Klimop

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten:36
Lid geworden op:zo 22 sep 2013, 14:03
Imker sinds:2013
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica /bastaard
Contacteer:
Re: Klimop

Bericht door Pieter » ma 07 okt 2013, 22:45

Ja, klopt, goed gezien.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Klimop

Bericht door JackC » vr 18 okt 2013, 13:38

In het klimop item was het al weer bijna 2 weken stil. Toen het actueel was vlogen er bij mij alleen zweefvliegen, wespen en gewone vliegen; de klimop werd zeer druk bevlogen maar niet door bijen.
Nu is het bij mij duidelijk anders; massaal vliegen de bijen nu op de klimop en komen beladen met stuifmeel aan bij de kasten. Ook hier is het een drukte van belang. Hoezo ingewinterd? In de zomer waren er volop dagen dat er niet zo druk gevlogen werd dan op dit moment. Hoe moet dat nu met de winterbijen?
zou het misschien beter zijn in een gebied te zitten waar minder dracht is in het najaar?

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Klimop

Bericht door marc » vr 18 okt 2013, 20:14

Zelfde waarneming hier op de klimop, Jack. Veel wespen dit jaar, enkele zweefvliegen en enkele hoornaars. Buiten 1 enkele bij, geen bijen gezien tot gisteren.
Nu zie je er meer. Reden hier is dat de partijen herfstasters, helianthus en bloem der 7 zonen nu snel achteruit gaan.
Maar de hoofdschotel blijven nu toch de groenbemesters mosterd en phacelia op de velden.

Hoe moet het met de winterbijen?
Diegenen die nu druk vliegen gaan niet mee tot in de lente. Een groot deel van de echte winterbijen komen nu nog uit en eten zich vet aan het stuifmeel.
Ze kunnen er niet genoeg van binnenhalen. Zo te horen nog minstens de volledige volgende week. Laat maar komen.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Klimop

Bericht door bee-tree » do 24 okt 2013, 01:38

Hier raakt de Hedera helix zo langzaamaan uitgebloeid. Op de balsemienen is het ook stil geworden.
Pieter is met Klimop begonnen. Hij meende een bij op zijn foto te zien. Het bleek een zweefvlieg te zijn
die op het Duitse imkerforum Mistbiene genoemd wordt ofwel vertaald: mestbij. Ik kende tot nu toe geen
Nederlands woord voor Eristalis tenax, die 'verkleed' gaat als Apis mellifera nigra ofwel onze Zwarte bij.
Ik noem die donkerbruine zweefvlieg voorlopig MESTBIJ zolang ik geen beter Nederlands woord hoor.
Terzijde: zwart pigment in MENS EN DIER bestaat niet,wel bruin pigment. GECONCENTREERD bruin pigment lijkt zwart.
Over Klimop zal ik nooit uitgesproken raken. Even iets nieuws: Bij mij in de buurt heeft Staatsbosbeheer een informatie-
bordje geplaatst met een opsomming van de vele gunstige eigenschappen van Klimop tegenover slechts een
ongunstige voor bomen, namelijk windvanger in de boomkroon. Gunstige zijn: VOEDSELBRON voor insecten en vogels,
nestelgelegenheid, bescherming van de stam tegen regen en zonnebrand, hele jaar door zuurstofproducent,
beschutte slaapplaats voor dieren (vooral 's winters), geeft een loofbos de uitstraling van gemengd bos.
Het is GEEN wurger; de stengels groeien nagenoeg omhoog met dwarsverbindingen, de mineralen en het water
haalt Klimop uit de grond net als de boom, suiker en eiwitten maakt Klimop zelf. Het is GEEN parasiet.
Voedselconcurentie is er niet. DE BOOM PROFITEERT ZELFS VAN KLIMOP. ( Voorgaande zinnen staan op het SBB bord)
P.S. SBB heeft het bord geplaatst nadat al jaren achtereen een onbekend persoon de Klimopstengels doorsneed
in de veronderstelling dat hij of zij goed werk deed waar SBB zogenaamd niet an toe kwam('illegaal vrijwilligerswerk' ?) Zj.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Klimop

Bericht door bee-tree » do 24 okt 2013, 07:27

Misschien is de laatste zin van het vorige bericht niet duidelijk.
Daarom de volgende aanvulling: Een boswachter van Staatsbosbeheer heeft de oproep
om Klimop op bomen te sparen, in een fraaie poster opgesteld ter grootte van ons
lijfblad Bijen. Ik zal hem eens vragen of hij het aan de redactie wil sturen.
Zijn lay-out is veel beter dan de mijne; prettiger leesbaar.
Sinds zijn infobordje naast een zitbankje langs een fiets- en wandelpad staat,
is het vernielen van de Klimop gestaakt door degene die meende goed werk te doen.
Hij of zij meende de eiken te moeten sparen. Er zijn mensen die vinden dat SBB
een 'rommeltje' maakt van de gebieden die voor natuurbeheer zijn verworven;
sommigen vinden dat SBB takken moet opruimen en omgewaaide en dode bomen.
Alles moet er netjes uitzien. Van nieuw oerbos willen ze niks weten. Zj.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten:36
Lid geworden op:zo 22 sep 2013, 14:03
Imker sinds:2013
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica /bastaard
Contacteer:

Re: Klimop

Bericht door Pieter » do 24 okt 2013, 07:48

Op http://www.burohba.nl/Noord-Drenthe-Kra ... ant11.html zag ik een vergelijkbaar bordje:
Bijlagen
image.jpg

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Klimop

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 25 okt 2013, 00:18

De klimop is in feite een liaan en hecht zich aan bomen, parisiteert niet. De werkelijkheid gebied idd te zeggen dat klimop massaal wordt doorgezaagd onderop. Ik zie elke dag voorbeelden hiervan. Helaas maar waar!

gr.
JP

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Klimop

Bericht door bee-tree » vr 25 okt 2013, 02:01

Jelte's "Helaas maar waar" klinkt berustend. Had ik niet verwacht van een 27 jarige, eerder van een 72 jarige.
Als je nog ridderlijk gedrag wil vertonen, dan heb je heel veel gelegenheid om als milieuridder ten strijde te
trekken tegen overheidsvandalisme. Ik doe dat al mijn leven lang; als scholier protesteerde ik tegen
de sloop van holle wegen en graften (= steilranden tussen de akkers begroeid met bomen om erosie tegen te gaan)
Ruilverkavelingen tastten destijds het Zuid-Limburgse landschap rigoureus aan. Hoogstamboomgaarden gingen in
vlammen op, het meidoornheggenlandschap ging op de schop. Bijenhouders zagen alles met 'lede ogen' aan.
Mijn vader had het niet met Sicco Mansholt. Ik ook niet. Als ik in de 'Blauwe Stad' boven Winschoten fiets, ga ik met een
grote boog om zijn standbeeldje heen dat er geplaatst is.

De fgelopen 20 jaar is veel geld gestoken in bezinkingsbassins om de modderstroom op te vangen die van de
kaalgeslagen hellingen afkwam door erosie bij zware regenval en de dorpen bedreigde.
Ook zijn met hoge subsidies weer hoogstamboomgaarden aangelegd en meidoornheggen en graften, dank zij
de agitatie van verenigingen als het IVN en de stichting het Limburgs Landschap en de Agrarische Natuurvereniging
en plaatselijke imkersverenigingen Laten wij als imkers wat doen aan overheidsvandalisme ten aanzien van de 'bijenweide'. Zj.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Klimop

Bericht door bee-tree » vr 25 okt 2013, 02:18

Pieter, waarom laat je me die afschuwelijke tafarelen zien In Glimmen ?
Dacht ik het vertrouwen in Staatsbosbeheer na jaren herwonnen te hebben, breng jij me aan het twijfelen !

Het zal toch niet waar zijn dat er binnen twee SBB-districten van dezelfde provincie verschillend gedacht wordt
over Klimop op bomen ?

Ik koester de stille hoop dat Staatsbosbeheer zich in de voorbije 5 jaar bekeerd heeft en thans Klimop beschermt.
De foto's zijn namelijk gemaakt in de winter 2007|2008.

P.S. Pieter kun jij de naam en het adres achterhalen van de journalist die zijn bijdragen aan de Noord-Drentse krant
ondertekent met HB. Hij ontmaskert op een nette manier het 'dunningsbeleid' evenals 'boomplantdag met eiken'
Hij kan een bemoediging gebruiken als hij tenminste nog in dienst is. Hij lijkt me imker te zijn. Zj.

kor
Berichten:61
Lid geworden op:vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Klimop

Bericht door kor » vr 25 okt 2013, 07:48

bee-tree schreef: Mijn vader had het niet met Sicco Mansholt. Ik ook niet. Als ik in de 'Blauwe Stad' boven Winschoten fiets, ga ik met een
grote boog om zijn standbeeldje heen dat er geplaatst is.
Mijn vader ook niet. Gelukkig heeft Sicco spijt gekregen. Dit las ik in De Graanrepubliek.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten