Regen op komst

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Frans Klein Breteler
Berichten:68
Lid geworden op:wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Regen op komst

Bericht door Frans Klein Breteler » vr 09 jul 2004, 11:51

Hier even een vraagje mbt bovenstaand bericht van H Klok.

Henk, je zei dat jouw honingkamer vol zit en nog niet verzegeld is.
Ik zag afgelopen dinsdagavond in mijn kast de zelfde situatie, nu is mijn vraag: hoe snel is de honing verzegeld, uitgaand dat de kast staat bij een lindenlaan (aan de oever van het riviertje de Berkel) en een matig tot sterk volk?

Gr. Frans

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Regen op komst

Bericht door Henk Klok » vr 09 jul 2004, 12:49

Frans,

ik ben geen deskundige, maar het heeft natuurlijk te maken met of de nectar de juiste vochtigheidsgraad heeft bereikt. Misschien kunnen we nog lang wachten met dit weer. Hoewel, ik heb ook geleerd dat bij regenachtig weer de bijen de honing sneller verzegelen, als de juiste vochtigheidsgraad tenminste is bereikt. Misschien om het aantrekken van vocht tegen te gaan, want honing is hygroscopisch. Maar ze kunnen het ook open laten, als ze slechte tijden aan zien komen. Laatst vroeg ik een mede imker naar het verzegelen van honing. Hij zei, en dat heb ik op het forum geloof ik ook wel gelezen, dat hij niet verzegelde honing soms slingerde en dan terug voerde om verzegelen te bespoedigen.

Groet,
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 54 gasten