bladrammenas

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Thijs Corporaal
Berichten:106
Lid geworden op:zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: bladrammenas

Bericht door Thijs Corporaal » zo 13 jan 2013, 22:59

Hoi Imkers. Ik heb dit jaar vanaf begin juli tot eind augustus op een veld ongeveer 6 ha bladramenas met bijenvolken gestaan en was zeer te vreden over het resultaat,de honing vinden mijn klanten goed smaakvol.Ik heb ze net zoals koolzaad honing behandeld,dus is ze als cremehoning nu te gebuiken. :hive:

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: bladrammenas

Bericht door p.zwartepoorte » zo 13 jan 2013, 23:21

hoi ik heb maar stukje van tuin van 6x6 waar ik dat op wil zetten voor als drachtplant in het voorjaar
paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: bladrammenas

Bericht door Jaap v.Popering » ma 14 jan 2013, 09:05

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Zelf jarenlang op bladrammenas gestaan. Mooi gewas, maar dat maaien (of knepelen) is juist een probleem. Boeren zijn (mijn inziens ontrecht) als de dood dat het gewas zaad schiet en daarom maaien ze het vaak al in het begin van de bloei met als gevog dat de bijen er niks meer hebben. Beter is dan gefaseerd maaien, maar geen boer die dat doet.

gr
Je hebt zelf waarschijnlijk geen ervaring met landbouw gewassen .
Wanneer zo een gewas zijn zaad laad vallen ( oliehoudend zaad ) is er na vele jaren nog ellende van te verwachten omdat je deze planten niet tussen je gewassen kunt hebben . Tegenwoordig is er ( naar ik hoorde ) ook Hybride zaad wat gebruikt wordt, dit kan wel zonder problemen blijven staan .

Jaap v P

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: bladrammenas

Bericht door semar » ma 14 jan 2013, 11:27

p.zwartepoorte schreef:jp ok bedankt is mosterd niet beter om te zaaien ik weet
dat het eigelijk moet zaaien in het najaar maar ik wil het in het voorjaar zaaien want het is
een goede drachtplant
paul
hier op de schooltuin werdt altijd een stuk ingezaaid met een phaselia/gele mosterd mengsel,
prima combinatie de bijen hebben ervan gesmuld.
even kijken hoe laat je het zaaid, zodat je de bloeitijd kunt afstemmen op een periode met magere dracht bij jouw.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bladrammenas

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 14 jan 2013, 12:30

Je hebt zelf waarschijnlijk geen ervaring met landbouw gewassen .
Wanneer zo een gewas zijn zaad laad vallen ( oliehoudend zaad ) is er na vele jaren nog ellende van te verwachten omdat je deze planten niet tussen je gewassen kunt hebben . Tegenwoordig is er ( naar ik hoorde ) ook Hybride zaad wat gebruikt wordt, dit kan wel zonder problemen blijven staan
Dat heb ik wel Jaap in de zin dat ik dus jarenlang op de bladrammenas heb gestaan in de Lauwersmeerpolder.
De angst van de boeren kwam vooral voort uit de teelt van koolzaadvelden in de jaren 70 en 80 (toen ik nog nietbestond, maar daarvoor bestaat er geschiedbescrhijving). De Rijksdienst voor IJsselmeerpolders voerde toen nog het bewind in de Lauwersmeerpolders. Dat koolzaad moest lang (na)rijpen en daarbij kwam er dus altijd veel zaad in de bodem terecht wat tot veel problemen leidde de jaren erop. Bij bladrammenas hoeft het niet na te rijpen (het dient geen commercieel doel). Ik heb meerder boeren die net voor het einde van de bloei maaiden of knepelen, dus als de zaaddozen nog voledig groen zijn, en zonder noemenswaardige problemen te hebben het jaar erop.

Jaap zo zie je maar weer, er is meer landbouw dan alleen rondom Sint-Annaland :wink: .
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bladrammenas

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 14 jan 2013, 12:36

Beste Paul,

als ik jou was zou ik voor Phacelia gaan of eventueel voor bernagie (wil ook zeer goed, maar is wel wat een grote plant). Phacelia geeft ook goed stuifmeel en is zeer geschikt voor zo'n kleine opvlakte. Ook krijg je er goede tuingrond van.
Je kunt ook nog gaan voor honingklaver. Solitiare planten van Meliotius worden zeer goed bevlogen door bijen.
Ik zou geen bladrammenas op zo'n stukje zetten. Je kunt dat toch beter wat in de massa hebben. Dan denk ik dus aan enkele ha.

gr
JP

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: bladrammenas

Bericht door Jaap v.Popering » ma 14 jan 2013, 13:53

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Jaap zo zie je maar weer, er is meer landbouw dan alleen rondom Sint-Annaland :wink: .

Ja zelfs meer ervaring . Maar hoofdzaak is de gewassen die men er na teelt , Is het Mays dan is dit met raundup te behandelen , maar hier hebben wij regelmatig met opschot van oliehoudende zaden in de gewassen te maken ( zelfs 10 jaar na dato ) die er niet zo eenvoudig uit te halen zijn dan jij aangeeft .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bladrammenas

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 14 jan 2013, 14:06

Jaap,

die laatste zin was een goedaardige sneer naar jou toe 8).

Maar je hebt gelijk. Het hangt er zeker van af watvoor gewas er na komt. Bovendien weet ik dat (zaad)bedrijven in de problemen kunnen raken indien ze met 'vervuild' zaad aankomen zetten. Overigens is het lang niet altijd zo dat buitenlandse bedrijven schoon zaad aanbieden. Ik heb boeren daar wel eens over horen klagen. Bij 1 boer is het voorgekomen dat ie een heel veld met Phacelia moest maaien omdat er toch een andere gewas (koolachtige) doorheen zat. Die koolachtige kwam niet uit de bodem, maar zat blijkbaar door het mengsel mengsel en kwam meende ik bij een Oost-Europese verdelaar vandaan. Pech voor het bedrijf en pech voor den imker.

Ik heb de indruk dat bladrammenas toch minder terug komt dan mosterd of koolzaad. Misschien dat bladrammenas een wat minder goede overlevingskans heeft dan koolzaad, maar dit is maar een indruk.

gr
JP

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: bladrammenas

Bericht door Jaap v.Popering » ma 14 jan 2013, 14:26

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Jaap,

Ik heb de indruk dat bladrammenas toch minder terug komt dan mosterd of koolzaad. Misschien dat bladrammenas een wat minder goede overlevingskans heeft dan koolzaad, maar dit is maar een indruk.

gr
Dit zijn allemaal oliehoudende zaden en zullen in de aarde lang kiemkrachtig blijven . Ook bij andere producten als de zaadteelt is ( onkruid ) zeer ongewenst . Zelfs het gewas wat jij wenst kan er onder verstikken . In de zaadteelt zijn er ( onkruiden ) die er niet uit te halen zijn , en dan krijg je je zaad gewoon zonder betaling terug, De mogelijkheden zijn het zaad zeven ( op grootte ) en met wind ( soortelijk gewicht ) om dit te Schoonen .

Jaap v P

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: bladrammenas

Bericht door p.zwartepoorte » ma 14 jan 2013, 19:43

Jp en Jaap
Ik heb de bijentuin in 3 stukken verdeelt
Op 1 stuk komt komkommerkruid dat had ik vorige jaar ook en dat bloeit heel lang en de zaden word door groenlingen op geeten nu komt er een groot stuk en ze vliegen er goed op
Andere stuk komt phacalia en op dat andere stuk komt denk ik gele mosterd of bladrammes
En vorige jaar had ik klein stukje phacalia en dat zaait zijn zich uit als een gek daar heb ik meer last van dat het elkaar terug komt dan de rest boekweit dat had ik ook dat zaait zich ook heel erg uit maar daar vliegen bijen niet echt op
Dan heb ik 3 mooie velden met dracht planten

@semar
Ik zit in een goed dracht :)(56kg honing 1 volk )gebied dus ik zaai het gewoon in de lente


Gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten