Knalrood stuifmeel

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Knalrood stuifmeel

Bericht door heidecap » di 23 mar 2004, 21:08

Helaas heb ik er nog geen foto van kunnen nemen, want ik zag vandaag slechts 1 bij binnenkomen met knalrood stuifmeel. Het was een prachtig gezicht. Ik vond het erg opvallend en hoop dat als 1 bijtje dit stuifmeel ontdekt heeft dat er snel meer zullen volgen.
Iemand enig idee wat knalrood stuifmeel geeft ?

Groeten, Thomas

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Knalrood stuifmeel

Bericht door Frans vanTongeren » ma 29 mar 2004, 10:34

Hallo Ardri,
Je schreef:
De bijen vliegen volop,gaan ze dan alleen van het koude weer genieten?
Ze vliegen bij lage temperaturen..omdat ze broed hebben !
Die larven hebben water nodig;vooral als het door de vorst zo droog is in de lucht.
-
Je schreef:
want met beide benen op de grond is raadzamer.
Beste A-3, met beide benen op de grond...,kom je geen stap verder !
[:)]

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Knalrood stuifmeel

Bericht door kole.amj » ma 29 mar 2004, 11:55

Frans,

Daar had ik tov van jou even op moeten letten.Maar het staat wel stevig hoor.Toch waardeer ik het dat je mij erop wijst dat ik vooruit moet.
Een aansluitende vraag dan.Als de bijen wel naar buiten gaan om water
te halen voor het broed en relatief weinig stuifmeel aanvoeren,terwijl ze toch op weg zijn moet daar een reden voor zijn.
Maar de lente is er dus we observeren verder.

Groet,
A-3

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Knalrood stuifmeel

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 29 mar 2004, 20:57

Hoi Thomas,Frans, A3 en Wim,

We hadden het dacht ik over rood stuifmeel, toch? In tegenstelling tot Frans denk ik niet dat het rode stuifmeel dat nu wordt binnen gehaald van de hondsdrafffff is. De stuifmeelkleur die daarop wordt verzameld weet ik niet!!!

Volgens Dorothé Hodges (boek: Pollenloads of the Honeybee) komt het rode stuifmeel van de rode dovenetel (lamium purpureum). Volgens dit boekje kan de kleur variëren van knalrood tot baksteenrood (in mei komt deze laatste kleur nog een keer terug als de paardekastanje bloeit). Maar over dit onderwerpje hebben we vorig jaar uitgebreid gecommuniceerd.

Dit betekent dan ook dat de plant die door Hennie Oes niet kon worden gedetermineerd toch de rode dovenetel moet zijn omdat hij (op de foto is dat ook te zien) waarnam dat de bijen rood stuifmeel op de plant verzamelden.
Wim Joosten schreef:
Overigens geeft populier ook rood stuifmeel. Weliswaar geen knalrood maar kersrood.
Volgens mij Wim ben je een beetje in de war. De katjes van de populier zijn inderdaad rood maar het stuifmeel dat erop wordt verzameld is beige geel. Dit ook weer volgens die mevr. Hogdes.

De vriendelijke stuifmeelkleur groeten van

Gerard

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Knalrood stuifmeel

Bericht door Æbe » ma 29 mar 2004, 22:22

ls,
Voor alle duidelijkheid,het is geen rode dovenetel maar gewoon
Paarse Dovenetel (dit had ik ook al vermeld)om misverstanden te voorkomen,want als we als imkers ook nog nieuwe nederlandse namen gaan geven omdat het stuifmeel knalrood lijkt wordt detimineren nog moeilijker dan het al is.
groeten,Æbe


Æ.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Knalrood stuifmeel

Bericht door heidecap » ma 29 mar 2004, 22:36

Hallo Aebe,

interessant wat je hier schrijft!
De paarse dovenetel bloeit in de zeer nabije omgeving van mijn bijenstal momenteel volop. Maar kan dit (neem me niet kwalijk) zieligebloempje van die prachtig mooie knalrode stuifmeel opleveren ???


http://www.digischool.nl/bioplek/organi ... netel.html


Groeten, Thomas

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Knalrood stuifmeel

Bericht door Æbe » ma 29 mar 2004, 23:09

thomas,
met het prachtige weer vandaag,heb ik ze ook zien vliegen op de paarse dovenetel, en ik neem aan dat de bijen,zoals gewoonlijk aan het werk zijn, en weten wat ze zoeken,maar ik zal er morgen eens even op letten wat ze in die bloem uitspoken,ps het zijn hele mooie bloemen,probeer ze maar eens na te maken,deze zielige bloemen!!
groeten, Æbe

Æ.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Knalrood stuifmeel

Bericht door kole.amj » di 30 mar 2004, 07:52

Heren,

Wie is in staat een foto van de Dove netel en Hondsdraf naast elkaar op het forum te zetten?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Knalrood stuifmeel

Bericht door wilde » di 30 mar 2004, 08:36

Wie is in staat een foto van de Dove netel en Hondsdraf naast elkaar op het forum te zetten?
Ik.

Tekstwijziging/aanvulling 31 maart 2004:
Ik dacht in staat te zijn dat te doen. Alleen de foto van de hondsdraf nog even maken. Die staat echter niet meer op de plek die ik dichtbij huis kende. Elders zocht ik er naar maar vond nog niets. Mogelijk ben ik al te laat in het jaar, want ze bloeien erg vroeg.
Morgen zal ik nog een volgende poging doen, wat verder weg. Misschien wordt het nog wat.


Paarse dovenetel heeft oranjerood stuifmeel, dat goed te zien is in de bloem. Thomas, even kijken in dat 'zielige' bloempje. Of er ook bijen op vliegen is een andere vraag. Op mijn dovenetels zie ik alleen hommels vliegen. Ik zal binnenkort een paar foto's plaatsen.
Albert

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Knalrood stuifmeel

Bericht door Wim Joosten » di 30 mar 2004, 12:19

Gerard Boswinkel schreef:
Hoi Thomas,Frans, A3 en Wim,

Wim Joosten schreef:
Overigens geeft populier ook rood stuifmeel. Weliswaar geen knalrood maar kersrood.
Volgens mij Wim ben je een beetje in de war. De katjes van de populier zijn inderdaad rood maar het stuifmeel dat erop wordt verzameld is beige geel. Dit ook weer volgens die mevr. Hogdes.

De vriendelijke stuifmeelkleur groeten van

Gerard
Het zou kunnen. Maar ik had in de drachtplantengids van dit forum gekeken en daar stond: stuifmeelkleur groenachtig (W), kersrood (S)
Dus zodoende.

Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten