Balsemien

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Balsemien

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 03 sep 2004, 22:13

Balsemien, ik had er nooit een hoge pet van op. Maar vandaag'¦.vandaag'¦..
Ik liep met mijn veldcollega door een natuurgebied in aanleg in Groningen. De Woudbloem nabij Slochteren. Schitterend gebied met snelwegen van krabbescheer. Adembenemend. Naast sloten in het gebied bloeit massaal Reuzenbalsemien. Een met de temperatuur van vandaag deed ze van haar ruiken. Een zoete weeïge geur die op meters afstand ruikbaar is. Voornamelijk honingbijen en wespen vlogen massaal op de plant. Ik had het nog nooit zo erg gezien. Deze balsmienen staan ver van de bebouwde kom: miniaal zo'n 1000 tot 1500 meter. Mogelijk veel verder. Ik leid daaruit af dat deze bijen het graag er voor over hadden om uit deze bloemen te puren. Het stuifmeel was lichtgeel. Hele ruggen van bijen waren ermee ingesmeerd.

j.p.

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Balsemien

Bericht door jellehulzinga » vr 03 sep 2004, 22:28

Hele ruggen van bijen waren ermee ingesmeerd.
Aha, dus daar komt dat nu vandaan. Ze staan zo'n 300 meter bij mij van de kasten af maar ik kan er niet dichtbij komen. Bedankt voor de informatie Jelte. Zal ze eens rap dichterbij en massaler "uitzaaien". Je hebt het toch over de Reuze Springbalsemien hè. Waarvan de zaadjes ver weg "geschoten" worden.
Jelle

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Balsemien

Bericht door Frans vanTongeren » vr 03 sep 2004, 22:48

Oooooh..., pas op....met uitzaaien,
Je zal Bush moeten gaan inhuren om van deze terroristen af te komen.

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Balsemien

Bericht door jellehulzinga » za 04 sep 2004, 09:29

Oooooh..., pas op....met uitzaaien,
Je zal Bush moeten gaan inhuren om van deze terroristen af te komen.
Ik huur nooit incapabele mensen in. Zoiets doe ik zelf.
Maar...., bedankt voor de waarschuwing Frans. Ik ken ze nog van vroeger. Net zoiets als Bereklauwen wat dat betreft.
Prettig weekend!

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Balsemien

Bericht door maartenkleijne » za 04 sep 2004, 11:57

Ik heb nog een nu half lege emmer balsemienhoning staan die Jack in de Biesbosch heeft gewonnen. Heerlijk aromatisch, en het kristalliseeert spontaan tot cremehoning.

Frans, balsemien is een echte pioniersplant en groeit in de tuin alleen op zwarte grond. Dus als je hem als plaag wilt hebben moet je veel schoffelen en spitten. Je kan ze uitroeien door er een stekje hondsdraf of een andere bodembedekker bij te zetten, en binnen een paar jaar legt de balsemien het loodje. Ze zijn trouwens ook heel makkelijk te wieden. Ik ben vier jaar geleden verhuisd. Toen had ik het eerste jaar -in een klein tuintje- zeker 500 balsemienplanten, nu zijn ze in de voortuin uitgestorven, achter zijn er nog een stuk of 20 over.
In het wild groeien ze alleen duurzaam op natte grond met een wisselende waterspiegel, zodat ze in het vroege voorjaar als eerste omhoog kunnen springen, zodra de zon de bodem verwarmt en voordat de andere vegetatie hun het groeien belet. Want zoals gezegd: het zijn woekeraars maar ze laten zich ook heel makkelijjk overwoekeren.
In bossen en greppels en op braakterreinen kunnen ze het ook heel goed doen, maar alleen tijdelijk zolang er niks anders groeit.

Bij mij in de tuin komen er trouwens alleen hommels op. Bijen alleen in oktober als ze niks andes meer te doen hebben.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 05 sep 2004, 12:50

yess Jelle, de Impatiens glandulifera

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Balsemien

Bericht door Frans vanTongeren » zo 05 sep 2004, 13:39

Hoi Maarten,
Je schreef"
Bij mij in de tuin komen er trouwens alleen hommels op. Bijen alleen in oktober als ze niks andes meer te doen hebben.
Daarom heb ik ze er ook maar uitgetrokken; monumentaal zijn ze wel, maar ze vragen (te) veel aandacht.
-
Wil je nog een oceaan/zee van informatie..!
Surf naar: minder populaire drachtplanten
Met dank, met name, aan... Marion Verspaandonk
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... =balsamien

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Balsemien

Bericht door jellehulzinga » wo 08 sep 2004, 00:14

Balsemien, ik had er nooit een hoge pet van op. Maar vandaag'¦.vandaag'¦..
Tja Jelte, vandaag ben ik er ook maar eens naar toe gebanjerd. Wellicht ten overvloede maar....
In de droog gevallen sloot en daarbuiten op het slootwal stonden enkele honderden planten. De planten in de sloot werden massaal door mijn bijen bezocht. De planten op het droge totaal niet!
Dus....vochtige grond. Zo nat als het maar kan. Zou de NS het leuk vinden als ik ze langs de spoorsloot uitzaai? hahahaha
Morgen toch maar eens wat zaadjes winnen.
Jelle

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten