Hoe zwaar moet kast zijn voor bestuiving?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

StefaanDeputter
Berichten:84
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 21:15
Locatie:Belgium
Contacteer:
Hoe zwaar moet kast zijn voor bestuiving?

Bericht door StefaanDeputter » vr 19 mar 2004, 18:58

Hello imkers,

Buiten het feit dat ik imker ben, uit werken ga, kweken wij ook aardbeien onder plastiek tunnels.
Voor de bestuiving van de bloemen wil ik hiervoor een kast van mijn bijenstal gebruiken.
Hoe groot moet zo'n volk zijn om in een tunnel van 58 meter op 7 meter de bloemen bevrucht te krijgen?
Ik imker met Zanderkasten.

Groeten
Stefaan

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Hoe zwaar moet kast zijn voor bestuiving?

Bericht door kole.amj » za 20 mar 2004, 10:28

Stefaan,

Honingbijen hebben eigenlijk een hekel aan tunnels en kassen.Ook al bloeien er vele aardbeien.Als de tunnel niet goed afgesloten kan worden zullen veel bijen naar buiten gaan.
Ik kan mij voorstellen dat een sterk volk minder functioneert in een tunnel dan een kleiner volk,maar dat is gevoelsmatig.Een lid van een klein zwak volk zal proberen dicht bij huis voedsel te verzamelen.
Ik denk dat je kunt sturen door veel suiker aan te bieden aan het volk zodat ze allen maar,betrekkelijk,op stuifmeel hoeven vliegen.Dat laatste is voor aardbeien het belangrijkst|

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoe zwaar moet kast zijn voor bestuiving?

Bericht door Oude Essink » za 20 mar 2004, 12:17

Hallo Stefaan,
Ik heb jarenlang een kas-aardbeienteler van bijen voorzien en dat loopt perfect; je moet wel de voedselvoorraad in de gaten houden; als de bijen een mogelijkheid hebben om ook buiten de kas te fourageren is dat uitstekend, anders moet je iedere week even controleren of er voer genoeg in de kast is en of er eitjes zijn. Als er geen broed is, is het uit met fourageren.

Afbeelding

Bijen vliegen volop in de aardbei; het is een aantrekkelijke plant voor ze. Als je ook van de eerste bloesem wilt profiteren, is het goed een paar iets vroeger bloeiende planten te zetten. De aardbij is proterogyn; dat wil zeggen, dat de stempels rijp zijn vóór de helmknoppen. De eerste bloemen in jouw kas zullen derhalve niet volledig bevrucht worden als er geen rijpe mannetjes zijn.
In het algemeen rekent men op één volk per 1000 m2 ; jij kunt dus volstaan met een zesraamsvolk. Paar sluitramen in je Zanderkast.
sukses!
hennie oes
Afbeelding

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoe zwaar moet kast zijn voor bestuiving?

Bericht door lamheuv » za 20 mar 2004, 19:45

Hallo Stefan,
Informeer eens bij Cees van Holland, Rhenen, Nederland. Telefoonnummer : (toegangsnummer) 0317-612942.
Laatst heeft Cees een lezing bij ons, de imkervereniging Ruinen, gehouden over zijn doen en laten met zijn bijen.

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten