De heide honingt!

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

G.B.
Berichten:222
Lid geworden op:zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds:2007
Aantal volken:400
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
De heide honingt!

Bericht door G.B. » ma 16 aug 2010, 17:57

Vandaag even wezen kijken op de heide, na een paar mooie dagen gehad te hebben.
Vrijwel alles is bovenin aan het vullen. Nu we veel vocht gehad hebben, krijgen we hopelijk een mooie heidedracht

Vr, groet,
G.B.
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door Arnold » di 17 aug 2010, 23:21

Ja! toen ik vanochtend voor het werk onderweg was zag ik inderdaad ook op een veld de heide bloeien:D, kan nog goedkomen zeg maar:P
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

G.B.
Berichten:222
Lid geworden op:zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds:2007
Aantal volken:400
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door G.B. » do 19 aug 2010, 17:47

:D Prachtig weertje!

Toch niets mooier dan bijen op de heide!
Kilo's nectar komen binnen. Bovendien een heel rijke stuifmeeldracht laat in het jaar, voor gezonde winterbijen :D
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door AndreasH » do 19 aug 2010, 20:18

Bij m'n werk is nogal een groot veld waar de heide bloeit op het moment. Maar daar mag ik vast geen kasten neerzetten. Openbaar terrein enzo... *fronst*
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door Arnold » do 19 aug 2010, 21:56

AndreasH schreef:Bij m'n werk is nogal een groot veld waar de heide bloeit op het moment. Maar daar mag ik vast geen kasten neerzetten. Openbaar terrein enzo... *fronst*


als je weet van wie die grond is kun je de eigenaar altijd vragen lijkt mij? en als het van de gemeente is en er zitten welken in de gemeente die dierenliefhebber is dan zit er een grote kans in dat het mag.

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door beethere » do 19 aug 2010, 22:39

Als dat veld bij je werk is; en je hebt een rustig plekje bij je werk, zet je de bijen toch gewoon daar neer??
ff vragen; vaak zal het wel mogen.

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door ainanc » vr 20 aug 2010, 09:06

Ik wil 1 volk naar de heide brengen. Weten jullie waar ik het volk naartoe kan brengen en kan het nog?
Abdurr Inanc

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door AndreasH » vr 20 aug 2010, 09:20

Jah, da's ook 'n beetje mijn vraag. De heideplantjes die hier staan zijn alweer op hun retour lijkt het wel. Dus, heeft het nog wel zin om er een kast voor naartoe te sjouwen? Ik heb nu overigens wel 1 kast waar een honingkamer onder staat, die compleet vol zit met vliegbijen. Als er eentje de heide op zou gaan, dan zou het die kast zijn.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door Bart de Coo » vr 20 aug 2010, 22:42

Ainanc,

Volgens mij onderschat je een en ander een beetje. Als ik naar de hei reis, dan doe ik dat voor dag en dauw. Ik wil zeker weten dat de bijen binnen zitten als ik de vliegplank sluit. En ik wil dat ze rustig naar buiten komen als ik op de hei de vliegplanken open. Verder heb ik al een maandje of anderhalf geleden een vergunning geregeld. Kortom, reizen naar de hei is een flinke onderneming. Ik kan je wel het adres bezorgen van de gemeente Rheden: dan kun je ze volgend jaar neerzetten op het Rozendaalse veld. Als je een vergunning aanvraagt bij Natuurmonumenten, dan kun je ze neerzetten op de Loenermark en op het Herikhuizerveld ('Posbank'). Je had het je allemaal al in april of in mei moeten bedenken, vrees ik.

Groet,

Bart

G.B.
Berichten:222
Lid geworden op:zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds:2007
Aantal volken:400
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door G.B. » za 21 aug 2010, 15:56

Ik ruik de heide nooit. Alleen de kasten die er staan. dat is voor mij de graadmeter of de heide honingt of niet. Is ruiken van de heide geen fabeltje? Net zoals bij onweer de bloempjes dicht gaan?

Deze week is er in ieder geval flink wat binnengekomen. Bij jou ook wel zeker, Bart?

Ik heb de kasten op een landgoed staan, lekker beschermd, want is daar verboden voor publiek. Ieder jaar wordt me gevraagd of ik daar wil komen, hoef dus niets te regelen :D

groet,
G.B.
:be3:
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten