Stuifmeel

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:
Stuifmeel

Bericht door remolen » wo 13 aug 2008, 13:48

Tot wanneer gaan bijen eigenlijk door met stuifmeel halen? mijn bijen vliegen als gekken en komen met veel stuifmeel terug. heerlijk om naar te kijken. van geel oranje en lichtgroen en heel licht geel. Ik had verwacht dat met dit weer weinig te halen zou zijn.?

Groet van René

ps zoeken is erg moeilijk er is zo veel informatie. Ik heb gezocht op stuifmeel maar dan vind je 1000 dingen maar geen die mijn vraag had beantwoord.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door Bart de Coo » wo 13 aug 2008, 22:14

Ik geloof dat forumdeelnemer LWPisa er onlangs op wees dat de bijen bij een slechte nectardracht wel degelijk goed stuifmeel kunnen halen. Ik denk dat hij daar gelijk in heeft. Als je denkt dat er veder weinig te halen valt, overweeg dan of er wel genoeg voer in je volken zit. Met de stuifmeeldracht zit het kennelijk snor!

Verder is mijn ervaring dat bijen tot in november kunnen thuiskomen met stuifmeel (dahlia?). Volgens mij zijn december, januari en februari de meest stuifmeelloze maanden. Maar zelfs dan zul je ze onder gunstige omstandigheden zien thuiskomen met gele sokjes, van de mahonia bijvoorbeeld.


Groet,


Bart de Coo

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door LWPisa » do 14 aug 2008, 08:13

Rene,

Kijk eens hier op het forum onder het tabje "gidsen" naar de drachtplantengids en vul de maand in.

Gr
L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten