wilgendracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:
Re: wilgendracht

Bericht door Bieboerke » ma 13 feb 2006, 17:15

Bart de Coo schreef:

In die uitgave zouden wel eens alle antwoorden kunnen staan op de vragen die Dick aanvankelijk stelde. Hoe komen we nu aan dat boek van Leendert Wegeling? Nu zijn we wel nieuwsgierig natuurlijk. Ik wel in ieder geval.
Beste Bart e.a.,
Waarover ik het heb is in feite geen boek maar een uitgebreide verhandeling waarin "alles" over wilgen voorkomt.
Alle soorten met bloeitijd, nectargehalte, suifmeelhoeveelheid,waarde van het stuifmeel enz., tal van plaatsen in Nederland waar wilgen voorkomen en waar over wilgen een studie gemaakt is.
Ik heb in 2004 reeds een voorontwerp van de schrijver gekregen omdat ik persoonlijk wel een wilgenfan ben en omdat de KOIV in Oost-Vlaanderen reeds 15 jaar wilgen propaganda maakt om in het voorjaar nosemauitbraken bij bijenvolken te voorkomen.
Voor het 15de jaar is er terug een plantenruildag op 12 maart in het park van Beervelde waar wilgen geruild worden en stekken van meerdere soorten wilgen gratis uitgedeeld worden. Van zodra ik het volledig programma van de ruildag in mijn bezit heb zal ik het op het forum plaatsen.
Ik heb ook vandaag een via mail aan de Hr Wegeling gevraagd of ik zijn mailadres mag bekent maken om verdere uitleg te vragen over zijn wilgenverhandeling om liefhebbers de kans te geven zijn werk in hun bezit te krijgen.
Of dit alle vragen over wilgen zal oplossen weet ik niet, maar de uitgave "De wilg als drachtplant" heeft mij voldoening geschonken.
Marco

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: wilgendracht

Bericht door Hans van der Post. » ma 13 feb 2006, 18:37

Marco het boekje is te koop in het bijenhuis ik heb het in mijn bezit. Het gaat over een wilgensoort: de boswilg Salix caprea L.
Deze wilg is niet te stekken maar wel te enten of ze zaaien. Dit wordt uitgebreid beschreven. Ik beveel dit boekje aan voor de kennis die daar in is opgeslagen. Ik heb indertijd -2004- er in het Bijenhuis 5 euro voor betaald..
Een selectie van die Salix is in bijna ieder tuincentrum te koop n.l. pendula = een treurende vorm. met mannelijk katjes.
Hans

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: wilgendracht

Bericht door Bieboerke » do 16 feb 2006, 13:35

dickvanleeuwen schreef:
Jaaaaaah, ik ook!
Dick,
"De wilg als drachtplant" door Leendert Wegeling is te bestellen op

Akkerwinde 311, 2906 XR Capelle aan den IJssel

telefoon 010-451.32.91- e-mail: j.wegeling apestaart planet.nl

De VBBN vond het maar niks, volgens de samensteller-schrijver, maar ik heb het gelezen en ben blij het in mijn bezit te hebben.
Marco

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wilgendracht

Bericht door Æbe » do 16 feb 2006, 17:27

de boswilg
Deze wilg is niet te stekken maar wel te enten of ze zaaien. Dit wordt uitgebreid beschreven
dus als je hem op de vaas zet komen er geen wortels aan,,nu wil ik dit toch eens gaan proberen want volgens andere bronnen op het internet kun je deze wilg ook gemakkelijk stekken en ik heb vandaag hier Afbeelding
en daarAfbeelding verscheidene takken diep in de grond weg gezet,dus ik wacht maar rustig afAfbeelding

Afbeelding
de nieuwe bijenstal in het Groene Hart van Kampen
Æ.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: wilgendracht

Bericht door maartenkleijne » do 16 feb 2006, 22:28

We hadden het er al eerder over: ik heb geleerd (en ook gedaan) dat je een boswilg tak voor twee derde onder de grond moet stoppen en dan heb je volgend voorjaar een nieuw wilg. Zo werd het ook al gedaan en zonder stekstof, ook toen dat nog niet voor particuliieren verboden was.
Maar alle andere wilgen kan je stekken door een willekeurige tak of twijg any time in de grond te duwen, zij het niet in de zomer.

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wilgendracht

Bericht door Ati » za 18 feb 2006, 10:51

Tip voor wilgenliefhebbers: het wilgenreservaat bij Lelystad

http://natuur.flevoland.to/wilgenreservaat.html

Er loopt een smal paadje doorheen. Als je in de zomer gaat, moet je je wel beschermen tegen brandnetels die bijna 2 meter hoog staan.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wilgendracht

Bericht door Gerard van Gastel » zo 19 feb 2006, 10:57

Betreffende de uitspraak:
"Deze wilg (Salix Caprea) is niet te stekken maar wel te enten of ze zaaien."
Tot ca 1990 kweekte ik een 3000 Salix caprea per jaar. Deze werden gemaakt van winterstek; in januari van eenjarig hout stukken knippen van ca 20 cm, de wond aan de bovenzijde afdekken met verf of entwas(tegen het uitdrogen), de stekken gebundeld per 15 of 20 stuks ingraven tot er ca 2cm boven de grond uit blijft steken en afdekken met stro(ook weer tegen het uitdrogen). Deze zo bewaren tot maart, tot de grond bewerkt kan worden, dan kunnen ze uitgegraven worden en geplant, 3/4 in de grond, maar liefst wel 2 ogen boven de grond. Planten op redelijk vochtige grond(zandgrond in mijn geval), slagingspercentage lag op ca 90%. Deze vermeerderings wijze gebruikte ik bij alle salix soorten.

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wilgendracht

Bericht door Harmen vd Ende » wo 01 mar 2006, 09:41

Hallo Dick,

sorry dat ik wat laat reageer(vakantie[8D]), maar ik wilde nog wel op je vraag ingaan.
Op Terschelling is de wilgendracht een van de hoofddrachten samen met de lamsoor.wij hebben hier heelveel kruipwilg en die geeft veel honing.
Ik zal hieronder beschrijven welke methode wij ontwikkeld hebben bij de wilgendracht

Na het uitwinteren (ongeveer 1 april) doen wij een eerst inspectie van de kasten, verwisselen de bodem en kijken hoeveel er broed in de kasten zit.
Hiervan maak je aantekeningen. Als de wilg ongeveer 1/3 in bloei staat gaan we vervolgens de kasten samen hangen, en globaal kun je zeggen dat je van 3 kasten 2 kasten maakt, omdat het voorjaar is kun je gewoon alles bij elkaar hangen, wel even kijken welke moer je wil houden,
Wat bij ons het uitgangspunt is dat je minstens 6 a 7 ramen broed in 1 broedbak moet hebben. Dan vul je de rest op met voerramen en legt er een moerrooster op met daarop een uitgebouwde honingkamer.
Als het voorjaar dan enkele goede dagen heeft is er altijd wel wilgenhoning bij ons normaal zo'n 10 kg per volk.

Als de volken snel groeien en er komen zwerm neigingen kun je een tweede bak eronder zetten, maar bij ons is dan meestal de dracht al over.

Ik moet hier wel bij zeggen dat wij met terschellinger bijen imkeren, (van alles wat neigend naar zwart), deze ontwikkelen zich in het voorjaar niet zo snel, dus als je met een andere soort werkt hoef je wellicht niet volken samen te voegen.

verder loopt de natuur hier ongeveer 14 dagen achter op de rest van nederland, dus houdt je eigen data's aan.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, en heb je vragen hoor ik het wel.

succes Harmen

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wilgendracht

Bericht door Lammert van Beek » do 02 mar 2006, 22:25

Hans van der Post schreef:
In iedere geval zullen je bijenvolken goed "opknappen" van het vele stuifmeel dat ze "om de hoek" kunnen verzamelen.
Hans
Voor veel stuifmeel 'om de hoek'

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: wilgendracht

Bericht door dickvanleeuwen » zo 16 apr 2006, 17:41

Een aantal verenigingsleden hebben op 31 maart volken naar de wilgen gebracht. In totaal staan er nu 11 volken. Vandaag na een lange koude periode mijn volken gecontroleerd.

Jaap, ook bij mij wordt er al volop nectar verzameld! Op 1 kast al een honingkamer gezet.

De kasten staan in een griend met eenjarig wilgenhout maar in een straal van ruim 2 km zijn diverse grienden te vinden.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten