Slecht...laat en gat in dracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Slecht...laat en gat in dracht

Bericht door LWPisa » za 19 jun 2010, 15:58

L.S.,

Net terug na een week afwezigheid en even wezen kijken in de volken. Regio Utrecht. De honing die er in zat is meerendeels opgegeten en er komt niks binnen. De braam en linde moeten nog komen. De eigenaar van de plukbloementuin was ook aan het mopperen, weinig bloemen, later dan normaal en wat er is is klein. De temperatuur is best ok maar de noordenwind droogt alles uit.

Ik hoop er maar het beste van (de kleintjes voer ik bij met deeg) maar ik heb dit jaar 0 kilo voorjaarshoning gehad, tegen over de 100 vorig jaar met volken die net zo sterk en harmonieus zijn. Wat er in zit laat ik zitten. Enige voordeel is dat ze hun zwermen binnenhouden en ik in de buurt ben om ze te splitsen.

L

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Slecht...laat en gat in dracht

Bericht door remolen » za 19 jun 2010, 17:05

gek genoeg had ik van 2 volken 40 kg voorjaarshoning. Na het slingeren had ik op beide volken de honingkamers op gezet om uit te likken. Ik was van plan ze 2 dagen later er weer af te halen. omdat ik varroa wilde bestrijden. Maar helaas ging dat toen al niet meer omdat beide volken weer 1 honing kamer vol hadden.

In de bouw.. zit daar mischien het verschil in ?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Slecht...laat en gat in dracht

Bericht door joselito » za 19 jun 2010, 18:45

remolen schreef:


In de bouw.. zit daar mischien het verschil in ?



De bouw van wat?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Slecht...laat en gat in dracht

Bericht door Bart de Coo » za 19 jun 2010, 21:03

Ik ben vandaag ontiegelijk wezen voeren. Sommige volken stonden echt droog. Ik was er nogal door verrast. Een reservevolkje had al wat dode poppen op de plank liggen. Die waren wellicht al uit arren moede begonnen met broed trekken. Verder hier hetzelfde verhaal: de linde, bramen en distels zijn voorzichtig begonnen, maar het is nu wachten op goed weer. In elk geval is er hier vandaag veel regen gevallen, dus dat is dan weer gunstig.

Bart

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Slecht...laat en gat in dracht

Bericht door AndreasH » za 19 jun 2010, 21:21

Met lede ogen heb ik vandaag staan kijken naar een arsenaal lindebomen wat z'n weerga niet kent. Allemaal in bloei, geen enkel insect te zien. Niet eens hommels..... Dat het snel zuidewind moge worden. Anders wordt het net zoiets als met de acacia... Dat was ook niks ))-:

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Slecht...laat en gat in dracht

Bericht door remolen » zo 20 jun 2010, 07:41

In de nieuwbouw bedoelde ik. de nieuwbouw van Assen.
Woonwijk dus.

Maar ik heb ook volkjes staan op een andere stand. en daar is het niks. ook lege honingkamers.. en bijna geen voer. Daar moet ik ook deze week beginnen te voeren hoor anders komen ze te kort..

Groet Rene

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Slecht...laat en gat in dracht

Bericht door LWPisa » zo 20 jun 2010, 10:24

Het hangt bij mij van de lokatie/habitat af.

Leiden stadsrand: honingvooraad blijft gelijk of neemt misschien iets toe.
Utrecht buitengebied: honing neemt af, kleine volken komen droog te staan.
Utrecht stadsrand: blijft gelijk, misschien iets afname.

Robinia was niks, veel wind, veel te droog en temperatuur misschien te laag. Er staat hier veel linde in knop en de braam begint/is bezig. Normaal heb ik in Leiden ook veel liguster denk ik maar dit jaar zie ik daar niks van terug. Paardenbloem en fruit in de Utrechtse regio werd wel op gehaald maar dat hebben ze allemaal opgebruikt.

Stiekum hebben we eigenlijk al een half jaar extreem veel noordenwind. Ik moet denken aan wat Piet ooit schreef: "wind uit het noorden helpt bijen vermoorden". Door de lage temperatuur en lage luchtvochtigheid geven planten minder of niks en is er zeker risico op verhongering. Mijn volken zien er best OK uit maar ik hou ze wel in de gaten.

L

lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Slecht...laat en gat in dracht

Bericht door lut » zo 20 jun 2010, 14:25

[i]Ik ben vandaag ontiegelijk wezen voeren. Sommige volken stonden echt droog. Ik was er nogal door verrast. Een reservevolkje had al wat dode poppen op de plank liggen. Die waren wellicht al uit arren moede begonnen met broed trekken.[/i]

Ik ben vandaag ook geschrokken moet ik zeggen en ben ook beginnen voederen. Eén klein volk zat helemaal zonder voedsel. Ik zag ook dat er in verschillende cellen jonge bijen die moesten uitlopen dood in de cel zaten. Als beginner kon ik dat niet direct plaatsen. Heeft dat te maken met het feit dat het volk zonder eten zat?

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Slecht...laat en gat in dracht

Bericht door LWPisa » ma 21 jun 2010, 08:15

Ja. De bijen hebben te weinig energie om alle broed op temperatuur te houden dus laten ze het aan de randen afkoelen en dat gaat dood.

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten