vergelijk drachten

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
vergelijk drachten

Bericht door marc » wo 03 mei 2006, 10:48

Dit jaar overlappen hier de kers en de esdoorn elkaar en de esdoorn is een geduchte concurrent, ongeveer 1 op 4 komt met grote klompen licht groen (licht pistache) stuifmeel binnen, onderlijf en soms ook achterlijf hangen er vol van.
Een enkele bij vliegt ook op de berberis (lichtgeel) en de schietwilg (geel). Paardebloem en sleedoorn alhoewel fors aanwezig worden NIET bevlogen.
De esdoorn stijgt een paar plaatsen in mijn persoonlijke drachtplantenlijst.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: vergelijk drachten

Bericht door Bart de Coo » wo 03 mei 2006, 23:18

Hé, wat leuk om dit te lezen. Eén onderwerpje geleden (Speenkruid) heb je mij kunnen zien weeklagen over het feit dat allerlei vermeende drachtplanten nooit een bij te zien geven. Esdoorn is daar een mooi voorbeeld van. Er is geen drachtplantengids of er staat nadrukkelijk in vermeld dat de esdoorn een goede drachtplant is. Dus ik eindeloos omhoog turen als ik onder een bloeiende esdoorn sta. En geloof me, dat kunnen flinke knapen zijn! Met minstens zoveel bloemetjes als een volwassen lindeboom! Maar helaas: nooit, nooit, nooit zie ik er een bij op zitten, ongeacht het moment van de dag. Hoogstens een enkel hommeltje. Als ie ff niks beters te doen heeft. Maar waarom reageer ik eigenlijk op jouw berichtje Marc?

Welnu.

Vandaag ben ik in de kasten geweest voor mijn 10-daagse controle. De appelbomen staan op springen, moet je weten. En wie schetst mijn verbazing toen ik een raampje een beetje scheef hield, waarop er kluitjes groen stuifmeel uit de raten vielen. Groen stuifmeel???? Ik stond op het punt om er een vraag over te stellen op het forum. Maar kijk eens aan. Het is vermoedelijk de esdoorn. Ook hier lijken de esdoorns dus goed bevlogen te worden.

Ik kan rustig gaan slapen.

Groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: vergelijk drachten

Bericht door marc » do 04 mei 2006, 10:18

Bart,
het is al eerder gezegd : veel drachtplanten worden niet de ganse dag bevlogen ze hebben hun pieken in nectar productie, zo ook de esdoorn. Van paardebloem weet ik hier zeker dat ze de ganse dag niet bevlogen wordt (vanwege de betere drachten wellicht) en de kers halen ze van vroeg tot laat binnen. Gisterenavond omstreeks 21u00 was het nog steeds 18° en je kon de kasten van 10-tallen meters ver horen waaieren, de kersenreuk kwam je tegemoet... heerlijk.
Wat me opviel was dat er nog veel bijen binnenkwamen met kersepollen terwijl het streepje maan al in de lucht stond, met moeite vonden ze de vliegopening. Wat later toen het helemaal duister begon te worden zag je bijen hier en daar op de bijenhal landen, velen overnachten buiten dezer dagen en het blijft nog een tijdje zo.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: vergelijk drachten

Bericht door marc » di 20 jun 2006, 13:28

Nu de acaciadracht achter de rug is oriënteren de bijen zich op drie drachten in de omgeving :
- op 350 m staan de eerste bomen van een lindenlaan in bloei
- op 200 m is het plaatselijk kerkhof omzoomd met ligusterhaag in volle bloei
- op +/- 1 km bevindt zich dit jaar een immens groot veld duivebonen (Vicia Faba)
De 3 verschillende richtingen waarin de drachten zich bevinden maken een schatting van de drachtverdeling mogelijk : linde 50% - liguster 20% - duiveboon 30%
Waarneming om 10u15, broeierig weertje - volle zon - 24°

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten