Leeuwenbek(je)

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Leeuwenbek(je)

Bericht door Oude Essink » wo 14 jul 2004, 22:41

Leeuwenbek(je); Antirrhinum L.

De Leeuwenbek behoort tot de Helmkruidfamilie en heeft vele soorten: 'in het wild'

Germain Van Deursen
Berichten:39
Lid geworden op:za 23 mar 2002, 22:38
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Leeuwenbek(je)

Bericht door Germain Van Deursen » wo 14 jul 2004, 22:56

Leeuwebekje = Antirrhinum
Een geslacht met 42 soorten éénjarige en overblijvende planten en enkele halfheesters. Zo staat het in mijn plantengids.
Over welke soort gaat het hier ?
Of hoe ? of waar ? kom ik aan zaadjes , stekje of.... om deze prachtige en bijenplant in onze tuin te krijgen ?
Het mag ook een verwijzing naar de vakhandel zijn , als de goede varieteit maar bekend is !
groeten

Van Deursen Germain

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Leeuwenbek(je)

Bericht door Huib Koel » wo 14 jul 2004, 23:25

Hoi Germain, Hennie,

Ik schreef eerder over deze plant.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3505

Ben dus dit jaar bij de kwekerij geweest maar een soort naam kon men niet geven.
'Antique silver' als cultuurvarieteit, verder kwam men niet. Zoveel honingbijen als Hennie OES erop ziet vliegen (ik zie wel een zweefvlieg op de foto) doe ik niet, wel veel hommeltjes en solitaire bijtjes (kleine zwarte circa 4 mm groot: maskerbijtjes!), maar ik heb mijn kasten dan ook niet om de hoek staan.


Ook Hans vd Post heeft inmiddels een pol bloeiend in de tuin staan.

Ze gaat met wortelstok gestaag verder... het is een lang doorbloeiend exemplaar dat zelfs in de herfst nog bloempjes geeft. Een aanrader die je in de gaten moet houden. Afgelopen winter dus goed overleefd, of dat bij min 15 ook zo is?

Bij de Intratuin's heb ik deze plant niet aangetroffen. Ben benieuwd of jij het plantje ergens ziet staan.
groet
Huib

Toevoeging 15-7: op internet gezocht naar Antirrhinum en Linaria, veel soorten en cultivars gevonden doch geen een die er wat betreft blad en bloemkleur in de buurt komt. Of er veel insectenbezoek op dit geslacht voorkomt, wordt nergens beschreven.
De wijze waarop Hennie Oes een drachtplant analyseert is uniek, daar kan geen gids tegenop. De pol van drie plantjes groeit aardig door en beslaat nu een vierkante meter. Dat wordt binnenkort oogsten en op (bijen)markten in een kraam staan. Met de echium daarnaast.

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Leeuwenbek(je)

Bericht door Huib Koel » za 17 jul 2004, 21:02

Een klein hommeltje vanochtend op de leeuwenbek.
De plant zakt helemaal door onder het gewicht van het insect.
Afbeelding

Het stuifmeel in het korfje is veel geler dan dat op de foto's van Hennie.
Komt dat door de niet-bloemvastheid?

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Leeuwenbek(je)

Bericht door Frans vanTongeren » za 17 jul 2004, 21:52

Die leeuwenbek moet maar eens toeslaan; dan hoef ik het niet te doen !

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Leeuwenbek(je)

Bericht door Hans van der Post. » za 17 jul 2004, 23:15

Dat jullie zoveel hommels en bijen op de leeuwenbek hebben is mij een raadsel. Ik denk dat er bij mij voldoende is te halen. Wel volop bijen -solitare- en nog hommels in mijn tuin.
Hans.

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Leeuwenbek(je)

Bericht door Æbe » do 29 jul 2004, 22:11

leeuwebek
met dit mooie weer is het genieten in de tuin en nemen we eens rustig de tijd om bloemen te opserveren, wat er allemaal vliegt.
bij mijn gestreepte leeuwebek zag ik meestal hommels, maar nu zag ik ook een honingbij druk doende alle bloemen langs, 1 pol loopt uit naar een halve vierkante meter,opmerkelijk vond ik dat de bij geel stuifmeel op zijn kop kreeg door in de leeuwebek te kruipen en nectar op te zuigen.zou de plant in Oegstgeest de zelfde wezen als in Kampen?
groeten Æbe

Æ.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten