venkel

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
venkel

Bericht door maartenkleijne » vr 06 aug 2004, 16:08

Afgelopen weekend zag een veldje met ca. 300 bloeiende venkelstengels. Wat een heerlijke geur!
En wat een gezoem!
Ik telde zeker meer dan 20 soorten soorten hommels, wilde bijen, zweefvliegen en vliegen. Ook honingbijen, hoewel de dichtsbijzijnde imker minimaal 2 Km verderop woont.
Heel erg aan te bevelen als je er plek voor hebt, en 's winters het zaad kunt gebruiken voor thee (o.a. voor babies met darmproblemen) of voor bij de vis, dan wel voor alle gerechten waar de zweden dille gebruiken. Alweer een mooie verrijking van de zomerdracht.
Als ie lekker staat blijft het een vaste plant! Deze plek is op een droge, zonnige plaats.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: venkel

Bericht door Wim Joosten » zo 08 aug 2004, 12:53

Wellicht een idee voor Jelle in zijn volkstuinen i.p.v. de bladrammenas [:)]

Met vriendelijke groet,
Wim

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: venkel

Bericht door jellehulzinga » zo 08 aug 2004, 22:57

Wellicht een idee voor Jelle in zijn volkstuinen i.p.v. de bladrammenas [:)]
Dank je Wim, goed idee. Zal morgen even uitzoeken hoe dat moet met Venkel. De naam ken ik uiteraard wel, de plant niet. Hij moet wel binnen mijn drachtplanten strategie passen. Hele vroege voorjaar (nee dus) of na half juli.(Dat zou dus kunnen passen als hij nu bloeit.)
Jelle

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: venkel

Bericht door maartenkleijne » ma 09 aug 2004, 09:20

Jelle, als je ruimte hebt voor een veldje baldrammenas is dat natuurlijk de beste dracht -eventueel gemengd met andere 1-jarige-, en je kunt het tot en met juli zaaien voor dracht tot diep in het najaar.
Maar een rij venkel ernaast zou nog een verrijking kunnen zijn en nauwelijk minder bladrammenas leveren.

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: venkel

Bericht door jellehulzinga » ma 09 aug 2004, 10:28

Jelle, als je ruimte hebt voor een veldje baldrammenas is dat natuurlijk de beste dracht -eventueel gemengd met andere 1-jarige-, en je kunt het tot en met juli zaaien voor dracht tot diep in het najaar.
Goeie morgen Maarten. Toen ik bovenstaande las, begon ik direct te grinniken. Want één ding weet ik zeker. Je hebt mijn verhaaltje in "bijen" (juli/augustus) niet gelezen. Om dit hier te herhalen gaat me veel te ver. (veel te lang verhaal) Maar daar heb ik wel precies aangegeven wat Bladramenas bij mij in de tuin deed als drachtplant.
NIKS! Tenminste, v.w.b. de honingbij. Maar vlinders des te meer.
Volgend jaar weer plek genoeg voor een ander experiment. 500 m2 of zo.
Venkel dus. Samen met Phacelia en Borage. Bij mij, op deze zandgrond, buitengewoon goede drachtplanten. En onkruidverdelgers.
Allen nog een prettige dag gewenst. Jelle

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: venkel

Bericht door Wim Joosten » ma 09 aug 2004, 12:08

Hallo Jelle,
wellicht doe je er goed aan om ook de borage te vervangen door venkel; in de laatste uitgave van bijen, blz 200, 201, stond een artikel over giftige pyrrolizidine alkaloïden in honing. Naast het al veelbesproken Jakobskruiskruid zou ook borage deze stof bevatten. Er was hiernaar nog geen gedegen onderzoek gedaan maar er werd wel geadviseerd om voorzichtig te zijn met honing, die (gedeeltelijk) van jkk, borage, en moerasandijvie komt.

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: venkel

Bericht door maartenkleijne » ma 09 aug 2004, 13:45

Inderdaad ligt deze "Bijen" nog ongeopend! Hihi.
Als je met een eenjarigen akkertje wilt werken is dille ook een voortreffelijk alternatief voor venkel. Ik weet niet eens of venkel het eerste jaar al bloeit.

Zuiver borage honing is een soort suikerwater, ik vind er zelf niks aan, maar er zitten vast geen of zeer weinig bitterstoffen in. Het jonge blad en de blauwe bloemen worden aanbevolen voor door de sla; niet voor niks heet het komkommerkruid. De olie -uit de zaden geperst- wordt voor allerlei medicinale en cosmetische doelen gebruikt. Het lijkt mij dat de berichten over giftigheid met een korreltje zout genomen moeten worden. Als nevendracht blijft het zeer aantrekkelijk en als onkruidonderdrukker bestaat er geen betere, of OIkers misschien, dat weer de naam heeft mijten het leven te veronaangenamen.

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: venkel

Bericht door jellehulzinga » di 10 aug 2004, 11:05


Hallo Jelle,
wellicht doe je er goed aan om ook de borage te vervangen door venkel; in de laatste uitgave van bijen, blz 200, 201, stond een artikel over giftige pyrrolizidine alkaloïden in honing. Naast het al veelbesproken Jakobskruiskruid zou ook borage deze stof bevatten.
Dank je wel voor de waarschuwing Wim. Heb het artikel zelf ook gelezen en bestudeerd. (Ik "spel" BIJEN tot de laatste letter)
Hoewel ik deze wetenschappelijke benadering buitengewoon serieus neem, vind ik ook dat dit soort gegevens vaak toch te eenzijdig benaderd worden. Ik breng het liever terug naar de realiteit van het imkeren.
Want als je de nectar van alle wilde planten bij mij uit de buurt op dezelfde manier zou analyseren, kon je wel eens de doodschrik krijgen hoeveel soorten "gif" er dan in mijn honing zou kunnen zitten.

Maar goed, al te negatief wil ik ook niet zijn. Als ik 5 hectare Borage rond mijn stand zou hebben staan, zou ik voor de zekerheid wel een analyse willen hebben. Want tenslotte is dat artikel niet gebaseerd op niks. Het zijn wel keiharde feiten. Maar nog steeds geen reden om in paniek te geraken. In paniek raak ik pas als mijn bijen zelf dood neervallen omdat zij een teveel aan gif in hun honingmaag vervoeren en de kast daardoor niet kunnen bereiken.
Maar dat ik alle St Jacobskruid, Borage, Leliën der Dalen, Taxus, Vingerhoedskruid, Reuze Bereklauw, volop Rhodondendron en wat al niet meer in de buurt zou moeten gaan uitroeien omdat er mogelijk wat gif in die nectar zou zitten, gaat mij dus veel te ver. Wie weet wat een onderzoeker straks in het Lamsoor vindt op mijn geliefde Terschelling. Moeten die imkers daar dan plotseling stoppen met hun volken naar de Boschplaat te brengen?

Want honing is niet voor niets zo'n gezond goedje. Juist omdat er al dit soort "giffen" inzit.
Maar grootschalig gebruik? Oké. Analyse en eventueel stoppen als de toegestane waarden behoorlijk worden overschreden.
Maar hooguit 500 m2 Borage?
Mijn honing is gezond, lekker en boeiend van smaak. Vanwege al die variëteiten aan mogelijk "giftige" drachtplanten bij mij in de buurt.
Jelle

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: venkel

Bericht door jellehulzinga » di 10 aug 2004, 11:14

Het lijkt mij dat de berichten over giftigheid met een korreltje zout genomen moeten worden. Als nevendracht blijft het zeer aantrekkelijk en als onkruidonderdrukker bestaat er geen betere
Dag Maarten,
Ben het helemaal eens met jouw analyse dat er geen betere onkruidonderdrukker bestaat dan Borage. (Behalve aardappels dan hè)
Ben het ook volstrekt oneens met je dat je die giftigheid met een korreltje zout moet nemen. Er staan wel feiten bij die er niet om liegen.
Maar je kunt het natuurlijk wel relativeren. (Zie mijn reactie naar Wim toe)
Jelle

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: venkel

Bericht door Huib Koel » di 10 aug 2004, 17:32

..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten