Moerasbloem

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Moerasbloem

Bericht door Oude Essink » zo 19 mei 2002, 18:35

moerasbloem
Vandaag stond bij mij de Moerasbloem volop in bloei . Eens kreeg ik een paar van deze eenjarige plantjes uit de tuin van het Bijenhuis en sindsdien komt zij steeds en overal weer op.
De officiële naam is Limnanthes ( het Griekse limné betekent vijver, moeras; en anthos = bloem) . De plant wordt 15 cm hoog en 10 cm breed; en bloeit een groot deel van de zomer door; daarna verdwijnt zij spoorloos maar dank zij de rijke uitzaaiing vind je haar het volgende jaar overal terug.
De bloemetjes zijn fraai en rijkelijk, komvormig en leveren ruim Nectar en Pollen (okerkleurig); veel bijen en solitairen zie ik erop; minder hommels. Als de vijf stempels bestoven zijn en tot bevruchting hebben geleid, levert de bloem vijf nootjes af. De solitaire bij op de afbeelding levert daar geen bijdrage aan: Zij kruipt achter langs!!
Hoogwaardige oliën worden eruit gewonnen die gebruikt worden voor verfijnde instrumenten als horloges e.d. Toch verre te verkiezen boven het betrekken ervan uit de kop van de potvis, zoals nu nog gebruikelijk is.
Afbeelding
hennie oes











Bijgewerkt door - Oude Essink op 26/05/2002 17:40:17

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Moerasbloem

Bericht door Piet Jager » zo 19 mei 2002, 20:35

Dit moerasbloempje wordt ook wel met de toepasselijke naam "spiegeleitje" genoemd, althans veel in Engeland. Een dikke 15 jaar geleden heb ik eens twee zaadjes - op een cellotape geplakt - gekregen uit de Hortus. Daarna heb ik ca 3 jaar lang via diverse bijenmarkten van Veenendaal t/m Zuidlaren Nederland er mee volgestopt.
Doet het ook goed op droge zandgrond.

!Piet

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Moerasbloem

Bericht door Frans vanTongeren » zo 19 mei 2002, 23:14

Meer weten over dit vrolijke bloempje?
Surf naar het DrachtplantenArchief- DE MOERASBLOEM
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=309

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten