speenkruid

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
speenkruid

Bericht door Oude Essink » wo 26 apr 2006, 21:00

Speenkruid behoort niet tot de meest geliefde voorjaarsbloeiers in onze tuinen; bedekt alles en is niet uit te roeien!!
Hier een plaatje:
.
Afbeelding
Speenkruid en blauwe druifhyacinth; fleurig in het voorjaar!met dank
aan HvdP voor zijn opmerking over het blauwtje.

.
Een rechtgeaard imker zal het Speenkruid niet weghalen uit zijn tuin; de plant hoort tot de Boterbloemachtigen en levert zowel pollen als nectar. Het pollen is donkeroranje tot donkergeel; bijen vliegen er op ook al staan de kersen in bloei, zoals bij mij vandaag; kijk maar:
.
Afbeelding
.
Ook het Blauwdruifje is als drachtplant niet te versmaden; pollen is zilverwit:
.
Afbeelding

Hieronder de winteraconiet: ook in bloei met bijen erop
hennie oes

Afbeelding

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: speenkruid

Bericht door heidecap » wo 26 apr 2006, 22:34

Hennie, jij bent echt een eye-opener!

Op het speenkruid heb ik nog geen enkele bij gezien. Ik dacht "is zeker niks voor de bijen". Ik zal eens wat beter gaan opletten !
Op het blauwedruifje zag ik wel een bijtje afvliegen. Slechts e e n, maar genoeg voor een kiekje :

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor de bijdrage!

Thomas

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: speenkruid

Bericht door Ati » do 27 apr 2006, 13:09

Speenkruid behoort niet tot de meest geliefde voorjaarsbloeiers in onze tuinen; bedekt alles en is niet uit te roeien!!
die afkeer van speenkruid heb ik nooit begrepen: zo'n mooi bloempje en ze is weg voordat de zomerplanten in bloei komen.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: speenkruid

Bericht door Oude Essink » do 27 apr 2006, 19:23

Hoi Ati: Jouw idee is ook:
Mijn idee!![:)]!! en als nevendracht mooi meegenomen.
hennie oes

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: speenkruid

Bericht door Wim Joosten » do 27 apr 2006, 19:31

Ik vind het een prachtig gezicht! Vanuit mijn tuin kijk ik uit op veel speenkruid. Één mooie gele vlakte. En mijn bijen vliegen er wel op. Ik zie ze nog niet op mijn kersenboom vliegen. Maar deze staat ook nog maar net met een paar bloesempjes te bloeien.

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: speenkruid

Bericht door Bart de Coo » do 27 apr 2006, 22:15

Wat is het toch raadselachtig en soms frustrerend om iets zinnigs te zeggen over drachtplanten. Mijn volken staan op dit moment op een landgoed langs de IJssel waar het werkelijk wemelt van de (potentiële) drachtplanten. You name them: paardenbloem, pinksterbloem, bosanemoon, perenboom, hondsdraf, blauwe druif en allerlei wilgensoorten. Allemaal drachtplanten, volgens al mijn bronnen. Dus je snapt, ik fiets geregeld rond over het terrein, op zoek naar mijn bijen, maar ik zie ze nooit, behalve dan een enkele keer op de pinksterbloemen. En zo fietste ik afgelopen dinsdag, vroeg in de avond, onverrichter zake terug naar huis. Ik trapte een talud op, naar een winderige provinciale weg, inmiddels een kilometer verwijderd van de volken. Ik stak de weg over, in de richting van wat kersenbomen. En ja hoor, vol met bijen. Tja dames, daarvoor had ik jullie niet zo ver hoeven wegbrengen! Raadselachtig en frustrerend, dat is het. Je gaat op die manier nog eens ernstig twijfelen aan al die drachtplantengidsen en -lijsten. Toon mij een bij op het speenkruid - live, waar ik met mijn neus bovenop sta - en ik tracteer je op een biertje.

Bart

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: speenkruid

Bericht door maartenkleijne » do 27 apr 2006, 22:57

Speenkruid wordt inderdaad vaak beschouwd als een lastig onkruid. Toch is ze heel geschikt om in het vroege voorjaar tussen vaste planten de opkomende onkruidzaden te smoren, en de rest van het jaar zie er nike meer van. Bij mij groeit ze op veel plaatsen waar even later weer iets anders staat te bloeien en brengt ze vreugde in de dagen dat het voorjaar nog niet op volle sterkte is.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: speenkruid

Bericht door Oude Essink » vr 28 apr 2006, 14:57

Hallo Bart,
ik citeer jou:
You name them: paardenbloem, pinksterbloem, bosanemoon, perenboom, hondsdraf, blauwe druif en allerlei wilgensoorten..... En zo fietste ik afgelopen dinsdag, vroeg in de avond, onverrichter zake terug naar huis. Toon mij een bij op het speenkruid - live, waar ik met mijn neus bovenop sta - en ik tracteer je op een biertje.
Als jij ook op de zes genoemde drachtplanten een bij wilt zien, zul jij je op verschillende tijden van de dag naar het tulud moeten begeven. Zo zul je ook, als je ze bij mij live wilt zien, een bezoek van één lange dag moeten brengen; breng dan gelijk 7 biertjes mee, één voor het speenkruid ( de afbeeldingen vind je boven.) zes voor de overige genoemde planten en dan wil ik voor de hommel een triple. Bij deze "herzlich eingeladen". ik toon je een voorproefje:
let wel: het zijn alle live-afbeeldingen:
.
Afbeelding
Afbeelding

Ik doe er de aconiet ook bij, maar daar hoef je niet voor te dokken :D
hennie oes





Afbeelding

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: speenkruid

Bericht door J.R. » vr 28 apr 2006, 21:55

Hennie, welke hommel is het?
zo'n soort zie ik ook regelmatig langs komen .
Alvast bedankd , Jan R

zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: speenkruid

Bericht door zoem zoem de bij » za 29 apr 2006, 00:06

hoi hennie ,mag ik aannemen dat jou speenkruid hetzelfde is als de dotterbloem dacht ik of niet soms?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten