens geschreven dat de wespen te glad zijn maar omdat de ;Philanthus triangulum , ( Bijenwolf ) een graafwesp is en delen van zijn lichaam onder de microscoop meer op een spijkerbed lijken , is dit geen gladde wesp .

Afbeelding



(Ik heb die afgebeeld omdat ik op dit moment geen afbeelding van een bloembezoekende gewone wesp in mijn bezit heb .)
Incidenteel is het daarom mogelijk dat een wesp enkele bloemen bestuift , maar het negatieve effect door het verdrijven van bestuivende insecten zal overheersen .
Jaren geleden heb ik ook negatieve bestuiving ondervonden van de gewone wesp , ook massaal bij een gewas aanwezig , en de bestuivende insecten verdreef , heb daar helaas geen beeldmateriaal van . ook de gewone wesp jaagt op bijen vliegen en vlinders.
Als ik al de wespenfamilies moet gaan beschrijven ,en de mogelijke bestuiving van ; Epipactis ( Wespenorchis ), of de bestuiving van de vijg in Kenia door een galwesp ,is mij allemaal een beetje te veel .

Je noemt de beperkingen van de honingbij , die zijn er zeker maar je vergeet dat door te manipuleren met bodemgesteldheid , teeltwijze , selectie invloeden , waterhuishouding , temperatuur zonlicht veel te beïnvloeden valt , en op deze wijze zelfs bloemen die van nature door de kolibrie bestoven worden , hier in ruime mate door de honingbij .
Je noemt enkele bestuivers , hier zijn er nog enkele .
Vogels, Slakken , Vleermuizen ,Water , Wind , en DE mens . Die blijkt al 1500.v Chr met handbestuiving te zijn begonnen , en heden ten dage zijn er wereldwijd vele mensen dagelijks mee bezig , Ook in de selectieve gewassen dient men bij het betreden van een ander gewas, andere kleding aan te trekken vanwege ongewenste kruisbestuiving .
Je ziet dus mogelijkheden te over .

Om meer ergernis en escalatie te voorkomen zal ik deze site nu beëindigen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Drachtvelden vervolg.

Bericht door maartenkleijne » di 05 mei 2009, 12:04

"Om meer ergernis en escalatie te voorkomen zal ik deze site nu beëindigen."
Vooral niet ophouden Jaap, hier wordt ik blij van......

gr,
maarten

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Drachtvelden vervolg.

Bericht door Erik Speksnijder » di 05 mei 2009, 20:28

"Om meer ergernis en escalatie te voorkomen zal ik deze site nu beëindigen."


Ik had niet de intentie ergenis op te roepen of iemand te kwetsen. Een forum is een plaats waar mensen met verschillende inzichten/meningen bij elkaar komen en derhalve kan op een ieders schrijven wel eens commentaar/aanvullingen komen. Daar moet je op een forum tegen kunnen.
Groet,

Erik

Erik

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Drachtvelden vervolg.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 06 mei 2009, 19:35

Erik

Ik ben niet gekwetst door jou , maar de verwijzing naar die andere site door jou schoot mij in de verkeerde keel.

Ik had een heldere kijk verwacht omdat jij naar ik aanneem ook bekend ben met onderstaande beelden .en dan komt bestuiving in de zaadteelt in een ander daglicht te staan .
Afbeelding

Foto gemaakt door P Pijpers .

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Drachtvelden vervolg.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 24 jun 2009, 14:32

Ik had eigenlijk deze bijdrage in de discussie over 'bestuivingsbijdrage van wespen' willen plaatsen. Maar hier kan het ook:

Bij het inrichten van mijn nieuwe stand ben ik allemaal brede wespenorchissen (Orchis helleborine) tegengekomen. Ik heb veel brandnetels weggeknipt en ineens stonden ze daar. Ze krijgen nu veel licht en worden groter en groter. Ze hebben nu ook al last van bladluizen....een veel voorkomende kwaal bij deze plant naar het schijnt. Straks komen de mieren om de bladluizen te melken. Alles mag bij mij blijven leven.

Zie hier voor de functie van de wesp op deze plant:
http://forum.belgiumdigital.com/f43/wes ... 72639.html


JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten