Bestuiving appelrassen?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Bestuiving appelrassen?

Bericht door kreydt » do 19 okt 2006, 22:14

"Volgend jaar geen appelen?"

Het antwoord is ja en neen.
De varieteiten die je vermelt worden meestal op hoogstam ( een grote appelboom ) gekweekt en zo'n boom heeft een enorme reserve aan voedsel en ook een enorm groot wortelgestel en kan dus ook gemakkelijk voedingsstoffen uit de grond halen .... dus er zullen volgend jaar wel appeltjes aan de boom komen ... maar véél minder omdat de bloembotvorming geremd is door de massale dracht van dit jaar.
Als echter de reserve van de boom maar 'zo en zo' is ( oude bomen op uitgeputte grond ) zal de appeloogst wel praktisch nul worden omdat de vruchtbeginsels verkommeren.

Er zijn zeker minder bloemen in een beurtjaar maar de duizende bloemen die toch zullen bloeien geven de bijen werk genoeg.
Het verschil zal een paar potjes honing zijn. Dus toch maar doen, Bart.

kg

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bestuiving appelrassen?

Bericht door Æbe » ma 23 okt 2006, 20:30

Iedereen is er tegen maar als je in de winkel de keuze hebt tussen een vrucht die men aan de natuur heeft overgelaten of een bespoten vrucht, weet ik voor 100 percent welke vrucht je zal kopen. (mijn stokpaardje en ik kan het maar niet laten)
Afbeelding
deze onbespoten ,aan de natuur overgelaten appelboom, op de juiste manier gesnoeid, geeft zoveel mooie appels, dat onze huishouding ze niet eens allemaal op kunnen ,maar dat hoeft gelukkig ook niet,want als ik een potje honing kan verkopen, kan ik deze appels {melroze} ook verkopen,zonder moeite 4 ECO APPELS voor €1.00, en de mensen komen er graag voor terug

Æ.

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bestuiving appelrassen?

Bericht door kreydt » di 24 okt 2006, 13:58

Dit zijn prachtige appels en het doet me plezier dat je er 0.25 cent per appel aan verdient.

Thuisverkoop bestaat hier (Sint-Truiden) prakisch niet of het gaat over een honderdtal kilo per jaar.

Maar in mijn tekst, die je aanhaalt staat "winkel".
Melrose is nu commercieel waardeloos. ( In mijn jonge jaren was dit nog een verhandelbare varieteit maar heeft nooit goede prijzen gehaald.)
Als tuinvrucht ideaal om zijn goede eigenschappen nml. redelijk ongevoelig voor schurft, meeldauw, bladluizen, scalt en andere ondingen. Ook zijn lange bewaartijd zonder frigo is een pluspunt.
Voor de handel heeft hij niets dan nadelen nml. late vruchtbaarheid (4 à 5 Jaar voor er één vrucht verschijnt. Ik vernieuw mijn aanplantingen rond de 7 jaar ( veroudering, rasvernieuwing maar vooral om fiscale redenen )), problemen met de vereniging met sommige zwakgroeiende onderstammen, en de zéér lage opbrengst ( 5 à 20 ton per hectare. Normaal 35 à 45 ton.)
Als je in proeftuin van Gemblours (België) rondloopt zal je nog meer en betere oude rassen terug vinden en die ideaal zijn voor partikulieren maar die je nu nergens meer terug vindt in de handel.

Mijn opmerkingen zijn steeds gekleurd met rendabiliteit, want dan verdien ik mijn boterham. Dat neemt niet weg dat ik ook 'sommige' oude rassen, en niet commercieel, heb omdat ik ze gewoon lekker vind en die praktisch niemand meer kent vb. winterbanana, een on-ogelijk appeltje, dat volgens mij de lekkerste appelvarieteit is die ik ken, maar die je alleen in erfgoed-collecties terug vindt.(en dan nog in erbarmelijke toestand omdat niet verzorgd worden zoals het moet.)


Ik moet een correctie invoegen van mijn vrouw, die niet alleen de administratie doet maar ook over een olifanten geheugen ( boekhouding van haar vader) beschikt.
Melrose geplant in 1956. 1.5ha
Eerste opbrengst 1961 118kg
Beste opbrengst 1964 18500kg dit is circa 12ton per ha
Vervangen herfst 1969
Totale opbrenst over 13 jaar 52780kg

Gemiddelde prijs 21Bfr(0.5 euro de kg) wat ongeveer 10Bfr(0.25 euro) minder was dan de andere appelprijzen. Toen was het nog plezierig om te telen want de huidige prijzen liggen rond 0.4 euro ( 50 jaar later ). Toen was er nog geen globalisering en bepaalde een grootwarenhuisketen uit Frankrijk niet wat de Nieuw-Zeelandse boer krijgt voor zijn appelen.

kg

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bestuiving appelrassen?

Bericht door de vos roger » di 24 okt 2006, 21:26

[quote]Geplaatst door kreydt


Appel die niemand meer kent vb. winterbanana, een on-ogelijk appeltje, dat volgens mij de lekkerste appelvarieteit is die ik ken, maar die je alleen in erfgoed-collecties terug vindt.
_________________________________________________________________________
Guido winterbanana heb ik ook in de tuin staan, en is hier nog vlot verkrijgbaar hoor,maar dan vindt ik de Court Pendu ook een oud en resistent ras tegen allerlei ziekten tot heel wat beter van smaak.[;)]

roger

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bestuiving appelrassen?

Bericht door Æbe » di 24 okt 2006, 23:29

Dat neemt niet weg dat ik ook 'sommige' oude rassen, en niet commercieel, heb omdat ik ze gewoon lekker vind en die praktisch niemand meer kent vb. winterbanana, een on-ogelijk appeltje, dat volgens mij de lekkerste appelvarieteit is die ik ken, maar die je alleen in erfgoed-collecties terug vindt.(en dan nog in erbarmelijke toestand omdat niet verzorgd worden zoals het moet.)
gelukkig heb ik geen honderden bomen staan maar alleen op de scheiding van de tuin leibomen en aan de slootkanteen paar halfstamboompjes zoals de Melrose,verder heb ik er nog staan 1 Goudreinette,en 1 Rode van Boskoop,deze bewaar appels gebruiken we het meest zelf voor de appelmoes en of appeltaart.
De Gloster,Bramley Seedling,en mijn fijnste handappel de Tijdemans Early worchester staan ook op tijd(rijp van de boom)op de stoep 4voor €1.00 .
Moeilijker te verkopen is de Elstar en de
Golden de Licioys ,u weet wel,ondanks ze, ze wel lekker zijn,ze ogen niet, maar daar heb ik wel wat op gevonden, elke hobby kost veel tijd, en die rekenen we niet, van deze appels maak ik
AMBACHTELIJKE ECO APPELCOMPOTE
verpakt in mijn standaard honing pot.


Æ.

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bestuiving appelrassen?

Bericht door Peter Bal » wo 25 okt 2006, 08:59

de vos roger schreef: Guido winterbanana heb ik ook in de tuin staan, en is hier nog vlot verkrijgbaar hoor,maar dan vindt ik de Court Pendu ook een oud en resistent ras tegen allerlei ziekten tot heel wat beter van smaak.[;)]

roger
Dat ben ik 100% met je eens Roger! Ik heb twee court Pendu's (de rode variant) in mijn boterhammentrommel, heerlijk! Ik heb de "Roter Gravensteiner" bijna op, die was ook heel erg lekker.

groeten,



Peter

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bestuiving appelrassen?

Bericht door kreydt » wo 25 okt 2006, 17:19

Roger,
Je ziet maar weer dat sommige varieteiten echt plaats gebonden zijn want Winter Banana is hier geheel onbekend.
Gelukkig dat smaken verschillen. Persoonlijk vind ik court pendu maar zo en zo van smaak en eet dan nog liever een boskoop. Wat niet weg neemt dat ik vorig jaar een hele boel 'court pendu rose' op laagstam, heb geplant omdat ( ja, je weet het al ) ze tegenwoordig een hoge prijs realiseren. ( 2.8 euro per kg en dat is dan toch wat anders dan de armzalige 0.4 voor jonagold )
groetjes

kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten