mahonia charity

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Plaats reactie
Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00
mahonia charity

Bericht door Henk Klok » do 04 dec 2003, 23:53

Vandaag in Amsterdam gefotografeerd, gewoon naast een boom aan de gracht.
Een bloeiende plant in december valt op. Ik vroeg me af wat het voor plant was, en Hans van der Post wist het.
Om Hans te citeren:
Om precies te zijn het is hybride een kruising tussen Mahonia japoninca en
Mahonia lomariifofila de naam is "mahonia charity"
(bedankt Hans)
Afbeelding

Groet,
Henk

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mahonia charity

Bericht door Æbe » vr 05 dec 2003, 00:26

henk,
ik ken hem onder de naam Mahonia bealei,
mooie solitair struik die wel 150cm hoog word,bloeit vanaf november tot april waar de bijen ook op af komen, de bloemen ruiken ook lekker.
groeten Æbe

Æ.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: mahonia charity

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 05 dec 2003, 09:59

Een goeie gemeentestruik! Weinig onderhoud en lastig om te molesteren.

j.p.

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: mahonia charity

Bericht door Henk Klok » vr 05 dec 2003, 11:00

Nee Jelte, geen gemeentestruik, maar waarschijnlijk door een buurtbewoner naast de boom in de grond gezet.
In de stad wordt door veel mensen allerlei beplanting aangebracht. Bij mij in de straat, met een brede stoep en een klein muurje tussen straat en stoep, zijn brede straattuintjes langs het muurtje aangebracht, waar de bewoners allerlei planten en struiken in hebben gezet. De (deel)gemeente geeft hiertoe de mogelijkheid door, waar mogelijk, langs woningen de stoep op te breken en randen aan te brengen voor beplanting, op voorwaarde dat de bewoners de boel zelf onderhouden.
Verder breekt de gemeente de hele stad open, ook op onmogelijke plekken, zodat het lijkt of de hele stad op de schop gaat, maar dat is een ander onderwerp :)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: mahonia charity

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 05 dec 2003, 12:51

In de LC is momenteel een discussie gaande wie deze stadtuintjes heeft 'uitgevonden'. Gisteren plaatste een Fries een ingezonden stuk over dit onderwerp: Hij zei dat in de jaren tachtig in Amsterdam al dit fenomeen was uitgevonden onder het motto: til een tegel en plant een plant. Dus niet in Leeuwarden, zoals een wethouder beweerde. De gemeente zorgde voor aarde en planten. Straatbewoners moesten het geheel onderhouden. Een leuk groenfrissig gezicht kreeg Amsterdam.

Verder bedoel ik Henk met gemeentestruik, dat deze struik zeker in gemeentetuintsjes thuis hoort! Die kleinere Mahonie zie je al vaak in de gemeentetuin. De grotere helaas wat minder.

J.P.

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: mahonia charity

Bericht door Henk Klok » vr 05 dec 2003, 13:06

Hij zei dat in de jaren tachtig in Amsterdam al dit fenomeen was uitgevonden onder het motto: til een tegel en plant een plant. Dus niet in Leeuwarden, zoals een wethouder beweerde. De gemeente zorgde voor aarde en planten. Straatbewoners
Ik denk ook dat Amsterdam eerder was. Eind zeventiger jaren werden tegels al uit de stoep gelicht om een tuintje te beginnen. Woonboten waren daaraan vooraf gegaan door kades met planten in te richten. De gemeente gedoogde het eerst, en later werd er door de gemeente zelf aan meegewerkt om wildgroei tegen te gaan. Ik ben in de jaren tachtig meerdere malen in Leeuwarden geweest, maar daar was alles toen nog keurig recht geplaveid zonder stoeptuintjes.
In Amsterdam werden in de jaren tachtig sowieso geregeld de tegels uit de straat gelicht ;-)
Verder bedoel ik Henk met gemeentestruik, dat deze struik zeker in gemeentetuintsjes thuis hoort! Die kleinere Mahonie zie je al vaak in de gemeentetuin. De grotere helaas wat minder.
Ah, zo bedoelde je 't. Heb ze hier nog niet veel gezien, maar als ze niet bloeien vallen ze ook niet zo op.

Groet,
Henk

p.s. wat dacht je van dit initiatief :-)
http://www.voertuin.nl
H.

City2000
Berichten:41
Lid geworden op:ma 01 sep 2003, 18:29
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mahonia charity

Bericht door City2000 » vr 05 dec 2003, 18:06

3 jaar geleden was er een man op de amsterdamse tv zender AT5
die zijn auto had omgebouwd tot een tuin.
Hij zei dat ie toch geen rijbewijs had :)
Deze auto stond vlakbij mijn oude school en liep er regelmatig langs.
In het begin was het heel grappig om te zien, maar de tuin ging al snel achteruit omdat deze slecht werd onderhouden.
Op een gegeven moment was de auto zelfs helemaal weg.
Het was dat ik dit jaar pas zag dat de auto simpel weg was verplaats naar de koninginnenweg vlakbij het politie bureau.

Het was een leuk idee.. denk alleen niet dat veel mensen hen auto
zullen laten ombouwen. De autotuin moet dan ook wel onderhouden worden want de auto waar ik het zo even over had is eigenlijk geen gezicht meer.

Groeten,
Roelof Stadt (Amsterdam)

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: mahonia charity

Bericht door Henk Klok » vr 05 dec 2003, 20:04

Het was dat ik dit jaar pas zag dat de auto simpel weg was verplaats naar de koninginnenweg vlakbij het politie bureau.
Ja, dat klopt. Laatst fietste ik over de koninginneweg, en daar zag ik de tot tuin omgebouwde auto. Dak eraf en aade in de bak gestort :-)
Maar voor een tuin ga ik geen auto aanschaffen, en bij mij in de straat is er gelukkig genoeg ruimte voor stoep en groen.

Henk

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mahonia charity

Bericht door Oude Essink » vr 05 dec 2003, 21:56

Het item ging over de Mahonia, en dat gaat een beetje de mist in. Jammer, want er vliegt van alles op tot in het voorjaar!

Afbeelding
hennie oes

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: mahonia charity

Bericht door Henk Klok » vr 05 dec 2003, 22:32

Prachtige foto's Hennie!
Goed dat je ons weer bij de les haalt.

Groet,
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten