Balsemien 2014

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:
Re: Balsemien 2014

Bericht door apiario » ma 23 jun 2014, 07:59

Stel niet uit tot morgen, wat gij heden kunt doen.

Gr
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Jelle Van den Berghe
Berichten:20
Lid geworden op:di 03 jun 2014, 13:46
Imker sinds:2014
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Opglabbeek
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Jelle Van den Berghe » ma 23 jun 2014, 16:00

Niet dat ik de steeds wederkerende polemiek tussen natuurbeheerders en imkers wil aanzwengelen (Ik vind die trouwens erg dom. Uiteindelijk streven beide groepen hetzelfde na, een bloemenrijk en biodivers landschap) maar het uitzaaien van reuzenbalsemien is echt een wansmakelijk idee.
Zie onderandere:
http://www.natuurenbos.be/~/media/Files ... 0FICHE.pdf
De plant concurreert onze inheemse flora van beek- en rivieroevers weg. Daardoor bedreigt ze niet alleen deze flora maar ook alle fauna (solitaire bijen, zwefvliegen, dagvlinders, libellen, dazensoorten, ...) die net zeer soortspecifiek afhankelijk zijn van de inheemse vegetatie.
Schrijnende voorbeelden hiervan zijn te vinden in de Belgische Ardennen waarop bepaalde plekken langs de rivieren tot voor 10 jaar nog schitterende oevervegetaties (type dotterbloemgrasland, moerasspirearuigte, ...) voorkwamen met de daarbij horende zeldzame vlindersoorten (purperstreepparelmoer, woudparelmoer, geelsprietdikkopje, ...). Nu groeit er enkel nog reuzenbalsemien. Goed voor de bijen? ongetwijfeld! Goed voor de biodiversiteit? Neen, eerder rampzalig!

Dus in naam van de natuur (en dus niet enkel voor jouw bijtjes en de potten honing die het opbrengt) roep ik op om al de reuzenbalsemien in je buurt uit te trekken nog voor ze in zaad staan.
En uitzaaien, neen, dat is al helemaal af te raden!

Wie meer info wil over de vegetaties die verloren gaan "dankzij" de reuzenbalsemien kan deze vinden in volgend document (hoofdstuk 1):
http://www.inbo.be/docupload/1512.pdf


Brace for impact!

Beeatrix
Berichten:19
Lid geworden op:vr 20 jun 2014, 22:59
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Beeatrix » wo 25 jun 2014, 00:33

Jelle Van den Berghe schreef:Niet dat ik de steeds wederkerende polemiek tussen natuurbeheerders en imkers wil aanzwengelen (Ik vind die trouwens erg dom. Uiteindelijk streven beide groepen hetzelfde na, een bloemenrijk en biodivers landschap) maar het uitzaaien van reuzenbalsemien is echt een wansmakelijk idee.
Zie onderandere:
http://www.natuurenbos.be/~/media/Files ... 0FICHE.pdf
De plant concurreert onze inheemse flora van beek- en rivieroevers weg. Daardoor bedreigt ze niet alleen deze flora maar ook alle fauna (solitaire bijen, zwefvliegen, dagvlinders, libellen, dazensoorten, ...) die net zeer soortspecifiek afhankelijk zijn van de inheemse vegetatie.
Schrijnende voorbeelden hiervan zijn te vinden in de Belgische Ardennen waarop bepaalde plekken langs de rivieren tot voor 10 jaar nog schitterende oevervegetaties (type dotterbloemgrasland, moerasspirearuigte, ...) voorkwamen met de daarbij horende zeldzame vlindersoorten (purperstreepparelmoer, woudparelmoer, geelsprietdikkopje, ...). Nu groeit er enkel nog reuzenbalsemien. Goed voor de bijen? ongetwijfeld! Goed voor de biodiversiteit? Neen, eerder rampzalig!

Dus in naam van de natuur (en dus niet enkel voor jouw bijtjes en de potten honing die het opbrengt) roep ik op om al de reuzenbalsemien in je buurt uit te trekken nog voor ze in zaad staan.
En uitzaaien, neen, dat is al helemaal af te raden!

Wie meer info wil over de vegetaties die verloren gaan "dankzij" de reuzenbalsemien kan deze vinden in volgend document (hoofdstuk 1):
http://www.inbo.be/docupload/1512.pdf


Brace for impact!
Whoa, dat wist ik niet. :shock: Dank voor de info. Ik zal wat meer gaan uittrekken en me verre houden van uitzaaien.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door bee-tree » wo 25 jun 2014, 01:56

Vorig jaar was de Reuzenbalsemien de meest besproken plant in ons forum. Misschien is toen niet
het volgende opzienbarende weetje aan de orde geweest :
Ik citeer Olaf op den Kamp uit Kerkrade (= Roda en Rolduc) vanuit "De Natuurgids", Tijdschrift voor natuur, mlieu en heem
in Limburg, nummer 3 mei 2014, "Reuzenbalsemien is een neofiet(= nieuwe plantensoort) die rond 1915, dus 100 jaar
geleden, werd ingevoerd vanuit de Himalaya als SIERPLANT en als DRACHTPLANT voor BIJEN. Helaas verdringt ze hier
de inheemse oeverflora".
Olaf heeft dus niet gezegd dat ze sommige mensen 'n punthoofd bezorgt. Mij in elk geval niet. Ik ben nog niet flauw van ze.
Ik geniet er van als lange zomerbloeier, als lila en witbloeiende sierplant en vooral hommelplant.
Op sommige plekken van ons erf wil ze niet meer groeien. De mineralen raken op die zij wenst. Dus als je je tuin
niet te sterk bemest, raak je haar vóór of na kwijt.
Momenteel verschijnen hier de eerste bloemknoppen. De planten zijn thans gemiddeld één meter hoog. Vorig jaar
schreef Petro (als ik 't goed heb) dat je haar op die lengte kunt houden door ze terug te knippen . Dan vormt ze zijstengels die ook bloei geven. Ze waaien dan niet zo gauw om en je tuin oogt dan minder onverzorgd.

Omdat deze Balsemiensoort door imkers is ingevoerd, past het ons, onze oud-collega's toch wel 'n beetje dankbaar te zijn
voor hun 'verrijking' van de 'bijenweide'. Omdat ons rivierwater voedselrijk is door verontreiniging is de oeverflora van
grotere rivieren sowieso samengesteld uit storingsplanten zoals Grote brandnetels. Dan zie ik geen probleem dat de
Reuzenbalsemienen hun plaats innemen en de brandnetels verdringen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Beeatrix
Berichten:19
Lid geworden op:vr 20 jun 2014, 22:59
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Beeatrix » wo 25 jun 2014, 22:49

bee-tree schreef:Vorig jaar was de Reuzenbalsemien de meest besproken plant in ons forum. Misschien is toen niet
het volgende opzienbarende weetje aan de orde geweest :
Ik citeer Olaf op den Kamp uit Kerkrade (= Roda en Rolduc) vanuit "De Natuurgids", Tijdschrift voor natuur, mlieu en heem
in Limburg, nummer 3 mei 2014, "Reuzenbalsemien is een neofiet(= nieuwe plantensoort) die rond 1915, dus 100 jaar
geleden, werd ingevoerd vanuit de Himalaya als SIERPLANT en als DRACHTPLANT voor BIJEN. Helaas verdringt ze hier
de inheemse oeverflora".
Olaf heeft dus niet gezegd dat ze sommige mensen 'n punthoofd bezorgt. Mij in elk geval niet. Ik ben nog niet flauw van ze.
Ik geniet er van als lange zomerbloeier, als lila en witbloeiende sierplant en vooral hommelplant.
Op sommige plekken van ons erf wil ze niet meer groeien. De mineralen raken op die zij wenst. Dus als je je tuin
niet te sterk bemest, raak je haar vóór of na kwijt.
Momenteel verschijnen hier de eerste bloemknoppen. De planten zijn thans gemiddeld één meter hoog. Vorig jaar
schreef Petro (als ik 't goed heb) dat je haar op die lengte kunt houden door ze terug te knippen . Dan vormt ze zijstengels die ook bloei geven. Ze waaien dan niet zo gauw om en je tuin oogt dan minder onverzorgd.

Omdat deze Balsemiensoort door imkers is ingevoerd, past het ons, onze oud-collega's toch wel 'n beetje dankbaar te zijn
voor hun 'verrijking' van de 'bijenweide'. Omdat ons rivierwater voedselrijk is door verontreiniging is de oeverflora van
grotere rivieren sowieso samengesteld uit storingsplanten zoals Grote brandnetels. Dan zie ik geen probleem dat de
Reuzenbalsemienen hun plaats innemen en de brandnetels verdringen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik ben het deels met je eens, het is een leuke zomerbloeier en hommels zijn er blij mee. Toch ga ik inmiddels wel mee met wat Jelle zegt. Het is geen inheemse plant en een woekerende plant, dat is denk ik het recept voor ellende.

Wat jij zegt over dat de plant wensen aan de grond zou stellen herken ik echt niet. Mijn tegels liggen op een dikke laag zand, en daar komt het ook vrolijk tussen naar boven. :?

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Dylan Elen » do 26 jun 2014, 09:16

Wel Jelle, ik ben enorm tevreden een imker tegen te komen die de waarheid onder ogen durft zien en ook effectief verkondigt. En dan nog wel een Limburger, kan niet beter ;) Ik had al langer willen reageren in deze rubriek betreft de schadelijkheid van balsemien, maar heb onlangs ook al een exotendiscussie gehad op het Vlaams imkerforum en heb er eigenlijk de buik van vol daar de meesten nogal wat moeite hebben zich bij de waarheid neer te leggen. Zij zitten nog in de eerste fase van het verwerkingsproces: ontkenning ;)

Bee-tree, het verschil tussen reuzenbalsemien en brandnetels op een rivieroever zul je zien in de wintermaanden. Het wortelgestel van de reuzenbalsemien (eenjarige) sterft dan volledig af en heeft geen stevigheid meer waardoor het de oeverbodem niet kan verstevigen. De wortels van brandnetels kunnen dat wel. Het beland daarvan? Wel, Reuzenbalsemien zorgt ervoor dat er jaarlijks meer oever afkalft (in vergelijking met autochtone oeverbeplanting) waardoor de sedimentflux in de rivieren toeneemt. Dat (extra) sediment is echter zeer hinderlijk -doet rivieren bv. dichtslibben- en moet dus gebaggerd worden. Dat baggeren tot slot kost veel geld: dus liever bestrijden van de balsemien dan om de 3 jaar baggerwerken te laten uitvoeren.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door JackC » za 05 jul 2014, 11:39

In Zuid Limburg is sinds enige jaren het beleid de beken en riviertjes vrij te laten meanderen, daar zijn zelfs veel populieren voor gekapt. De balsemien helpt hier dus eigenlijk mee en is inderdaad mooier dan de brandnetel. Ik zie ze dit jaar minder dan vorig jaar maar weet niet of met beleid gemaaid is.
In mijn eigen bijentuin omsloten door keurig onderhouden kerkhof (daar krijgen ze echt geen kans) en regelmatig gemaaide huisweides, bloeien ze al een tijd maar was het veel te droog, de tuin ligt op een helling. Maar vandaag met 21 graden en regen: voila, de eerste bijen op de balsemien, die er nu ook al een beetje wit uitkomen...

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 05 jul 2014, 21:30

Nu al, maar ik ben nog niet klaar! :( :evil:

De balsemien kleurt idd volledig roze op sommige stukken, maar aangezien vorig jaar de bijen er zo laat op begonnen te vliegen heb ik nog maar even gewacht. Bovendien is de zilverlinde nog maar 1 dag uitgebloeit. Ik zal er morgen een volk heenzetten om eens te kijken.


gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 08 jul 2014, 09:43

Ik ben al dagen zenuwachtig geworden van de opmerking van Jack :evil: . Om mijn zenuwachtigheid enigszins te bedwingen heb ik gisteravond laat nog verspieders gestuurd (een vroege nazwerm). Eerder had ik niet tijd. De gehele oevers zijn nu roze gekleurd. Maar met de ervaringen van een jaar geleden in het achterhoofd zouden de bijen er nog niet op vliegen.
Ik heb weer toestemming van de eigenaar gekregen om bijen te plaatsen. Het is een prachtige site. Veel natuur. Rivierdijken. Beetje landbouw. Veel konijnen.
De paletten liggen er nog van vorigg jaar, maar ik moet wel nieuwe bijplaatsen. Vorig jaar stonden de kasten te laag en dat is slecht voor mijn onderrug.

Het is nu zwaar bewolkt en regent. Zodra het een uur goed vliegweer is, ga ik kijken wat de bijen doen. Ik hoop eigenlijk maar dat de bijen er NIET op vliegen. Want dan moet ik hals over de kop een hele operatie op touw zetten om de bijenkasten te verplaatsen. En ik heb nog geen trekhaak op mijn auto!
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 08 jul 2014, 09:45

Wie staat al met de bijen op de balsemien??? En waar vliegen de bijen er al op?? Graag melden!

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten