Ik zoek de Springbalsemien

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
hylke
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 11:36
Locatie: Nederland
Contacteer:

Ik zoek de Springbalsemien

Bericht door hylke »

Kortgeleden heb ik de honing van de Springbalsemien geproefd en ik vond het heerlijk. Ik zou graag een kast met bijen tussen de Springbalsemien willen zetten. Weet iemand misschien een mooie plek, in de buurt van Deventer waar ik mijn bijen zou kunnen plaatsen. Alvast hartelijk dank.

Hylke
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Ik zoek de Springbalsemien

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo Hylke,

De springbalsemien staat vooral op oevers van rivieren en waters. Laat ze daar nu in Nederland niet echt een tekort aan hebben. :D Bloeitijd augustus/september.

De bijen komen ook volledig bepoederd binnen. In de kasten hebben collega's, die in de buurt van de springbalsemien wonen, het stuifmeel echter nog niet terug gevonden.

mvg

Theo
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Ik zoek de Springbalsemien

Bericht door maartenkleijne »

Ik weet of je ze herkent, Hylke voor ze in bloei staan, maar langs de IJssel aan de Veluwse kant zijn wel een paar goede groeiplekken.
Een middagje fietsen kan je helpen. Ze staan nu ongeveer een halve meter hoog en zijn vooral te herkennen aan de dikke sappige stengels.
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik zoek de Springbalsemien

Bericht door labrador »

ik vind de honing hiervan juist niet zo lekker. Een beetje "scherp" in de keel.....
piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik zoek de Springbalsemien

Bericht door piml »

Jaarlijks koop ik bij een collega-imker in het Brabantse Bavel emmers vol met Balsemienhoning. Heerlijke zachte en mooie honing, die door hem 'gewonnen' wordt in de Biesbosch.....


Groeten

Pim Lemmers
hylke
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 11:36
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik zoek de Springbalsemien

Bericht door hylke »

Bedankt voor alle reacties, ik ga eens een lekkere fietstocht maken langs de IJssel. Daar kom ik ze dan vast wel tegen.

Hylke
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Ik zoek de Springbalsemien

Bericht door maartenkleijne »

De bijen vliegen wel op balsemien en kunnen er veel halen, maar ze moeten er veel moeite voor doen: helemaal in de bloem kruipen. Dus zolang er nog makkelijker nectarbronnen zijn slaan ze de balsemienen over.
Voor echte balsemien honing heb je uitgestrekte velden in het buitengebied nodig, die bloeien in een overigens drachtarme omgeving. Bij mij in de bebouwde kom met een overvloed aan allerlei dracht tot laat in de zomer vliegen er alleen hommels op.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 54 gasten