bramen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
bramen

Bericht door maartenkleijne » ma 19 jul 2004, 12:33

We hebben de bijen weer uitbundig zien vliegen op de bramen.
Bramen laten zich onderscheiden in dauwbramen (vooral in de duinen) en '˜bramen'.
De laatste vormen een cluster van talrijke moeilijk te onderscheiden soorten. De soorten bramen verschillen per locatie en grondsoort. Ze verschillen bovendien in bloeiduur en bloeiperiode. De oplettende imker zal opmerken dat de ene braam al is uitgebloeid terwijl bij de andere de witte bloembladen zich net beginnen te vertonen.
Door in de eigen omgeving wat braamsoorten bij elkaar te zoeken die qua bloeiperiode verschillen kan de braamdracht worden verlengd van 2 weken tot wel 6 weken. Ook het formaat van de braamplanten verschilt sterk: van struiken van een meter hoog die als frambozen rechtop staan, tot klimmers die wel vijf meter de boom ingaan, of de hele tuin overwoekeren.

De braam bloeit op kortlot dat in het tweede jaar ontspringt aan het langlot dat vorig jaar uit de grond kwam.
De bloei voor volgend jaar kan enorm bevorderd worden op twee manieren:
-knip na de bloei al het tweejarige langlot waaraan de bloemtakken zaten, bij de grond af. Het nieuwe langlot gaat daardoor des te uitbundiger groeien, met als gevolg des te meer bloeiend kortlot het jaar daarop.
-als het langlot er nog te mooi krachtig en gezond uitziet: knip al het kortlot '“zodra de bramen eraf zijn- strak langs de hoofdstam af. Op elke plek waar kortlot zat komt volgend jaar een nieuw kortlot, soms zelfs wel twee of drie.

Tot genoegen van de bijen!
De liefhebbers van bramen en bramenjam hebben nog een ander aandachtspunt, dat de bijen niet kan boeien: sommige soorten bramen geven dikke, sappige, zoete vruchten, terwijl andere hard en zurig blijven. Zelf vind ik '˜Himalaya' de lekkerste, maar deze groeit wel heel erg hard en hoog.

Een imker droom: een brede haag van sporkehout vol met een paar soorten bramen, plus de klimrozen van Hennie!

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bramen

Bericht door Huib Koel » ma 19 jul 2004, 14:24

een imker droom
en dan nog een beetje regen.... wordt het een natte imkerdroom [;)]

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bramen

Bericht door Oude Essink » ma 19 jul 2004, 15:01

Hallo Maarten,

Een mooi overzicht van de Braam; mag ik er een foto'tje bij doen?

Afbeelding
Men noemt de braam wel een nectarfabriek; de plant moet dan wel veel zon en veel water hebben. Hij is ook rijk aan pollen.
Ik heb vier soorten in de tuin, die inderdaad verschillende bloeitijd hebben en mij meer dan 2 maanden bloesem opleveren.
De Himalaya is onze oude braam; geïntroduceerd tusse 1930 en 1960; grote heerlijke vrucht maar tegenwoordig gemeden om haar enorme stekels.
In 1960 kwam de Thornless evergreen en in 1970 de Thornfree; beide zonder stekels maar kleinere vrucht en minder zoet.
Dan is er nog een zeer vroege bloeier de Bedford Giant, een kruising van braam en framboos.

In jouw haag zou je ook nog een kamperfoelie kunnen opnemen om het paradijs volledig te maken.
hennie oes
Afbeelding

Pluym
Berichten:20
Lid geworden op:do 08 mar 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: bramen

Bericht door Pluym » ma 19 jul 2004, 17:15

Deze imkerdroom (of toch bijna) staat aan mijn bijenhal, ongeveer 100 meter lang en 5 meter breed met spork en wilde bramen, aangevuld met 5 grote tamme kastanjes. Allemaal aangepland door mijn grootvader. Misschien kan ik die klimrozen de kastanjebomen insturen.

met vriendelijke groeten
Maarten

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: bramen

Bericht door maartenkleijne » ma 19 jul 2004, 21:47

Wijze opa had jij Maarten!

Hennie, mooie foto's! De thornless evergreen vind ik zelf eigenlijk niet te eten.
De thornfree gaat wel als ie goed in de volle zon kan rijpen.

Bijkomstigheid: de thornless evergreen met de peterselie bladeren komt op veel plaatsen als zaailing in het wild op en kan daar enorm woekeren; alleen hebben de zaailingen weel weer doorns helaas.

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bramen

Bericht door Huib Koel » ma 19 jul 2004, 22:14

Dag Maarten,

Zou die opa ook imker geweest zijn? M.a.w. een goed inzicht in de drachtplanten?

Op het landgoed staat mijn bijenschuurtje tegen een muur (60 meter) met bramen. Drie jaar geleden zijn die allemaal vervangen door de doornloze. De muur staat op het oosten... geeft wel veel beschutting, het merendeel van de bramen valt op de grond. Er is niemand om ze te plukken. De bramen worden elk jaar keurig gesnoeid (na de vorst) en weer opgebonden.

Op de bijenmarkt in Driebergen heb ik vijf jaar geleden sporkehout gekocht. Dat opgekweekt en in potten aan het landgoed gegeven. Waar ze neergezet zijn, weet ik niet.
De jaren erna zag ik nooit meer sporkehout op bijenmarkten. Wellicht zouden we dat moeten promoten. Meer drachtplanten verkoop op bijenmarkten in plaats van alle prullaria.

Ben benieuwd of er morgen in Driebergen sporkespillen te koop zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten