re hoefblad

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Plaats reactie
frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland
re hoefblad

Bericht door frits dalm » di 27 jan 2004, 23:48

hier in Geulle zie ik veel kleinhoefblad, maar langs het kanaal alleen groot hoefblad wel licht van kleur.
Meen dat ik in een kalkrijk gebied woon.
Kan me wel herinneren dat in Dordrecht ook veel
kleinhoefblad bij de sloten bloeide
Mvrgr Frits

Frits

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: re hoefblad

Bericht door maartenkleijne » wo 28 jan 2004, 09:31

Frits, ik heb de titel aangepast maar echt niet aan je tekst gezeten.

Frans, hoefblad -groot en klein- heeft vooral stikstof nodig en vocht. Groot hoefblad nat, klein hoefblad vochtig.
Jouw klein hoefblad dat goed groeide heeft niet te maken met bodem maar met bodem: het vocht beneden. Dat er al dan niet krijt bij is betekent hoogstens dat de aanwezige stikstof sneller vrij komt, en dan ook eerder op is.
Bij klein hoefblad is het vaak zo: hoe harder ze groeit hoe eerder klaar, het is een pioniersplant.
Groot hoefbald daarentegen kan een heel bolwerk vormen op natte grond en zijn eigen stikstofcyclus gaande houden, zonder tegenbericht. Alleen al je haar wilt kweken op een onnatuurlijke plek, moet je elk jaar zorgen dat er weer plenty stikstof is.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: re hoefblad

Bericht door Oude Essink » wo 28 jan 2004, 11:33

Afbeelding

met groet,
hennie oes
Afbeelding

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: re hoefblad

Bericht door frits dalm » vr 30 jan 2004, 00:18

Maarten, ik ga er van uit dat er
niet in teksten "gerommeld"wordt.
het aanpassen van de titel laat mij koud,
reageer alleen als ik meen wat zinnigs te
kunnen zeggen. Of iets positiefs kan
over brengen
Mvrgr Frits

Frits

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: re hoefblad

Bericht door Æbe » vr 27 feb 2004, 15:49

hoefblad
Naast de bekende soorten,Klein en Groot hoefblad is er ook nog
Wit Hoefblad en Japans Hoefblad ,deze soorten bloeien nu al en zijn wat bescheidener dan Groot hoefblad,wat ruimte betreft.groeien ook aan de waterkant,en bij mooi weer weten de bijen ze ook nog te vinden.
groeten ,Æbe

Æ.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: re hoefblad

Bericht door kole.amj » vr 27 feb 2004, 16:03

Aebe,

Is er een botanische verklaring voor het zo vroeg bloeien van hoefblad.
Jaren terug zag ik het voor het eerst en vond het een fascinerende
plant.Tevergeefs zocht ik de hele zomer naar bloemen.Nadat ik wist wat het was bleef ik mij erover verbazen waarom zo'n gigantische plant
in zo'n "ongunstige" tijd bloeide.
Misschien heeft het te maken met het feit dat de zaden langere tijd nodig hebben om te rijpen?

Groet,
A-3

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: re hoefblad

Bericht door Bart Maes » za 28 feb 2004, 21:23


De lichte zaadjes zijn voorzien van een kleine pluim en verspreiden zich zeer ver met de wind; ook blijven ze op het water drijven en vinden ze dikwijls een geschikte standplaats daar waar ze aanspoelen.
Vrijwel alle zaden zijn onmiddelijk kiemkrachtig zodra ze een geschikt milieu bereiken. Met uitlopers kan o.a. Klein hoefblad zeer snel uitbreiden. Ik denk niet dat de zaden lang moeten rijpen, want de kiemkracht is binnen de 2 maanden nagenoeg verdwenen, zodat de kieming tot de lente beperkt is. Uiteraard komen het merendeel van de vruchten niet goed terecht!
Tot zover het zaad. Als ik denk aan 'wind' en aan de 'grootte' van de bladeren van het Groot hoefblad dan lijkt het me dus logisch om vroeg te bloeien alvorens die bladeren al de mogelijkheden om me te verspeiden weg nemen. Kun je volgen?
Maar de bladeren van het Klein hoefblad zijn toch zo groot niet!?

Ik zoek er dit achter:
net als Groot hoefblad bloeit ook de Herfsttijloos eerst en komen daarna pas de bladeren te voorschijn. Het hoefblad is een composiet en de Herfsttijloos behoort tot de familie van de lelie-achtigen.
Een botanische reden? Misschien is er eentje, maar de natuur is zo prachtig in al zijn verscheidenheid: sommigen bloeien eerst, anderen bloeien later en gebruiken weer andere mechanismen om zich voort te planten, insecten aan te lokken, ... En daar geniet ik als imker van, waarschijnlijk net als vele andere imkers op dit forum!:D

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: re hoefblad

Bericht door Æbe » za 28 feb 2004, 21:33

A-3,
--Is er een botanische verklaring voor het zo vroeg bloeien van hoefblad--
ik denk dat de Schepper aan veel meer dingen gedacht heeft dan wij kunnen bedenken, in ieder geval heeft hij er voor gezorgt dat de bijen er wat aan hebben in het vroege voorjaar.
Van zaad hoeft de plant het niet te hebben denk ik ,want de wortelstokken groeien weelderig door de grond ,zaailingen heb ik ook nog nooit gezien,maar wie ben ik,het is een composiet, dus ze kan zich op de wind verplaatsen.
groeten,Æbe

Æ.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: re hoefblad

Bericht door kole.amj » zo 29 feb 2004, 15:47

AEBE,

De schepper geeft ons inderdaad veel stof tot nadenken.Ook geeft hij ons de opdracht alle dingen te onderzoeken en het goede te behouden.
Gelukkig ben ik ook voorzien van een goed stel hersenen en probeer die te gebruiken met alle beperkingen.Dus de gerezen vraag mbt Groot
Hoefblad heb ik geuit en met de antwoorden kan ik verder en dat roept
weer vragen op enz.enz.

Groet,
A-3

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: re hoefblad

Bericht door Æbe » za 06 mar 2004, 17:32

A-3
groeien en bloeien heeft natuurlijk alles met licht en water en warmte te maken,maar dat weet je ook wel en dat is over de hele wereld te zàen,op dit moment ben ik op vacantie in turkije,en geniet van de winterbloeiers, of lente hier,prachtige ruige natuur wat we in nederland nauwelijks kennen en bloemen waarop veel bijen vliegen gaan mee in de koffer voor een turks hoekje in de heemtuin,nieuwe stinzenplanten,waarvan ik de naam nog nàet weet,maar dat zoek àk thuis wel uit van deze bol en knolgewassen.
groeten,Æbe

Æ.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten