Echium vulgare uruguay

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:
Echium vulgare uruguay

Bericht door Huib Koel » wo 07 apr 2004, 10:31

Twee gerenommeerde plantenkenners heb ik zaadjes gestuurd van de '˜Echium vulgare uruguay'. Deze plant lijkt in veel opzichten op het ons bekende Slangekruid. Het Slangekruid in de Nederlandse duinen wordt echter maar matig bevlogen door honingbijen, meer door hommels. In Uruguay zag ik echter veel honingbijen op deze plant vliegen.

Wellicht kunnen beide proefstations (Hennie OES en Hans van der Post) af en toe verslag doen van dit project?
Heeft men al gezaaid, in wat voor grond, komt het al op, wordt het bevlogen, zet het zaad?
Wellicht met fotomateriaal?

Afgelopen week las ik ergens dat er een buitenlands slangekruid bestaat dat een interessante tuin-insectenplant is. Wellicht dat de proefstations '˜bijenhouden.nl' dit kunnen bevestigen?
Ikzelf zal de overgebleven zaadjes deze week in een arme zandgrond zaaien.
Groet
Huib

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Echium vulgare uruguay

Bericht door Oude Essink » wo 07 apr 2004, 11:27

bericht van zaadvermeerderingsbedrijf oes
Hallo Huib,
hier een afbeelding van de vorderingen van de toegezonden zaden:

Afbeelding
Ik ontving tien zaadjes, die ik vorige week uitzette in teeltbakjes met potgrond, vermengd met een weinig zand.Als in couveuse warmpjes afgedekt wacht ik de ontkieming af.
Van het verdere verloop houd ik je op de hoogte; en als er bijen op de bloemen gaan vliegen...! met groet,
hennie oes
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Echium vulgare uruguay

Bericht door Hans van der Post. » wo 07 apr 2004, 12:01

Drie weken geleden de zaden in een stenen bloempot gezaaid. Deze buiten op de zuidkant in de grond ingegraven. Gister de eerste kiemlobben boven de grond.
wordt vervolgd.
Hans.

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Echium vulgare uruguay

Bericht door Huib Koel » wo 07 apr 2004, 15:06

[quote="Oude Essink
Ik ontving tien zaadjes,"][/quote]
Dag Hennie,
Ik denk dat ik er nog vijf heb, dus ik heb alle vertrouwen in die tien van jou. Er zijn wel meer dingen begonnen met een 'mosterdzaadje'.
groet, Huib
(jammer ÆBE, mocht dit lukken dan ben je de eerste op de lijst van afnemers. dit is geen commerciele advertentie).

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Echium vulgare uruguay

Bericht door Huib Koel » zo 18 apr 2004, 23:10

Van de zaadjes die ik nog had, heb ik met Pasen in een klein bakje gezaaid. Dat staat op de vensterbank in de verwarmde serre met veel licht (op het noorden). Na een week staan de kiemplantjes 1 cm boven de grond.

Als ik wanneer ze bloeien (en dat duur nog wel even) ga bestuiven met het stuifmeel van de Echium uit de Waterleidingduinen...
Zou dat kunnen werken?

groet
Huib
PS het restant van de zaadjes is per post onderweg naar Zwijndrecht. In november vraag ik aan Montevideo een nieuwe lading.

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Echium vulgare uruguay

Bericht door Leo van der Heijden » di 20 apr 2004, 22:34

Huib,
Ik heb vandaag de "zaadjes" ontvangen. Nu dacht ik bij slangenkruid aan een zantedesia (aronskelk) achtige plant. Deze heb ik twee jaar geleden gezaaid en heeft knal oranje zaden zo groot als kleine erwten. Je begrijpt dat ik bij het zien van het zakje dat jij me stuurde me even achter mijn oren heb gekrabt. Maar goed ik heb het stof in een potje met zaaigrond gezaaid en op mijn slaapkamer in de vensterbank gezet. Hier staat het naast pas gezaaide Gloriosa en Stephanotis. Planten waar afgelopen jaar toevallig zaad aan groeide. Ik laat het weten wanneer er iets opkomt.
groeten Leo.

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Echium vulgare uruguay

Bericht door Leo van der Heijden » di 20 apr 2004, 22:42

Ik wilde toch wat meer weten over Echium Vulgare uruquay en heb gezocht op het internet. Met de volgende link kom je op een webside waar heel veel verschillende Echium soorten te zien zijn. Misschien iets voor de geïnteresseerden
http://www.turnpike.fsbusiness.co.uk/Echiums.htm

Leo.[;)]

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Echium vulgare uruguay

Bericht door Oude Essink » do 22 apr 2004, 11:12

Hallo Huib,
even een tussenverslag:

Afbeelding
Dit moet hem zijn toch? rechts, niet op de foto, staat er nog een;
het kleintje achterin wordt ook zo'n plantje; dat zou dan een
productie van 50% zijn. wordt vervolgd,

hennie oes
Afbeelding

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Echium vulgare uruguay

Bericht door Huib Koel » vr 23 apr 2004, 23:13

Hoi Leo en Hennie,

Op het forum heb ik vorig jaar geschreven over deze plant. Het leek mij een slangekruid-achtige, vandaar dat ik de plant deze naam gegeven heb. Maar het kan net zo goed iets totaal anders zijn.
Ik weet niet meer of de bladeren bijvoorbeeld ruwbladig waren, wat ik wel weet is dat de bloeiwijze veel op het slangekruid uit de Zandvoortse duinen lijkt en dat i.t.t. de Zandvoortse plant de bijen er in Montevideo en elders in Uruguay er volop vlogen.
Eerst een foto van het veldje in Uruguay:
Afbeelding

En dan een detail met honingbij:
Afbeelding

Hieronder mijn plantjes, proefstation Bentveld. (gezaaid met Pasen) Ze staan nog steeds binnen, in de lichte en redelijk warme serre, maar ik ga ze vanaf nu wat koeler zetten. Of ze dit jaar bloeien weet ik niet (verwacht het niet: echium is immers 2 jarig). Er is alleen nog maar kiemblad te zien. Foto is vanavond genomen met flits.

Afbeelding

Proefstation Oegstgeest had ze nog eerder gezaaid en die staan op het zuiden. Hoe het daar mee is weet ik niet.
groet
Huib

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten