Nectarexplosie!

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Re: Nectarexplosie!

Bericht door Bart de Coo » vr 22 mei 2015, 23:03

Dadant met vijf honingkamers, spaarkast met vijf broedkamers. Ik kan me er geen en-ke-le voorstelling bij maken. Wat zijn dat voor drachten? Ik heb hier aan de Veluwezoom nog nooit meer dan twintig kilo honing van een volk gehad. Twee honingkamers bij zeer hoge uitzondering. Twee broedkamers is altijd te groot, dus hang ik er sluitblokken naast, zodat ze op zestien ramen zitten. Ik doe dat alleen bij de volken die dat aankunnen natuurlijk en dat zijn ze zeker niet allemaal. Ik heb het over spaarkast. Ik heb ieder jaar wel een paar buckfastmoertjes van Hennie Kroese. Dat zijn vaak de renpaardjes van de stal, maar vijf honingkamers, nee. Never nooit niet.

Ik word bijna verdrietig als ik zoiets lees. Sjesis man, wat is dat voor dracht?

Bart

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door bee-tree » za 23 mei 2015, 09:24

Bart, het zal toch niet waar zijn dat de "anekdotisch interessante zaak"
als zou de congruëntie tussen honingproductie en import in België
significant zijn ? Zo versta ik de woorden van professor Robin Moritz
uit Halle (Duitsland} in ons lijfblad "Bijenhouden" van mei 2015. B3 :b10: :be11: :b10:

P.S. Zijn woorden zullen wel als een grap bedoeld zijn :D !?

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Ewout » za 23 mei 2015, 11:09

Bart, ik heb 1 'renpaard' van Hennie Kroese, maar die doet het niet opvallend beter dan de bastaardvolken (het is wel een van de rustigste volken en dat is zeer aangenaam). Van de goede volken haal ik in het voorjaar 2 honingkamers en met de linde nog 2. Dat is ruim 40kg en daar hoef ik niet voor te reizen of hard mijn best voor te doen (torens maken zoals Alex zal best lukken met de bastaarden). Maar dat zijn volken op kunstraat (ben ik aan het uitfaseren), en ik heb recentelijk gelezen dat dat nogal wat scheelt. Als de volken zelf de darrenproductie mogen coordineren, scheelt dat de helft van de honing (40kg wordt 20kg). Dat is nog in het gunstige geval dat je ze darrenkunstraat geeft... Jouw korf- en lattenkastvolken zijn dus geen vergelijkingsmateriaal wat honingoogst betreft (ik weet niet hoeveel spaarkasten je hebt). Met de Linde maak ik broedloze vliegers (icm methode Buchler), dat scheelt ook enorm want dat is zeer lucratief! En ik zit in een gebied zonder drachtpauzes.

Ik denk dat de knoppen 'dracht' en 'bedrijfsmethode' voor een groot deel je oogst bepalen. Het ras zal ook schelen (daar wordt immers op geselecteerd), maar zelfs daarbij kan de match met jouw dracht een groot verschil maken! In een slecht (koud en nat) voorjaar zul je met zwarte bijen veel meer honing oogsten dan met buckfast, en omgekeerd zal een groot buckfastvolk met goede weersomstandigheden meer lente-/zomerhoning kunnen binnenhalen.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door FerryB » za 23 mei 2015, 15:39

Alex, je schrijft spaarkast met 5 broedkamers bedoel je dan ook kamers voor het broed of heb je er 5 broedkamers als honingkamer opstaan?
Ik denk het laatste.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Primus » za 23 mei 2015, 16:31

Bart de Coo schreef:Dadant met vijf honingkamers, spaarkast met vijf broedkamers. Ik kan me er geen en-ke-le voorstelling bij maken. Wat zijn dat voor drachten? Ik heb hier aan de Veluwezoom nog nooit meer dan twintig kilo honing van een volk gehad. Twee honingkamers bij zeer hoge uitzondering. Twee broedkamers is altijd te groot, dus hang ik er sluitblokken naast, zodat ze op zestien ramen zitten. Ik doe dat alleen bij de volken die dat aankunnen natuurlijk en dat zijn ze zeker niet allemaal. Ik heb het over spaarkast. Ik heb ieder jaar wel een paar buckfastmoertjes van Hennie Kroese. Dat zijn vaak de renpaardjes van de stal, maar vijf honingkamers, nee. Never nooit niet.

Ik word bijna verdrietig als ik zoiets lees. Sjesis man, wat is dat voor dracht?

Bart
En ik vraag me af waarom er 4 of 5 honingzolders moeten opstaan, die zijn dan toch al lang helemaal verzegeld en hadden al geslingerd moeten zijn!!! Of is het om de hoogste toren te doen :lol: Volken die zoveel honing boven hun kop hebben gaan toch onherroepelijk zwermplannen krijgen daar is dit dus ook al niet goed voor!! Normaal stopt zelfs de haaldrift als er meer dan genoeg honing binnen is, bijen halen toch geen wintervoorraad voor meerdere jaren, of ben ik mis :oops:
Ik zelf gebruik alleen een Symplexbroedbak 11 raams als honingkamer en daar kan vlotjes 25 a 30 kg honing in zitten. Dus ik begrijp gewoon niet waarom dit allemaal nodig is, of halen Buckfasten dan zoveel meer honing dan Carnica's :whistle:

MVG CP

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Alex Mönch » za 23 mei 2015, 20:49

Ik zal de vragen/reacties 1 voor 1 beantwoorden en proberen duidelijk te maken hoe en waarom mijn volken zijn zoals ze zijn.

Allereerst Ewout :
Dat het renpaard het bij jou niet opvallend beter doet dan een bastaard volk,is omdat je het volle potentieel van het renpaard niet gebruikt.
Een goede Buckfast is niet alleen rustig tijdens het werken in de kast,zij is ook een extreem goede haalsters,met grote tot zeer grote volken en die zeer zwermtraag zijn bij VOLDOENDE RUIMTE !!!
Buckfasten houden op de manier zoals jij gewent bent,werkt dan ook niet in hun voordeel.
Ze kunnen zich dan nooit ontplooien en je zult nooit ervaren hoe het is wanneer ze volgas kunnen gaan.
Zelfs tijdens een koud en nat voorjaar met slechts enkele goede haaldagen,zal een enorm sterk Buckfast volk veel meer halen dan welk een bastaard volk ook.

Waarom? Omdat ze nu eenmaal geselecteerd zijn op vruchtbaarheid,zwerm traagheid en haaldrift!
Bij geen enkel bastaard volk zijn deze drie belangrijke eigenschappen in voldoende mate aanwezig.

Wanneer je precies weet hoe je met de Buckfast bij imkert,zul je enorm sterke zwermtrage volken hebben,die als gekken halen als er dracht is.

De methode en het dracht aanbod spelen uiteraard ook een belangrijke rol,immers als je ze belemmert in hun ontwikkeling,zullen ze nooit hun volle potentie kunnen laten zien!
En als er niks te halen valt,is elk bijenras kansloos.

Ferry :
De spaarkast heeft als ruimte voor de koningin nu 3 broedkamers en 2 broedkamers boven het rooster voor de honing.
Wilde vandaag even kijken of ze nog voldoende opslag ruimte hebben,maar had geen tijd.
Zondag ga ik kijken of ze nog een broedkamer kunnen gebruiken voor honing opslag :D

Primus :
Jouw theorieen over volken met zwermplannen wanneer er veel honing in de bakken BOVEN het broednest zit,is volledig onjuist,zolang ze nog maar voldoende opslag ruimte hebben!!!
De haaldrift stopt bij mijn volken dan ook niet,omdat ze voldoende opslag ruimte en bouw mogelijkheden hebben.

Je vraagt je af waarom er zoveel honingkamers op de volken staan.
Wel,al mijn volken zijn zo enorm sterk en met minder ruimte gaat het echt niet lukken :D


Zelfs als het wel zou lukken,is het nog geen goed plan om het met minder te doen.....waarom ? omdat ik dan GEDWONGEN wordt,om op de meest onmogelijke momenten te MOETEN slingeren.
En dan heb ik het nog niet eens over het elke keer maar weer alles na het slingeren moeten schoon maken.
Eind mei of begin juni in 1 keer alles slingeren wat verzegeld is betekend maar 1 keer alles schoonmaken :D
En je vraag of Buckfasten zoveel meer honing halen dan Carnica s....JA....waarom ? Zie bovenstaande uitleg aan Ewout :D

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Primus » za 23 mei 2015, 21:07

Eigenlijk zou ik dan mijn carnica's moeten wegdoen en buckfast in zetten dan heb ik nog juist een derde van de volken nodig voor dezelfde oogst van kilo's honing, ha ,ha dat gelooft niemand vrees ik :be5:

MVG CP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Hans van der Post. » za 23 mei 2015, 22:03

Inderdaad GROOT en v e e l.

Vind het heel prettig om honing te slingeren. 14 Spaarkast honingkamers strak verzegeld vind ik ruimvoldoende.
De rest laat ik over aan de geselecteerde bastaard ligustica. :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Ewout » za 23 mei 2015, 22:10

Knap dat jij weet hoe ik imker Alex ;) De Buckfast (F1) staat nu op 3BK. Heel veel meer broedruimte zullen ze niet nodig hebben.
Ik vergeleek niet bastaard bijen met buckfast in het voorjaar, maar zwarte bijen - een heel groot verschil! Net zoals buckfast, ik citeer "geselecteerd zijn op vruchtbaarheid,zwerm traagheid en haaldrift", zo is de zwarte bij (in elk geval de Belgische) geselecteerd op zijn zuinige broedaanzet (met daarbij behorende langlevendheid) en robuustheid. Dat komt goed van pas bij slecht weer, als het een week regent is een groot volk veel sneller door z'n voorraad heen dan een klein volk. Zwarte bijen hebben relatief veel haalbijen tov het broednest. Dat dat er in absolute zin minder zijn dan bij buckfast betekent dat ze de race verliezen als het weken stralend weer is, maar in een gemiddeld jaar hoeft het elkaar weinig ontlopen en in een slecht jaar is dat een enorm voordeel. Als je me niet gelooft, moet je eens een praatje gaan maken met Hubert Guerriat van Mellifica :)

Ik begrijp dat jij liever met 10 torenvolken werkt dan 20 'normale' volken (niets mis mee), en dat je daar vruchtbare koninginnen voor nodig hebt. Die komen niet (met voorspelbare regelmaat) uit de lucht vallen, dus daar heb je geselecteerde bijen voor nodig. Heb jij veel met Carnica 'renpaarden' gewerkt (die trekken ook makkelijk 3BK), dat je zo zeker weet dat deze het slechter doen dan Buckfast? Als een bij sterk geselecteerd is op haaldrift kun je er veel honing mee halen - en dat wordt bij alle rassen gedaan.

Tieme kan vast vertellen hoe zijn ervaring met Buckfast naast Carnica is.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door JackC » za 23 mei 2015, 23:42

De hele dag bezig geweest met honingslingeren van mijn bastaarden f?, terwijl ik enkele weken geleden nog dacht dat er geen voorjaarshoning zou komen dit jaar. Honingramen vanmorgen afgehaald met alleen een bijenvegertje, één steek door een bij die onder mijn t-shirt terechtgekomen was: eigenlijk ben ik best tevreden zo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten