Dracht per provincie

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Dracht per provincie

Bericht door Minne Bonnema. » zo 21 sep 2003, 19:00

Hallo J.P
Over kassen gebied bij Berlikum,wat al haast op een glazen stad begint te lijken,is mij noch niets bekend er wordt nu nog driftig gebouwd.
Je noemt de paardebloem een macrodracht maar bij een schrale oostenwind,wat nog al eens voorkomt verandert dit in geen dracht.
De linde dracht in de dorpen is niet altijd evengoed in de stad waar de temperatuur meestal een paar graden hoger is,geeft meer zekerheid.
Ma?s als stuifmeel leverancier kan je met de huidige rassen wel vergeten.
Phacelia noem je,als daar een imker zijn bijen bij zet zit hij gebeiteld en is haast zeker van honing,nou mooi niet dit jaar in de maand juli veel te droog en in twee weken was het uitgebloeid,de augustus maand was beter,normaliter is deze maand zo goed niet.
De klaver,nog nooit eerder meegemaakt op deze datum, maar vandaag 21 september vliegen ze massaal op deze top nectar en stuifmeel leverancier. Alles wat vliegt komt thuis met het bruine stuifmeel aan de pootjes.Ook even bij het veld gezien ,er zal wel eens een bijtje in de ladewagen van de boer terecht komen,maar afijn risico van het vak.
Groeten Minne.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Dracht per provincie

Bericht door kole.amj » zo 21 sep 2003, 19:31

Jelte,
Een leuk iniatief.Maar scheer niet iedereen over een kam.
Niet iedereen snapt je humor,of erger waardeer die en dan
krijg je ook geen reactie.
Wat mij betreft geen probleem,ik kan er ook wat van!
Maar wel de volgende opmerking.Uit het forum bleek dat grenzen
niet duidelijk zijn daarom het idee,
een imker vertelt waar die imkert,waarom en of er gewerkt wordt
om honing te oogsten of volken te versterken.
Daardoor krijg je zowel inzicht in "drachtplanten" als in
lokaties.Bovendien zal blijken dat verschillen per jaar per gewas
en per lokatie verschillend zullen zijn,.Maar het blijft alleszins
interessant,

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Dracht per provincie

Bericht door dickvanleeuwen » zo 21 sep 2003, 21:49

Hoi Jelte,

Misschien heeft A-3 gelijk. Laat mensen schrijven wat er zoal voorkomt aan dracht in het gebied waar zij staan met hun kasten. Dat macro en micro verbind je er zelf aan. Je komt mij erg ambiteus over. Misschien weerhoudt dat anderen om iets leuks te melden.

Je stelt me nog wat vragen en hebt wat opmerkingen. Welnu, Fruit is wel degelijk een goede dracht! Ik ontvang zelf geen bestuivingsgeld omdat ik gebruik maak van de stal op het Landgoed. Tja, en dan die heidevraag....nooit van de Veluwe gehoord? Kijk maar eens op de kaart hoeveel heide Gelderland kent. Misschien wel meer dan Drente. (oei, nu lok ik een Drent uit te tent). O, ja, natuurlijk vergeet ik alle paardebloemen, wilgenbossen en acacia's. Ook Gelderland kent veel akkerbouw. De wildakkers die ik beschrijf komen voor op het Landgoed waar ik sta. Ik kom ook wel eens een phaeceliaveld tegen.

Wat ik vooral wilde aangeven is dat ik niet hoef te reizen, nooit hoef bij te voeren en veel honing win.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Dracht per provincie

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 21 sep 2003, 21:52

Minne,
Fan eamelje krijst wjirms, dat witst hin??

Goed natuurlijk kunnen drachten tegenvallen door weersomstandigheden, wat dat betreft bekijk ik de dingen onafhankelijk van het weer, maar kijk naar de potentie van de dracht. Maar ik geef volledig toe, sommige drachten zijn stabieler en duren langer als de andere.
Wat trouwens ook van belang is en waar het ook maar al te vaak aan schort is de imker die zijn volken niet op tijd klaar heeft of de verkeerde handelingen uitvoert of te laat naar de dracht reist.
Allemaal factoren die een slecht resultaat opleveren.

Nu inhoudelijk op de afzonderlijke drachtplanten ingaand:

Als de omstandigheden geschikt zijn voor de paardebloem dan honingt zij overvloedig. Wel is een eis dat de weiden een gele deken zijn van paardebloemen. De paardbloem komt zeker in Frieland in die hoedanigheid voor dat dit ook veel honing kan opleveren.

Overigens hebben mijn bijen al twee jaar goed gevlogen op maïs: veel stuifmeel was het resultaat.

De linde is een korte dracht, temperatuurgevoelig, maar kan dan overvloedig zijn.

Over de phacelia, tja je hebt gelijk, het was veel te heet. Bewolkt weer is het beste voor bijenvoer. Maar ja dit was ook een uniek jaar qua temperatuur. Vergeet trouwens niet de hoeveelheid stuifmeel van de phacelia.

Ik denk je moet het over de jaren zien.

J.P.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Dracht per provincie

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 21 sep 2003, 22:09

Adri,
Een leuk iniatief.Maar scheer niet iedereen over een kam.
Niet iedereen snapt je humor,of erger waardeer die en dan
krijg je ook geen reactie.Wat mij betreft geen probleem,ik kan er ook wat van! Maar wel de volgende opmerking.
:shock: Ooooooooo?
Uit het forum bleek dat grenzen
niet duidelijk zijn daarom het idee,
een imker vertelt waar die imkert,waarom en of er gewerkt wordt
om honing te oogsten of volken te versterken.
Daardoor krijg je zowel inzicht in "drachtplanten" als in
lokaties.Bovendien zal blijken dat verschillen per jaar per gewas
en per lokatie verschillend zullen zijn,.Maar het blijft alleszins
interessant,

Groet,
A-3
Nogmaals, ik wil de dracht van Nederland per provincie in kaart brengen. Wat kan een Limburger verwachten aan dracht (en opbrengst)als hij imkert in onze zuidelijkste provincie. Dat vind ik interessant.
Niet per regio's die juist heel moeilijk in kaart zijn te brengen. Er zijn er teveel van en je krijgt dat nooit volledig. Bovendien zit je ook bij een regio met het probleem grensafbakening. En wat is afstand tegenwoordig nog??
Overigens zal de (fruitteel van de) betuwe en de (heide van de) veluwe natuurlijke een speciale plaats innemen bij de provincie Gelderland. Dit zijn zulke karakteristieke gebieden.

Nog eens duidelijk hoe ik graag de werkwijze zie:
Het principe is om aan de hand van jouw situatie, plus je algemene drachtkennis dit te extrapoleren naar de hele provincie. Andere imkers kunnen vervolgens opmerkingen en aanvullingen geven.

Aardig is daarbij als je nog iets kunt zeggen over macro- en microdracht. Het is echter geen must.
Wat wel zinvol is om aan te geven of er drachtpauzes zijn en zodoende de imker genoodzaakt is om te reizen. In Fryslân is dat wel het geval. In Gelderland lijkt dat niet altijd op te gaan.
Je laatste opmerking heb ik al verwerkt in de reactie van Minne.

Verder wil ik benadrukken dat men niet moet schromen, maar gewoon moet proberen. Foute bijdragen bestaan niet bij dit onderwerp.

J.P.



Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 21/09/2003 22:19:20

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Dracht per provincie

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 21 sep 2003, 22:12

Nu zou ik graag een punt achter de welles/nietes discussie zien van regio versus provincie, anders verzandden we in een situatie waarbij Nederland geen enkele dracht kent.

J.P.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dracht per provincie

Bericht door Erik Speksnijder » zo 21 sep 2003, 22:26

Hoi J.P.,

Zal ik als Zeeuw de spits maar afbijten. Hier in Zeeland heb je allereerst het fruit als grotere dracht. Door heel Zeeland liggen her en der flinke boomgaarden.
Daarnaast heb je de dracht in de polders. Eén dracht werd reeds genoemd, nl. de luzerne; een wat latere zomerdracht. Daarnaast kun je percelen bladramenas, koolzaad, phacelia en teunisbloemen tegenkomen, waarvan leuk geoogst kan worden. Ook kent Zeeland inmiddels vele braakranden langs de akkers, die met kleurrijke en ook bijvriendelijke soorten ingezaaid worden en een bonte honing geeft. Verder kent Zeeland vele honderden hectares zwarte bes, maar ik ben niet op de hoogte of dit ook een goede dracht is.
In de duingebieden vormen kruipwilg, braam, distel etc. een leuke drachtbron en rond de schorren (voor de grotere schorren moet je in Zeeuws Vlaanderen zijn) vormen lamsoor en zulte een leuke dracht.
Verder zie je her en der rond de steden/dorpen, dat er wel eens een potje lindehoning geoogst kan worden.

Tot zover. Succes met je serie over provinciale drachten.

Erik

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Dracht per provincie

Bericht door kole.amj » zo 21 sep 2003, 22:46

Jelte.

Als ik het goed heb onthouden dan blijkt een volkbijen
optimaal te functioneren als het langere tijd op een plaats
staat.Als ik het vertaal naar onze situatie in het fruit dan
zou het beter zijn een volk te laten overwinteren in of rondom
de boomgaard.De argumentatie was dat een volk een leefgebied
leert kennen en daardoor ook leer exploiteren.Reizen is dus
eigenlijk een noodzakelijk kwaad en pas nodig als een gebied
erg eenzijdig is. Je had het erover dat een imker niet altijd
op tijd op de juiste plaats is.Ik denk dat dat een constatering
achteraf is. Nl als ik het geluk heb dat er in de buurt van onze
boomgaarden LUCERNE geteeld wordt en de agrariers na een vroege
vrucht een groenbemester zaaien dan ben ik KOOPMAN. Dit jaar besloot
ik,achteraf,op tijd in mijn boomgaard GELE MOSTERD EN BLADRAMMENAS
te zaaien tussen de bomen. Ik zaaide net voor de regen,gemeld op
tv,met als resultaat binnen 2-3 weken bloei. De boeren in de buurt zaaiden ook maar 2-3 dagen later,geen regen meer dus geen kieming en bloei.Nu echter is dat hersteld en kunnen de bijen elders voldoende
halen binnen straal van 2-3 km.Ik bedoel hiermee te zeggen je hebt
niet alles in de hand.Bloei de LINDE maar is het te droog dan zit je mis en is een dracht elders van een minder gewas toch beter.
Dus imkeren in een gebied waar vanalles te vinden is,is anders dan
imkeren in een eenzijdig,als die bestaan,gebied.
Overigens heb ik van imkers altijd gehoord dat fruitbloesem zelden
resulteert in veel honing,maar dat wel de volken enorm kunnen
groeien. Van een ander hoorde ik weer dat een volk,normaal,
tot MEI zichzelf ontwikkeld en pas na MEI gaat hamsteren vwb
honing. Het is informatie,de waarde ken ik niet.

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Dracht per provincie

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 22 sep 2003, 22:58

Hoi Adri,

Het eerste deel van je betoog is duidelijk en ik heb dat al eerder behandeld. Ik ga daar nu niet weer op in.

Met het onderstaande heb je wel een punt waar ik wel mijn mening op wil geven:
Overigens heb ik van imkers altijd gehoord dat fruitbloesem zelden
resulteert in veel honing,maar dat wel de volken enorm kunnen
groeien. Van een ander hoorde ik weer dat een volk,normaal,
tot MEI zichzelf ontwikkeld en pas na MEI gaat hamsteren vwb
honing. Het is informatie,de waarde ken ik niet.
Op zich geen onbelangrijke informatie. Je hebt gelijk dat je zegt dat meestal niet bijster veel honing op het fruit wordt gewonnen. Het is een van de eerste drachten samen met de Wilg. Debet is vaak het koude voorjaarsweer. Toch merk je terecht op dat de volken een enorme impuls krijgen op het fruit. Dat betekent dus dat fruithoning wel degelijk een goede dracht is, alleen het volk heeft de nactar zelf broodnodig.
Om fruithoning te winnen vraagt supersterke volken. Dikke buckfastvolken of verenigde Carnica's/Bastaardbijen. Elke kast moet warm aangekleed zijn. Ook hier speelt dus de imker weer een belangrijke rol.

Ondanks dat normaliter geen twee honingkamers zijn te winnen op het fruit met standaard volken, waarbij niet is ingegrepen, vind ik wel dat het een macrodracht is in Zeeland/Gelderland: het geeft een enorme impuls aan de bijenvolken. De binnengesleepte nectar wordt alleen zelf gebruikt door het volk.

Ik moet dus de definitie macrodracht weer ietsje pietsje bijstellen.

j.p.



Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 23/09/2003 19:44:57

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Dracht per provincie

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 23 sep 2003, 19:46

En Els meid, ZH iets voor jou???

J.P.
P.S. Bladhoning lijkt mij een microdracht of toch macro???

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 7 gasten