benadering Gemeenten

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
benadering Gemeenten

Bericht door Peter Bal » di 03 feb 2009, 13:56

Hallo imkers,
ik was mij aan het afvragen of er iets concreets op papier bestaat waarmee je als imker(vereniging) naar een gemeente kunt gaan.
Ik heb best een aantal wensen bij de gemeente, onder andere het aanplanten van Linde en andere drachtplanten, maar wil wel goed beslagen ten ijs komen.
Alle tips zijn welkom!

Peter

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: benadering Gemeenten

Bericht door m.kolsters. » di 03 feb 2009, 19:34

Dag Peter ,je moet op de gemeenten even na vragen wie dit alles verzorgd en dan een afspraak maken.
Het is een lange weg ,maar wel doen.
Zet alles wat je wil op een papier zodat je niets vergeet.
En na veel gepraat heb je succes ,verwacht niet te veel ,en geduld is een schonen zaak.
Nu beginnen.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: benadering Gemeenten

Bericht door macwlem » di 03 feb 2009, 20:26

P.meel.niet.gekregen-stuur.nog.eens-over:D

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Bijenhouden.nl - De Nederlandstalige ontmoetingsplek voor iedereen die belangstelling heeft voor bijen en bijenhouden.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: benadering Gemeenten

Bericht door Wim Joosten » wo 04 feb 2009, 08:57

Hallo Peter.

In de benadering naar de gemeente moet je het belang van het aanplanten van dit soort bomen en struiken verbreden. Dus niet alleen in het belang van de honingbij (imkerij) maar ook van de solitaire bijen, hommels, en andere insecten. Op die manier komt er meer zaad en vruchten aan de bomen, struiken, en planten. Daarvan profiteren de vogels dan weer, enz.


Met vriendelijke groet,
Wim

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: benadering Gemeenten

Bericht door Peter Bal » wo 04 feb 2009, 17:27

Wim Joosten schreef:
Hallo Peter.

In de benadering naar de gemeente moet je het belang van het aanplanten van dit soort bomen en struiken verbreden. Dus niet alleen in het belang van de honingbij (imkerij) maar ook van de solitaire bijen, hommels, en andere insecten. Op die manier komt er meer zaad en vruchten aan de bomen, struiken, en planten. Daarvan profiteren de vogels dan weer, enz.


Met vriendelijke groet,
Wim


Wim en anderen, goeie tips!
Ik had eigenlijk stiekum gehoopt dat er al een document was waarin alle aspecten waar rekening mee gehouden moet worden zijn samengevat. Gemeenten zullen bij de vraag naar Lindebomen vragen stellen over onderhoudskosten, druipen, luisgevoeligheid, geschikte soorten etc.
Ook voor plantsoen denk ik dat we de plussen en minnen zouden moeten kunnen opsommen. Zo is sneeuwbes heel decoratief, maar is het ook onderhoudsarm? (ik hoorde vandaag dat mijn gemeente 5 ton moet besparen op het groenbudget....)
Als we kunnen aantonen welke baten er mogelijk zijn, dan is er misschien meer kans op succes.
Maar wellicht draaf ik te ver door en kan de betreffende ambtenaar dat zo uit de mouw schudden.

Groeten!

Peter

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: benadering Gemeenten

Bericht door macwlem » wo 04 feb 2009, 17:33

Wellicht ook een manier: boomplantdag
Bomen bij nieuwbouwprojecten/sponsoring bedrijven...het bladiebla parkje.

Een gemeente zal altijd graag de sier willen maken met zichzelf dus daar komt het op aan.

We bomen verder :-)

Groet,
Willem



––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Bijenhouden.nl - De Nederlandstalige ontmoetingsplek voor iedereen die belangstelling heeft voor bijen en bijenhouden.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 48 gasten