ranonkelstruik

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:
ranonkelstruik

Bericht door Bart Maes » zo 25 mar 2007, 19:27

Kan er me iemand vertellen of de ranonkelstruik (Kerria japonica)vanwege zijn lange bloeiperiode een interessante bijenplant is?


met imkersgroet!
Bart

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: ranonkelstruik

Bericht door de vos roger » zo 25 mar 2007, 20:49

Bart,ik heb de cultivars Pleniflora en de bontbladige Picta daar is nooit een bij op te bespeuren.Het zou me sterk verwonderen indien ze de Kerria japonica zouden bevliegen,maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.De gewone Kerria of de Pleniflora hebben ongeveer dezelfde groei en bloeiwijze,de bontbladige Picta is een tragere groeier.
groetjes



roger

Ambrosius
Berichten:114
Lid geworden op:zo 14 jan 2007, 20:12
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: ranonkelstruik

Bericht door Ambrosius » zo 25 mar 2007, 21:27

Roger, ik heb er ook nog geen bijen op gezien, maar hier is ruime keuze; zelf niet aangeplant, via ondergrondse wortels bekomen van de buren, wel een mooi bloempje; daarom laat ik het staan

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: ranonkelstruik

Bericht door Æbe » ma 26 mar 2007, 20:33

bart,
de Kerria japonica moet geen gevulde bloemen hebben en dan komt er wel eens een bij langs vliegen.meestal worden struiken met gevulde dubbele bloemen aangeboden bij tuincentra,maar van de bloemen is niets te halen.verder is het een mooie struik

Æ.

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: ranonkelstruik

Bericht door Bart Maes » vr 30 mar 2007, 20:33

Bedankt voor de reactie, het is inderdaad een mooie struik.En is hij niet zo goed voor de bijen, het oog wil ook wat. Het is een mooie bloeier voor in de tuin.


met imkersgroet!
Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten