Help, al mijn sneeuwklokken gaan dood.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Help, al mijn sneeuwklokken gaan dood.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 19 feb 2013, 23:27

:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Bij mijn ouders uit de tuin:
Afbeelding

Afbeelding
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Help, al mijn sneeuwklokken gaan dood.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 19 feb 2013, 23:30

Nogmaals om te huilen!! Ook zonde van al mijn werk en natuurlijk de sneeuwklokken!

gr
JP

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Help, al mijn sneeuwklokken gaan dood.

Bericht door Franschman » do 21 feb 2013, 13:57

Beste JP,
Heb voor de zekerheid even mijn boeken geraadpleegd over het thema 'Sneeuwklokjes'.
Daar kwam ik de volgende tips tegen:
1. Geen ( uitgebloeide) Amarilyllisbollen nabij sneeuwklokjes zetten. Deze bollen schijnen nog wel eens het botrytis schimmel over te brengen. :(
2. Sommige Galanthofielen delen regelmatig hun sneeuwklokjespollen om ze daarna te herplanten op een nieuwe plaats.
3. Planten van bolletjes onder beuken wordt afgeraden
4. Sneeuwklokjes zijn goed te planten onder bladverliezende heesters.
5. Goede afwatering van de grond is aan te bevelen. ( meng zo nodig zand door klei)
6. Mijn ervaring: niet te veel de grond 'roeren' Laat sneeuwklokjes lekkere pollen vormen voor ze te verplaatsen.
7. Sommige 'Sneeuwklokjesgekken' planten de bolletjes in een vijvermandje ( goede drainage zeker als dat vergiet-achtige potje is gevuld met mooi grondmengsel--> zandig + wat bladaarde of compost) en daarna in de volle grond
Succes !
Laatst gewijzigd door Franschman op do 21 feb 2013, 14:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Help, al mijn sneeuwklokken gaan dood.

Bericht door maartenkleijne » do 21 feb 2013, 14:07

In aanvulling: te grote pollen opnemen en uitplanten is nodig omdat anders meer loof dan bloemen vormen....
gr,
m

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Help, al mijn sneeuwklokken gaan dood.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 21 feb 2013, 20:53

Jullie kunnen het niet weten...maar de sneeuwklokken staan onder jong geplante beuken (zijn de stammetjes die je ziet). Dit is een haagje van rode beuk en ik dacht: de sneeuwkokken passen er mooi onder. Maar ik heb ook een beetje verderop sneeuwklokjes in het gras staan en die lijden er ook aan. Dus tja....
Ik heb ze dus net twee jaren terug verplant: ze staan wel op elkaar maar ook weer niet zo dicht..
Ik denk dat de ontwatering niet goed is en ze veel te nat hebben gestaan afgelopen maanden.

Nogmaals, de figuurlijke tranen springen in mijn ogen.
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Help, al mijn sneeuwklokken gaan dood.

Bericht door alfa vulgaris » do 21 feb 2013, 23:14

Ik heb het gelukkig nog nooit eerder gezien,maar het ziet er wel dramatisch uit Jelte.
Ik klaag hier al over muizen en merels die de boel slopen.

Opmerkelijk:beuken schijnen ook alleen goed te gedijen met een specifieke soort schimmel in de grond.

Ook de indruk dat de pollen die ik heb verplant beter aanslaan en bloeien dan de losse die ik overal ertussenin poot.
Ik heb altijd een hele boel die zitten los o.e.o.a. manier. Ook eens bijmekaar poten kijken hoe die aanslaan.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Help, al mijn sneeuwklokken gaan dood.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 22 feb 2013, 00:00

Ik heb een goede vriend en die is galanthofiel.
Hij kende het probleem. Het is een schimmel die heel hardnekkig is. Het heeft NIKS met beuken te maken, maar alles met een besmetting. Hij kent andere galanthofielen die 90% van de collectie zijn verloren door een zeer speciale sneeuwklok te hebben ontvangen maar dat bleek dus het paard van Troje te zijn. Andere galanthofielen hebben hun hun collectie opgedeeld in stukken en voor elk stuk een aparte schep om zo de kansen van besmetting te minimaliseren. Weer andere galanthofielen hebben een ander huis gekocht omdat er geen sneeuwklok meer wilde groeien. De hobby gaat ver (het lijken wel imkers).
Volgens hem moet je de bol bekijken. Hij kan zien of een bol geinfecteerd is. Zijn devies: alles eruit spitten en weggooien een een paar jaar wachten en dan nog eens proberen. Hij is panisch als het om infecties gaat. Indien hij maar het kleinste vermoeden heeft, dan gaat de sneeuwklok eruit en graaft hij een halve meter grond rondom de plek weg. Zegt ie....

gr
JP

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Help, al mijn sneeuwklokken gaan dood.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 22 feb 2013, 11:47

Jelte Pieter Dijkstra schreef: . Indien hij maar het kleinste vermoeden heeft, dan gaat de sneeuwklok eruit en graaft hij een halve meter grond rondom de plek weg. Zegt ie....
Waar blijft hij dan met die grond ?? :think:

Jaap v P

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Help, al mijn sneeuwklokken gaan dood.

Bericht door Franschman » za 23 feb 2013, 12:54

Bollen voor Bijen.
Er is JP nog een alternatief voor het sneeuwklokjwsprobleem.
Dat is het planten van Breedbladige Vogelmelk die nu o.a bij de fa. Ranzijn ( tuincentra) wordt aangeboden. Het gewasje heeft niet de elegantie van het Sneeuwklokje maar je moet wat. :doh:

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Help, al mijn sneeuwklokken gaan dood.

Bericht door Jaap v.Popering » zo 03 mar 2013, 18:23

Jaap v.Popering schreef:
Jelte Pieter Dijkstra schreef: . Indien hij maar het kleinste vermoeden heeft, dan gaat de sneeuwklok eruit en graaft hij een halve meter grond rondom de plek weg. Zegt ie....
Waar blijft hij dan met die grond ?? :think:

Jaap v P
Ik krijg hier geen antwoordt op dus zal ik zelf maar weer reageren . Omdat deze persoon waarschijnlijk geen ontsmettingsmiddel wil gebruiken en zijn grond liever afvoert , heeft hij dit toch wel aangeboden als verontreinigde grond , en niet bij het een of andere grond-depot gedeponeerd en zodoende iemand anders met deze ziekte opgezadeld heeft .?? :think:

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten