paardekastanje

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: paardekastanje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 14 mei 2002, 20:26

Bij het Popta slot in Marssum onder Ljouwert zag ik zaterdag om 13.00 uur op de vele bloeiende kastanjes toch ook wel wat bijen vliegen.

R.


Mhhhhh. Nou ja, misschien geen Esdoorn in de buurt????
Morgen zal ik maar weer eens observeren.

J.P.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: paardekastanje

Bericht door Frans vanTongeren » di 14 mei 2002, 22:29

De 'Interactieve Flora van Nederland' meldt o.a.:
-
In de geneeskunde worden sappen uit de plant gehaald die tot zalfjes worden verwerkt en dan tegen aambeien en spataderen kunnen worden gebruikt.
Uit de schors wint men een zwarte kleurstof om zijde en katoen mee te verven.
Van hout worden o.a meubels gemaakt.
(Fr.: dat hout wordt heel licht, als het is opgedroogd. Het lijkt kortvezelig te zijn)
-
De Rode Paardekastanje dankt zijn naam aan de rode kroonbladeren.
Deze kastanje is ontstaan uit een kruising tussen Witte(Fr: 'Wilde' volgens H,H,en Th) Paardekastanje en Rode Pavia.
De ouders zijn afkomstig uit resp. Klein-Azië en Noord-Amerika.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: paardekastanje

Bericht door Frans vanTongeren » do 16 mei 2002, 18:09

Plagen:

In mijn jeugd zaten er met name in Paardekastanjes veel meikevers die zich aan het blad tegoed deden. Dat komt tegenwoordig nauwelijks meer voor omdat meikevers zo goed als uitgeroeid zijn. (Fr.: niet bij mij!)
Sinds ca. 10 jaar hebben Kastanjebomen veel last van te vroeg bruin wordend en verschrompelend blad (al vanaf augustus). Dit verschijnsel wordt veroorzaakt door motjes die in grote hoeveelheden eitjes op de bladeren afleggen. Daaruit ontwikkelen zich piepkleine maden die het sap uit de bladeren zuigen. Dit verschijnsel komt veel voor in Oost -Europese landen zoals Roemenië, Bulgarije en Hongarije. Men neemt aan dat - na het verdwijnen van het IJzeren Gordijn - de motjes via het vrachtverkeer naar West-Europa gekomen zijn, als lifters dus.
De beste manier om deze plaaggeesten te bestrijden is om het afgevallen blad zo snel mogelijk te verzamelen en te verbranden.
In Nederland zijn vooral de Paardekastanjes beneden de rivieren bevallen.

Brigit Kahlert
-----------------
(16-05-'02: 22.07 uur)

Nieuwe mineermot in paardekastanje
Recent is bij paardekastanje (Aesculus hippocastanum) in het openbaar groen de aanwezigheid vastgesteld van de mineermot Cameraria ohridella (Deschka & Dimic). Het insect komt, voor zover bekend, alleen voor bij paardekastanje en is op enkele plaatsen in Nederland gevonden. Naar verwachting is de mineermot op grotere schaal in het openbaar groen aanwezig dan nu bekend is.
Het insect komt in Midden-Europa voor in o.a. Hongarije, Oostenrijk, Slovenië, Italië en Zuid-Duitsland. Het vestigingsgebied breidt zich geleidelijk uit; mogelijke vestiging in Nederland werd door de PD (Plantenziektekundige Dienst) al verwacht.

De mot heeft in Midden-Europa drie generaties en veroorzaakt daar op grote schaal voortijdige bladval, waardoor bomen al in juli geheel ontbladerd kunnen zijn. Welke schade in Nederland op termijn kan optreden is nog niet bekend.
Aangetaste bladeren vertonen blaasvormige mijnen, die eerst rond en later langwerpig van vorm zijn. De bladmijnen kunnen gemakkelijk worden verward met bladvlekken die worden veroorzaakt door de schimmel Guignardia aesculi, die bij paardekastanje algemeen voorkomt. Bladvlekken hebben echter een gele, necrotische ring, die bij bladmijnen niet aanwezig is.
Vondsten van de mineermot kunnen bij de PD worden gemeld.


H. Stigter, 0317-496822
Ing. A.M. de Haas, 0317-496641
Niet-doelwit arthropoden
------------------
16-05-'02 2213 uur

Een duidelijke uiteenzetting over de mot, plus fraaie foto's kunt u vinden op:
http://www.ibgebim.be/GROENERUIMTEN/FAU ... IDELLA.htm








Bijgewerkt door - Frans vanTongeren op 16/05/2002 22:14:28

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: paardekastanje

Bericht door Romée van der Zee » do 16 mei 2002, 21:28

Zag vanochtend om 8.15 uur al veel hommels en de eerste bijen op de paardekastanje. Wat mij dan bezig houdt is die giftigheid voor bijen. Hoe zit dat eigenlijk. Welk voordeel heeft zo'n kastanje nu aan het vergiftigen van haar bestuiver. Alsof te grote vruchtbaarheid ongewenst is. Ik kom er niet uit.
Romée

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: paardekastanje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 30 mei 2002, 18:41

De kastanje is in Fryslan inmiddels uitgebloeid, maar voor wie volgend jaar volop van kastanjes wil genieten heb ik jonge kastanjeboompjes in de aanbieding. Mijn buren hebben enkele boompjes van een halve meter hoog in de tuin en willen ervan af.

J.P.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: paardekastanje

Bericht door Frans vanTongeren » do 10 okt 2002, 17:13

In Limburg keek ik vanaf een plateau in het dal van de Geul. De wind gierde om me heen(om ons heen). Greet die alles ziet, zag een krans van stro aan een huisdeur hangen met daarop geprikt...:
PAARDEKASTANJES!
De kastanjes glansden als mahoniehout(vast en zeker ingewreven met bijenwas)
Dus..als u/je niets te doen heeft/hebt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten