Laurier

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Laurier

Bericht door Bart de Coo »

Net weekendboodschappen gedaan. Moest een potje laurier hebben. Dat is dan 4,50 euro alstublieft. Man man man, wat een laaienlichterij. Ooit wel eens een laurierstruik gezien? Die dingen kunnen boomgroot worden en hele woonwijken onbeperkt voorzien van laurier. 4 euro 50. Tsss. Op vakantie in Frankrijk heb ik een flinke tak gesnoeid met mijn zakmes, de blaadje een paar dagen laten verflenzen en in een potje gedaan. Tot en met Kerstmis had ik heerlijke, gratis laurier in huis.

Ik gebruik dat spul graag en veel. Je kunt laurierbladeren niet alleen meetrekken met de bouillon of met stoofvlees; het blaadje bewijst ook prima diensten in zoete gerechten. Trek bijvoorbeeld veel laurier in water, voeg suiker toe en draai er ijs van in de ijsmachine. Heerlijk. Stoofperen met laurier in plaats van kaneel. Zalig.

En dan is de laurierplant ook nog eens geschikt als drachtplant. Er schijnt zelfs honing op gewonnen te worden.

Kortom, zo'n struik willen wij allemaal in de tuin. Ik bezit inmiddels 1 plantje dat ik gekregen heb van Maarten Kleijne. Ik geloof dat hij het 'Engelse laurier' noemde, een winterharde soort.

Ik zou wel eens allerlei ervaringen over en met laurier willen horen. Hoe kom ik aan laurierplanten, afgezien van via via? Kun je ze gemakkelijk vermeerderen? Weet iemand een soort die goede diensten bewijst in de keuken? En als ik nou eens een soort te pakken krijg die niet winterhard is, hoe help ik die dan de winter door? En is het inderdaad een goede drachtplant?

Schrijf je leeg. Bedankt alvast!


Groet,


Bart
Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Laurier

Bericht door Eugeen »

Ben zelf geen actief schrijver op dit forum, maar heb wel ervaring met laurier. Sinds enige jaren staat er één in mijn tuin. Tijdens de strenge winter in het voorjaar van 2009 is deze helemaal kapotgevroren. Op de eerste foto staat de boom in volle glorie in september 2008. Op de tweede foto is de nieuwe wortelopslag te zien in mei 2009 en op de derde foto het resultaat in september 2009. Momenteel ziet hij er schitterend uit. Volgende maand ga ik hem wat bijsnoeien om te fatsoeneren. Ook op de stam is er ondertussen veel nieuwe takgroei. Ik ga proberen om zoveel mogelijk de oude stam te bewaren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: Laurier

Bericht door agastache »

hallo Bart,
Jammer dat je zo ver weg woont want laurier is hier een must voor elke moestuin, je zou bij mij veel nieuwe plantjes kunnen meenemen. Op de wortels van een laurierboom/struik groeien vaak spontaan nieuwe planten die makkelijk af te steken en te herplanten zijn. Ook het stekken van eenjarige nieuwe scheuten in juli/augustus is vrij eenvoudig. Toen ik nog in nederland woonde heb ik diverse keren geprobeerd laurier te planten en de winter door te helpen, omdat ik in andijk op de zware klei tuinde was dat niet zo eenvoudig en vroren de planten altijd uit. Hier in de dordogne doorstaan ze zonder probleem de strengste (franse) winters. Meestal worden de laurierstruiken gesnoeid zoals wij in nederland meestal de liguster snoeien. Laat je ze groeien; bloeien ze in de vroege zomer en is laurier een heel goede drachtplant waar veel bijen op vliegen.
laurier hoort hier zoals ik zei bij de moestuin en is een onderdeel van het "bouquet garni", gebruikt in allerlei stoofpotten.
Bouquet garni is een samengebonden bosje kruiden bestaande uit laurier,thijm, peterselie en dragon wat dan meegekookt wordt.
groeten en succes meindert
Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Laurier

Bericht door O Peatey »

Ik heb zelf in 1981 in Zuid-Frankrijk gewoont en gewerkt als plantenveredelaar. Dit was in Remoulins vlakbij Nimes. Bij het bedrijf, een zgn. mas, een oude boerderij stonden reusachtige laurierbomen met stammen van wel een meter doorsnede. Ik heb een handvol zaden meegenomen naar Nederland en naderhand gezaaid. De kieming was snel en voorspoedig. Ik heb uiteindelijk 1 plant overgehouden en de rest weggeven. Dit boompje was jaren mijn leverancier voor de stoofpotblaadjes. Jammergenoeg is dit boompje vorig jaar doodgevroren en zit ik nu ook zonder.
Misschien weet Agastache in zijn buurt wel wat bomen te staan en kan wat zaden rapen voor nooddruftige Nederlanders ...
Pieter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten