Nauwelijks nog dracht !

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

bart vos
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 22:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nauwelijks nog dracht !

Bericht door bart vos »

De dracht is hier in Laren ('t Gooi) echt voorbij: de bijen doen nagenoeg niets. Dat kan natuurlijk ook met de warmte te maken hebben maar ik wijt het toch voornamelijk aan het einde van de linde bloei.
Overigens is die in jaren niet zo fantastisch geweest: de honing loopt/liep de kast uit![:)]
Door de eerder genoemde warmte zal de heide dit jaar waarschijnlijk helemaal niets doen dus eigenlijk zit het seizoen er alweer op.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nauwelijks nog dracht !

Bericht door Oude Essink »

De dracht is echt voorbij
Ook bij mij is de Linde uitgebloeid; de bijen vliegen thans volop op de Wilde Wingerd (p+n); Leverkruid/koninginnekruid (eupatorium p+n); wilgeroosje {n+p); springbalsemien (n+p); boerenwormkruid (p.); enige tuinplanten uit de omgeving. Op springen staat de prachtige drachtboom Euodia hupehensis ( druk bevlogen trossen met ruim aanbod van n+p.)
Gezoem klinkt nog steeds van de Vuilboom en van de Salix semperflorens ( de doordragende wilg); de Olijfwilg zit vol knoppen, die op springen staan.
Op het wilgeroosje na heb ik deze planten ruim tevoren aangeplant om de dracht na de Linde en vóór de heide aan te vullen. wie geluk heeft, heeft een tuinder in de buurt die een bodemverbeteraar inzaaide; bij mij op plm.4 km. een klein veldje met Phacelia; ik zie donkerblauw pollen op de vliegplank: ze vliegen erop.
Wanhoop niet! Ook op de Teunisbloem is er 's morgens en 's avonds laat nog druk verkeer.

hennie oes


Afbeelding
DE BIEZEN
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 21:34
Locatie: Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: Nauwelijks nog dracht !

Bericht door DE BIEZEN »

Vrijdag en zaterdag geslingerd. Volop geoogst dit jaar. Maar wat waren de bijen fel om iets te stelen. Ze hebben zelfs enkele ramen , nog gevuld met voer van vorig jaar,in een kast in de garage volledig leeggehaald. Het leek een zwerm in mijn garage. Ook ik ga ervan uit dat ewr weinig/niets meer te halen is. Mogelijk heeft de droogte ook nog een negatieve invloed hierop
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nauwelijks nog dracht !

Bericht door labrador »

Is het noodzakelijk bij te voeren in deze drachtlozeperiode tot aan de heide?
ivm aanwas jonge bijen; dat de moer goed blijft leggen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten