Eerder maaien, niet zo best voor ons?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:
Re: Eerder maaien, niet zo best voor ons?

Bericht door AndreasH » di 04 mei 2010, 16:15

Noeste arbeid en nog leuk ook: Met de zeis er op tijd bij zijn. Geen zaad vorming en het is nog minder belastend voor de omgeving ook. En daarbij ook nog eens gratis spieren kweken.

Cursussen 'werken met de zeis' worden nog overal gegeven in het land. Kan het iedereen aanraden :-D

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Eerder maaien, niet zo best voor ons?

Bericht door Jaap v.Popering » di 04 mei 2010, 16:44

Jeroenvt schreef:
Wat schuift het?


Je hebt het zelf over de jaren vijftig , dat was zo'n F 50,00 per week en dan iets aangepast , laten wij er dan E 50,00 per week van maken .[8D]


Jaap v P

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Eerder maaien, niet zo best voor ons?

Bericht door Jeroenvt » di 04 mei 2010, 16:58

Andreas, ik heb ervaring met zeis en zicht [;)]

Jaap, voor zo'n loon, moet ik u soms de landarbeidersstaking van 1919 in herinnering brengen :D

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Eerder maaien, niet zo best voor ons?

Bericht door Hans van der Post. » di 04 mei 2010, 22:34

Toch begrijp ik de reacties van Jaap niet. In de landen Duitsland en Frankrijk worden bermen maar spaarzaam gemaaid. Zijn daar geen distels? Ja.... daar zijn heel veel distels en veel boeren en insecten. De biljartlakens die de beheerders in het buitengebied ervan maken is een aanfluiting!!


!Hans.

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Eerder maaien, niet zo best voor ons?

Bericht door macwlem » wo 05 mei 2010, 05:29

Op vele wegen in Duitsland doet men inderdaad sinds jaar en dag alleen rondom de wegmarkeringen een cirkeltje wegmaaien.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Eerder maaien, niet zo best voor ons?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 05 mei 2010, 11:00

Hans van der Post. schreef:
Toch begrijp ik de reacties van Jaap niet. In de landen Duitsland en Frankrijk worden bermen maar spaarzaam gemaaid. Zijn daar geen distels?


Afbeelding



Hans

Wanneer zoiets in de buurt van je tuintje of perceel met groenten voor de wind staat , heb jij daar jaren vele plantjes ( en plezier [:(] )van .

In land en tuinbouw gebieden zijn distels , Paardenbloem en Berenklauw een regelrechte ramp vanwege de ongekende uitbreiding hiervan , en daardoor grote schade in de gewassen ontstaat , en handmatig niet effectief te bestrijden zijn.

Of daar in Duitsland en Frankrijk niets aan gedaan wordt is voor mij nog maar de vraag , omdat die goed in grassen en dergelijke chemisch te bestrijden zijn , en dat hier in de bermen bijna niet meer gedaan wordt

Het is zelfs zo dat iemand voor een Duits Imkersblad hier op Tholen speciaal foto's kwam maken van de Berenklauw omdat die plant daar zelfs verboden zou zijn , bestrijding daarvan verplicht , en hier plaatselijk in grote getale voorkomt . terwijl hier die wet ook aanwezig is maar bij mijn weten niet meer gehandhaafd wordt waarschijnlijk omdat de gemeenten en polderbeheerders in deze de grootste overtreders zijn tot ergernis van boer en tuinder .


Jaap v P

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Eerder maaien, niet zo best voor ons?

Bericht door marcv » wo 05 mei 2010, 12:57

Als paardebloemen nu al mensen een doorn in het oog zijn...
Misschien moet men iedereen dan maar verplichten om enkel nog kunstgras te leggen?

"de Berenklauw omdat die plant daar zelfs verboden zou zijn , bestrijding daarvan verplicht"
Dat zal dan wel om de Reuzeberenklauw gaan en niet om de inlandse.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Eerder maaien, niet zo best voor ons?

Bericht door Hans van der Post. » wo 05 mei 2010, 14:01

Krijg de indruk Jaap dat je de bermen in Duitsland en Frankrijk niet kent. De bermen en "niemandslandjes" worden niet gemaaid. Er staan daardoor een ongekende verscheidenheid aan planten "biodiversiteit"! niet alleen maar gras!
Ik weet waarover ik schrijf!

In Nederland moet alles aangeharkt en geknipt zijn. Hoe komt dit?
Waardoor komt het dat er een totaal verschil is in het denken en doen van de boeren - landbouw en tuinbouw stand in Europa?
Het is kort door de bocht door te zeggen ze gebruiken meer gif. Heb maar zelden geel verdroogde - doodgespoten plekken gezien.
Misschien kan agastache = Meinderd Nota iets daarover schrijven hij runt een zaadteeltbedrijf in Frankrijk.

!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Eerder maaien, niet zo best voor ons?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 05 mei 2010, 15:53

Hans van der Post. schreef:
Heb maar zelden geel verdroogde - doodgespoten plekken gezien.


Van groeistoffen zie je geen gele dorre plekken .

Marcv

Het is niet zo jij schrijft de paardenbloem , maar de overlast van de miljarden zaadjes die met de wind wijd en zijd verspreid worden in een land en tuinbouw gebied , en enkel met een chemisch middel effectief bestreden kunnen worden .

Jaap v P

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: Eerder maaien, niet zo best voor ons?

Bericht door agastache » wo 05 mei 2010, 19:08

In de tijd dat ik in Andijk woonde had ik (bloemkool) tuinders rondom mijn bouwtje(land), die net als Jaap dachten dat alle onkruidzaden altijd van de buren of van de bermen komen.Vergeten werd even dat in de grond miljoenen zaden liggen te wachten tot ze op de goede kiemdiepte komen en de goede temperatuur krijgen. Doordat elk jaar de grond weeer gefreesd werd, werd elk jaar weer een nieuwe lichting onkruidzaad op de goede kiemdiepte gewoeld.Omdat ik biologisch, dus zonder onkruidverdelgers groenten en bloemzaad teelde was ik uiteraard extra verdacht, hoewel mijn bouwtje er altijd keurig schoon bijlag.
In Frankrijk is de mentaliteit van de agrariers veel relaxter. Ik heb op de mairie hier in de Bourdeix nagevraagd maar een Apv betreffende distels of paardenbloemen is hier onbekend.Mijn buurman koeienboer wil nog wel eens wat distels over het hoofd zien, het enige onkruid waar ik een hekel aan heb en als ik hem erop attent maak spuit hij ze keurig voor me dood .Tussen de agastache of lavendel is het inderdaad geen pretje om te wieden. Zoals ze op andijk zeiden :
stekels(distels) maaien is stekels zaaien, en stekels steken is stekels kweken, het is verrekte moeilijk er vanaf te komen als je ze eenmaal hebt. De wegbermen worden hier 2 maal in het jaar gemaaid de eerste keer eind juli als al het vroege spul heeft kunnen zaaien en de tweede keer aan het einde van de herfst rond half november.
Als de begroeing in de bermen te hoog wordt, wordt vaak een strook van een meter grenzend aan het wegdek gemaaid. Ook bochten die onoverzichtelijk worden door hoog gras worden bijgehouden.
Door dit maaibeleid staan de bermen inderdaad vol met een overvloed aan allerlei wilde bloemen vanaf de sleutelbloem in het vroege voorjaar tot de solidago in de herfst.
meindert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten