Nauwelijks nog dracht !

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Nauwelijks nog dracht !

Bericht door Piet Jager »

10 dagen geleden heeft mijn buurman tijdens mijn vakantie 2 zwermen van mij geschept en provisorisch in een korf gedaan. 1 van die 2 korven heb ik om 13.00 uur uitgebroken met blote handen/armen en korte broek, zonder eerst af te jagen en geen gebruik van een korfmes en niet 1 steek opgelopen. Er zaten reeds 7 mooie stukken raat in, waarvan een klein gedeelte met open/gesloten broed en wat stuifmeel. Echter geen spatje honing

Om ca 16.00 uur zou ik de 2e korf op dezelfde wijze uitbreken. 'k Ben echter niet verder gekomen dan 1 wastafel met letterlijk een paar spatjes nectar. De wind was waarschijnlijk teveel naar het noorden gedraaid en dan moet je in een drachtloze periode nooit in de bijen werken. Trouwens als de wind uit het noorden komt, honingt een plant ook niet! "Wind uit het noorden, helpt bijen vermoorden"

Laten de bijen je het maar vertellen: "Acht is meer dan duizend!"

!Piet
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Nauwelijks nog dracht !

Bericht door heidecap »

Goedenavond, Piet,

wat mij opvalt is dat ik, hoe goed ik ook mijn best doe, zelden een bij op een bloem zie in de omgeving van mijn kasten.
In de buurt van mijn kasten bloeien heel veel Hortensia's. Elders las ik dat ze een goede stuifmeelleverancier voor de bijen zijn. Weet iemand of Hortensia's ook nectar afgeven ??
Dan rest de vraag; waarom heb ik er nog nooit een bij op gezien.
Op de 1 of andere manier moeten mijn honderdduizenden bijen wel op 1 of andere massale dracht in de omgeving vliegen. Maar waar en wat dat dan wel mag zijn blijft voor mij een raadsel...

Groeten, Thomas
arjan_vanderveen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Nauwelijks nog dracht !

Bericht door arjan_vanderveen »

heidecap schreef:


wat mij opvalt is dat ik, hoe goed ik ook mijn best doe, zelden een bij op een bloem zie in de omgeving van mijn kasten.
In de buurt van mijn kasten bloeien heel veel Hortensia's. Elders las ik dat ze een goede stuifmeelleverancier voor de bijen zijn. Weet iemand of Hortensia's ook nectar afgeven ??
Dan rest de vraag; waarom heb ik er nog nooit een bij op gezien.
Op de 1 of andere manier moeten mijn honderdduizenden bijen wel op 1 of andere massale dracht in de omgeving vliegen. Maar waar en wat dat dan wel mag zijn blijft voor mij een raadsel...

Groeten, Thomas
Thomas,

Ik heb nog nooit een bij op Hortensia gezien. Ik vraag me af of het wel een goede drachtplant is, als ze elders meer kunnen halen is dat aantrekkelijker. Ik merk dat verschijnsel met goede drachtplanten in mijn tuin ook. Als er buiten mijn tuin meer te halen is, dan gaan ze daarheen. Zo wordt in de meeste jaren mijn veldje wilde marjolein en komkommerkruid overgeslagen. Mogelijk dat de droogte er dit jaar voor zorgt dat ze er wel op vliegen, omdat andere planten minder honingen. Bij de vorige droge zomer was dat ook het geval.

Groet, Arjan
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Nauwelijks nog dracht !

Bericht door Tieme »

Hallo Thomas,

Ik heb ook nog nooit een insect op de Hortensia zien werken. Daarnaast is het een plant die erg gevoelig is voor droogte. Als ze al nectar / stuifmeel geven zullen ze dat op dit moment niet al te best doen.

Tieme
Jan de Graaf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 10 dec 2005, 08:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nauwelijks nog dracht !

Bericht door Jan de Graaf »

Rondom de bijenstal en verderop in de stad bloeien nog enkele lindebomen. Het gros lijkt de grootste bloeiperiode achter de rug te hebben. Wat mij dit jaar opviel ten opzichte van vorig jaar, is dat er veel minder 'plaksel' en dode hommels onder de bomen lag. Als ik de honingramen observeer, lijkt het ook dat de dracht minder is geweest dan vorig jaar.
Vanaf nu tot begin augustus is er ook bij ons weinig nectar te halen in de (wijde) omgeving. Straks, over een week of 4 zal op de veluwe de heide weer paars kleuren. Maar ook daar verwacht ik niet veel van. Volgens een oude wijsheid moet in juni/juli veel regen vallen om heide honing te oogsten: Bijen brengen in de modder en ophalen van stuiverige landweggetjes.

Kortom, het ziet er naar uit dat ik zo langzamerhand aanstalte ga maken om de bijen winterklaar te maken...(en ik moet nog op zomer[8D]vakantie[8D])
Groet, Jan
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nauwelijks nog dracht !

Bericht door Piet Jager »

Vanmorgen ca 9.30 uur de koe bij de horens gepakt en de 2e korf op dezelfde manier uitgebroken. Nu echter wel een paar steken gehad, maar dat werd ruimschoots goed gemaakt door het vinden van een prachtige, grote Buca-moer bij de laatste 100 bijen in de korf. 'k Heb haar maar snel even gemerkt.

Ook dit volk had 7 mooie stukken raat uitgebouwd en open/gesloten broed en wat stuifmeel, maar hooguit 1 lepel honing. Het gesloten broed in de uitgebroken raten van beide korfvoken ga ik straks even controleren op varroa, aangezien ik al ruim 3 jaar niet behandel tegen varroa (populatie dynamiek / van 5 volken nu 22 volken, waarvan er reeds 11 zijn verkocht all over the country) Er moeten eigenlijk nog 3 weg ( 1 groot korfvolk en de 2 ex-korfvolken). Ik houd dan 4 productievolken en 4 jonge opzetters over voor 2007.

Beide volken waren zwermen van 1 kleine nazwerm en een kleine split (met zusterkoninginnen) van begin mei. In het broed van beiden zat wat hagelschot. Volgens mij niet allemaal genetisch hagelschot, maar veelal ook varroa-hagelschot (sterkere broedzorg bij zwermen en kleine volken door broedtrekken). In het 1e korfvolk vond ik op de ruim 50 getrokken larven slechts 4 in-actieve donkerbruine varrao's. In het 2e korfvolk op de ruim 50 getrokken larven slechts 1 actieve donkerbruine varroa.

!Piet
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Nauwelijks nog dracht !

Bericht door heidecap »

Arjan, Tieme,

oa hier :

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... =hortensia

kwam ik tegen dat de hortentia een drachtplant is ...

Groeten, Thomas
arjan_vanderveen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Nauwelijks nog dracht !

Bericht door arjan_vanderveen »

Thomas, bedankt. Misschien is die Japanse hortensia inderdaad een goede drachtplant. Ik ging uit van Hydrangea petiolaris en die heeft bijna alleen maar schijnbloemen en is daarmee niet goed. Binnen een familie heb je natuurlijk veel verschil, zo ook hier. In ieder geval goed om te weten.

Groet, Arjan
heidecap schreef:
Arjan, Tieme,

oa hier :

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... =hortensia

kwam ik tegen dat de hortentia een drachtplant is ...

Groeten, Thomas
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Nauwelijks nog dracht !

Bericht door maartenkleijne »

Gisternamidddag zag ik de bijen duidelijk 2 verschillende kanten opvliegen.
Dus maar eens even op de fiets gestapt.
En jawel: respectievelijk 300 en 800 meter verderop 2 kanjers van zilverlindes in de bloei.
elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nauwelijks nog dracht !

Bericht door elmook »

Goedenavond,

die waarneming van geen dracht zou hier ook wel eens kunnen gelden. Midden in Dronten zijn de bijen omgeven door achtertuintjes en plantsoenen. Altijd wel iets te halen dus. Gisteravond werden mijn afleggertjes ineens fanatiek belaagd door rovende bijen die naar hun uiterlijk te oordelen absoluut niet van mij konden zijn. Onmiddelijk de vlieggaten geminimaliseerd, nu zie ik nog een enkelingetje die een poging waagt maar geen succes heeft.

Noordenwind?

Elmar
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten