wilgendracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:
wilgendracht

Bericht door dickvanleeuwen » za 28 jan 2006, 13:33

Wie heeft ervaring met de wilgendracht. Welke voorbereidingen tref je? Wanneer plaats je de honingkamer? Met welke volken ga je? Zijn er data bekend waarop men actie ondernam in het verleden?

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wilgendracht

Bericht door marc » za 28 jan 2006, 16:29

Hai Dick, voor een wilgenhoning zal je in een echte wilgenstreek moeten zitten en dan vooral de soorten die in april, mei volop bloeien. Alle vroege wilgen zoals bv. de berijpte wilg (salix daphnoïdes) dienen volledig voor de opbouw van het volk naar de echte voorjaarsdrachten toe (fruit, koolzaad...). Ik zou geen honingkamers plaatsen voor 1 april.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: wilgendracht

Bericht door dickvanleeuwen » za 28 jan 2006, 22:08

Marc,

Vrijdag heb ik samen met een griendhouthandelaar een kijkje genomen in ongeveer 45 ha. griend met zeer uiteenlopende wilgensoorten. De eerste katjes waren bij wijze van spreken al te zien, de laatste worden verwacht in april. Er zat ook nog een zeer oude knotwilgengriend bij.

Jij noemt een soort die voornamelijk stuifmeel geeft. Zijn er ook namen bekend van soorten die juist veel nectar geven? De griendhouthandelaar had het er over dat hij op dit moment 34 verschillende wilgensoorten had staan. Ik zou hem eens naar de namen kunnen vragen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: wilgendracht

Bericht door Hans van der Post. » za 28 jan 2006, 23:22

Geweldig als je zo'n plek vind! Manlijke en vrouwelijke wilg geven nectar. De laat bloeiende meer maar dat kan komen door de "hogere" temperatuur. In iedere geval zullen je bijenvolken goed "opknappen" van het vele stuifmeel dat ze "om de hoek" kunnen verzamelen.
Hans

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: wilgendracht

Bericht door dickvanleeuwen » zo 29 jan 2006, 22:41

Vandaag heb ik verschillende grienden bezocht. Ik ben nu helemaal in de ban van de wilg! Die verschillende kleuren hout, van diep rood, vel groen tot knal geel. Prachtig! Dan zitten er nog niet eens katjes aan. Dat boekje moet ik dus wel kopen! Weet je misschien ook wat de titel is en of er ook iets te lezen valt over het winnen van wilgenhoning?

Afbeelding

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wilgendracht

Bericht door marc » ma 30 jan 2006, 09:32

Dick, prachtig. Er staat zo te zien vooral schietwilg (S. alba), een latere wilgensoort (april-mei), hiermee zit je dus al goed.
Ze zouden dan wel geen betere drachten mogen vinden. Hier laten ze de latere wilgesoorten links liggen voor fruit en raapzaad.
Ik denk dat je het gewoon moet proberen, laat ons het resultaat kennen, succes.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: wilgendracht

Bericht door Bart de Coo » ma 30 jan 2006, 23:01

Tja, wilgen. Fantastische dracht, maar er wordt nogal eens gesnoeid en gekapt in een wilgenbestand. Zo had ik de afgelopen twee jaar wat volkjes op een landgoed staan dat omzoomd werd door een imposante, monumentale wilgenbatterij. En vliegen die beesten! Een week nadat ik mijn spul verplaats had, zag het vlieggat van een korf knalgeel van het stuifmeel. En eind juli breng ik alles dan weer naar de hei; beetje vroeg, maar ik wilde op vakantie.

Vervolgens in oktober weer eens langs mijn stekkie gefietst en wat blijkt? De hele monumentale wilgenbatterij gekapt.[V] Maar goed, er staan er daar nog wel meer, alleen veel kleiner en jonger. Het zal vast wel weer goed gaan over een paar maanden.

(Overigens gebruik ik de wilgendracht alleen maar om de volkjes aan te laten sterken. Ik sta daar ook vanwege de fruitbomen, de paardenbloemen, de meidoorn, de linde, de klaver en wat niet al. Dus niet dat ik uit ben op wilgenhoning of zo. Op dat punt dus geen adviezen voor je.)

Groet, Bart

van trijp
Berichten:36
Lid geworden op:zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wilgendracht

Bericht door van trijp » za 11 feb 2006, 15:34

Wij gaan altijd de eerste week van maart,dan beginnen de eerste wilgen te bloeien.
Mocht de wilg nog niet bloeien, dan bloeit de els al. We blijven staan tot augustus. Eerst de wilgen honing slingeren soms 25kg. daarna de moerasspirea, geeft niet altijd honing.

gr. Rini

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: wilgendracht

Bericht door Bieboerke » zo 12 feb 2006, 18:30

Bart de Coo schreef:
Hm, misschien dat ik me toch vergis. Even de site van het Bijenhuis gecheckt. Het boekje waar ik het hierboven over had, is een brochure over de boswilg (Salix caprea, als ik geen spelfout maak). Of daarin het complete wilgenverhaal verteld wordt, betwijfel ik.
Bart,
Het boekje waar jij het over hebt is heel waarschijnlijk " De Boswilg" Salix Caprea L. een monografie van de Aalstenaar (Aalst- België) die enkel handelt over de boswilg. De salix caprea, in zijn zuivere vorm, is één van de weinige wilgensoorten die bijna niet te stekken is voor vermeerdering maar wel een zeer goede stuifmeel- en nectarlerancier en wordt door de bijen heel goed bevlogen.
Zelf heb ik zo'n 10 soorten wilgen aangeplant nabij mijn bijenhalle met als gevolg twee maanden lang wilgenbloei vanaf half februari en vanaf eind mei bloeit de doorbloeiende wilg tot aan de vorst.
Ik heb hier een uitgave van Leendert Wegeling toegestuurd gekregen in 2004 "De wilg als drachtplant" en die schrijver woont in Capelle a/d Ijssel.
Marco

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: wilgendracht

Bericht door Bart de Coo » zo 12 feb 2006, 23:23

Bieboerke,

In die uitgave zouden wel eens alle antwoorden kunnen staan op de vragen die Dick aanvankelijk stelde. Hoe komen we nu aan dat boek van Leendert Wegeling? Nu zijn we wel nieuwsgierig natuurlijk. Ik wel in ieder geval.

Groet, Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten