Pollen.........

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Pollen.........

Bericht door lamheuv »

Hallo allemaal,
Onze jongste dochter is 5e jaar studente aan de universiteit van Wageningen.
Haar klein-afstudeervak doet ze bij PPO Bijen. Een onderzoek bij hommels.

Omdat er veel gelezen moet worden, kwam ze onlangs het volgende tegen :

Boek : Pollen '“ biologisch biochemisch management van Stanley en Linskens, 1975.

Verwijderen van pollen door pollenvallen heeft meestal geen invloed op de ontwikkeling in de bijenkast, zolang de proteïne voorziening niet ontwricht is.
Wanneer pollenvallen bij de ingang van de kast leiden tot een proteïne tekort in de kast, resulteert dit in een intensiever verzamelen van pollen door de bijen. Deze activiteit gaat ten koste van het halen van nectar (Hirschfelder, 1950, Van Loere, 1971).
Door vallen neemt het pollen verzamelen toe tot 70 % in de Oekraïnsche kasten ( Carlile, 1971).
Als gevolg van de pollenvallen en daardoor het groter aantal bijen dat pollen gaat verzamelen, heeft Rybakov (1961) een vergroting waargenomen van de honingmaag bij de bijen die de nectar verzamelen.
Pollenvallen zijn lang bepleit als een nuttige manier om de bijenactiviteit te stimuleren (Scheafer en Farrar, 1941).

Voedingsexperimenten laten zien dat er een gemiddelde behoefte is van 145 gr. pollen om 1 werkster groot te brengen.
Meer dan 10.000 bijen kunnen normaal 1,5 kg. pollen verzamelen (Alfonsus, 1933).

We hadden toch al respect voor de werksters nietwaar ?

Iedereen Fijne Kerstdagen toegewenst, trouwens'¦'¦..
Groetjes van Elze Lammerts.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Pollen.........

Bericht door Hans van der Post. »

En als het nu 14 dagen slecht weer is zoals in Nederland wel voor komt?
Zou dit experiment hier niet in de noordwest hoek van Europa doen.
Hans.
Lammert van Beek
Berichten: 176
Lid geworden op: do 08 aug 2002, 18:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Pollen.........

Bericht door Lammert van Beek »

lamheuv schreef:
Voedingsexperimenten laten zien dat er een gemiddelde behoefte is van 145 gr. pollen om 1 werkster groot te brengen.
Meer dan 10.000 bijen kunnen normaal 1,5 kg. pollen verzamelen (Alfonsus, 1933).

Iedereen Fijne Kerstdagen toegewenst, trouwens'¦'¦..
Groetjes van Elze Lammerts.
Dag Elze,

Een gemiddelde behoefte aan stuifmeel van 145 gram om 1 werkster groot te brengen, lijkt wat veel.
Is het misschien ca. 125 milligram per bij?
De hoeveelheid van 125 milligram wordt genoemd in een artikel in het verenigingsblad 'onze Bijen'
laura
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 19 jul 2004, 15:31
Contacteer:

Re: Pollen.........

Bericht door laura »

Beste Lammert,

Hier de dochter van Elze, Laura.

Ik ben door haar gewezen op je reactie. Ik heb helaas het boek al terug gebracht naar de bibliotheek. Wat ik wel terug kan vinden is dat het 145 mg moet zijn (een kopieerfoutje).

Dat Sjef in zijn artikel 125 mg aanhaald is een ander onderzoek van Ropsov (1944) geweest. Waarschijnlijk is de opzet van de 2 onderzoeken net iets anders geweest waardoor het gewicht iets verschilt. Het zou ook kunnen zijn dat er verschillende stuifmeelbronnen zijn gebruikt in de 2 onderzoeken. Elk stuifmeel is immers niet gelijk qua voedingsstoffen.

Ik heb het boek inmiddels weer gevonden, over die 1,5 kg staat:
More than 10.000 bees can develop normally on 1,5 kg of pollen (Alfonsus, 1933). Met andere woorden: meer dan 10.000 bijen kunnen normaal ontwikkelen op 1,5 kg bijen. Mijn conclusie hieruit is dat uit dit onderzoek blijkt dat 10.000 bijen minimaal 1,5 kg pollen nodig zijn, dit zal ook afhankelijk zijn van de stuifmeelbron.

Dus als ze 18 kilo stuifmeel halen (dit heb je neem ik aan uit het artikel van Sjef), kunnen daar minimaal 120.000 bijen van opgroeien.

Gr. Laura
tory
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Pollen.........

Bericht door tory »

Mooi stukje Elze.
Ik heb dze zomer voorzichtig even geexperimenteerd met de stuifmeelval en daarbij overlegd met o.a. forummers. Daarbij discussie hoe bijen(on-)vriendelijk dit was (er wordt verschillend over gedacht). Het lijkt dus mee te vallen en daar ben ik blij om.
Mooi hoe de bijen zich kunnen aanpassen (aantal, grotere honingmaag)
Bedankt voor de informatie.
Natuurlijk wel rekening te houden met omstandigheden, er moet natuurlijk wel gehaald ''kunnen'' worden.
Groet,
Bert.
Lammert van Beek
Berichten: 176
Lid geworden op: do 08 aug 2002, 18:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Pollen.........

Bericht door Lammert van Beek »

laura schreef:

Wat ik wel terug kan vinden is dat het 145 mg moet zijn (een kopieerfoutje).
Dat Sjef in zijn artikel 125 mg aanhaald is een ander onderzoek van Ropsov (1944) geweest. Waarschijnlijk is de opzet van de 2 onderzoeken net iets anders geweest waardoor het gewicht iets verschilt. Het zou ook kunnen zijn dat er verschillende stuifmeelbronnen zijn gebruikt in de 2 onderzoeken. Elk stuifmeel is immers niet gelijk qua voedingsstoffen.
Gr. Laura
Beste Laura,

Volgens de ene onderzoeker (Alfonsus, 1933) heeft een bij dus 145 mg stuifmeel nodig en volgens de andere onderzoeker (Ropsov, 1944) 125 mg. De verschillen kunnen inderdaad verklaard worden uit de variatie in het eiwitgehalte en de voedingswaarde van het stuifmeel dat bij de verschillende onderzoeken zal zijn gebruikt. Uit het door mij aangehaalde onderzoek van De Groot (1953), in Utrecht uitgevoerd, bleek, dat het eiwitgehalte van stuifmeel van zijn bijen varieerde van 24% tot 31% (N x 6,25), wsch. berekend op droge stof. Een dergelijke variatie verklaart helemaal de variatie in de getallen van Alfonsus en Ropsov.
De Groot is overigens 18 jaar mijn baas geweest, maar toen deed hij al niets meer met bijen.

Succes gewenst bij jouw hommelonderzoek!

Lammert van Beek
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Pollen.........

Bericht door Hans van der Post. »

Lammert is die 125 mg geen twee werkster cellen gevuld met stuifmeel?
Even terug naar de bijen!
Hans
Lammert van Beek
Berichten: 176
Lid geworden op: do 08 aug 2002, 18:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Pollen.........

Bericht door Lammert van Beek »

Hans van der Post schreef:
Lammert is die 125 mg geen twee werkster cellen gevuld met stuifmeel?
Even terug naar de bijen!
Hans
Laten we het erop houden dat voor de ontwikkeling van een werksterbij van ei tot bij ongeveer het gemiddelde van 125 en 145 mg stuifmeel nodig is, dus ca. 135 mg. Dan staat dat gelijk met 25 klompjes stuifmeel en dat gaat in één werkstercel.

Lammert
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten