Linde.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten:79
Lid geworden op:ma 09 aug 2004, 17:20
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roderwolde
Contacteer:
Re: Linde.

Bericht door janmol1h » di 29 jun 2010, 15:51

Ook in Oost-Groningen begint de linde te bloeien.
Dat is 2,5 week later dan vorig jaar.
Mijn 5 hoofdvolken vliegen op heel veel grote lindes die met de wortels in de gracht staan......
Afwachten maar.......

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Linde.

Bericht door m.kolsters. » di 29 jun 2010, 18:06

Elke keer als de linde in bloei staad krijg ik te horen dat er de hommels op vliegen.
Wat mij ook verbaast dat het de imkers zijn die de leeftijd van niet goed zien zijn.
De bijen en de hommels bevliegen de linde.
De hommels het eerst en dan de bijen.
De hommels gaan naar de linde als de knop net open is, en de bijen als de bloem geheel open is.
Als je weer naar de linde kijkt dan graag met bril , als je anders de bijen niet ziet vliegen.
Ook wil ik je graag vertellen dat de broed bakken volgeraken met honing van de linde.
Wees positief over de bijen die halen wat ze kunnen
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Linde.

Bericht door semar » di 29 jun 2010, 18:23

ik heb altijd begrepen dat de groote afgifte van de linde na 17.00 uur en ´s morgens vroeg is.
Ik zie mijn bijen dan ook als een speer vliegen tot het prakties donker is.

Het kan natuurlijk best dat dan op het warms van de dag de bijen op de braam en distel zitten.
Bijen kunnen `overleggen`waar het meest te halen is en daar vliegen ze dan op.
Bv ´s morgen vliegen wild op de paardebloem waar ze s midags niet meer naar om,kijken omdat ze dan op het fruit vliegen.
bijen zijn ook goed instaat om te leren waneer welke plant de grootste afgifte heeft, en op een ander tijdstip kan een andere plant peieken waar ze dan op zitten.
Homels hebben dat vermogen niet en verzamelen meer in het wilde weg. vandaar dat je overdag weing bijen in de linde ziet maar in de namiddag des te meer.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps. geen akelige bril opmerkingen graag

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Linde.

Bericht door petro » di 29 jun 2010, 20:45

Het stukje amsterdam wat ik bewoon heeft gewoonweg geen bijen rondvliegen.Ik mankeer niets aan mijn ogen op de lindes hier in de straten vliegen enkel hommels!
Petro

m.kolsters. schreef:Elke keer als de linde in bloei staad krijg ik te horen dat er de hommels op vliegen.
Wat mij ook verbaast dat het de imkers zijn die de leeftijd van niet goed zien zijn.
De bijen en de hommels bevliegen de linde.
De hommels het eerst en dan de bijen.
De hommels gaan naar de linde als de knop net open is, en de bijen als de bloem geheel open is.
Als je weer naar de linde kijkt dan graag met bril , als je anders de bijen niet ziet vliegen.
Ook wil ik je graag vertellen dat de broed bakken volgeraken met honing van de linde.
Wees positief over de bijen die halen wat ze kunnen

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Linde.

Bericht door LWPisa » wo 30 jun 2010, 23:37

Hier (Utrecht) stromen de kasten vol door vooral de lindes naast Vecht en Kromme Rijn. Stiekum staat er ook nog braam en liguster. In 3 warme dagen van 4 naar 12 kilo per HK. Typische geur die het midden houdt tussen licht vanille en licht munt. Ook de kleintjes bouwen en vullen.

L

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Linde.

Bericht door Jeroenvt » do 01 jul 2010, 07:11

m.kolsters. schreef:Elke keer als de linde in bloei staad krijg ik te horen dat er de hommels op vliegen.
Wat mij ook verbaast dat het de imkers zijn die de leeftijd van niet goed zien zijn.


Euh, Tinus,

In mijn jeugdigheid zie ik toch echt wat ik zie en heb daarbij de bril op. Maar de standplaats van de linde doet nogal ter zake. Hier in de polder op zeeklei en niet al te nat want het waterpeil is natuurlijk volledig kunstmatig, merk je echt verschil met bijv. de linde in de Amersfoortse binnenstad waar ik vroeger woonde.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Linde.

Bericht door Bart de Coo » ma 12 jul 2010, 13:47

Nu de lindedracht zo'n beetje op zijn einde loopt, is het misschien aardig om voorzichtig de balans op te gaan maken. Hier aan de Veluwezoom lijkt de linde het magische jaar 2006 met gemak te evenaren. De lindehoning druipt hier de kasten uit. Ik heb een weekje of tweeëneenhalf geleden mijn vegers honingkamers gegeven en ze zitten werkelijk ramvol. Er zit een volk tussen dat zichzelf zo ongeveer heeft klemgebouwd in de honing. Ik denk dat ik nog even wacht met slingeren. Dan kunnen ze de laatste restjes nog even mooi verzegelen en dan neem ik het staartje lindedracht nog net mee. De Amerikaanse linde bloeit volgens mij nog en de zilverlinde moet volgens mij nog beginnen, maar daar staan er hier niet zo veel van.

Wat mij verbaast dat is dat deze lindedracht gepaard is gegaan met een recorddroogte. Ik lees vandaag in de krant dat het sinds 1983 niet meer zo overdreven droog is geweest in deze tijd van het jaar. Daar komt bij dat ik mij hier op het zand van de Veluwe bevindt. En nou zeggen ze altijd dat de linde 'met zijn voeten in het water moet staan.' Dat stond hij dit jaar dus zeker niet en hier al helemaal niet. En toch bomvolle honingbakken. Dat verhaal moesten wij dus maar eens gaan nuanceren.

Groet,

Bart

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Linde.

Bericht door petro » ma 12 jul 2010, 23:07

Hier is de Linde nu grootdeels uitgebloeit,een enkele boom moet nog beginnen of is net begonnen.
Ik had gehoopt mijn eerste bijen al meer als een week te hebben,door allerlei omstandigheden is dat nog niet zo(o.a. het warme weer)
Had gehoopt mijn eigen bijen op de Linde te zien,maar zal dus nog een jaartje moeten wachten.(niet op de bijen :be9: )
Petro

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Linde.

Bericht door petro » di 13 jul 2010, 12:58

Kleine verbetering:Hier op het gallilei-plantsoen staan bijna al de Lindebomen nu in bloei(net over de top heen)Het zijn wel de laatste.
Wat heel jammer blijft is dat ook hier alleen veel hommels de bloemen bezoeken dus geen bijen.
Petro

petro schreef:Hier is de Linde nu grootdeels uitgebloeit,een enkele boom moet nog beginnen of is net begonnen.
Ik had gehoopt mijn eerste bijen al meer als een week te hebben,door allerlei omstandigheden is dat nog niet zo(o.a. het warme weer)
Had gehoopt mijn eigen bijen op de Linde te zien,maar zal dus nog een jaartje moeten wachten.(niet op de bijen :be9: )
Petro

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Linde.

Bericht door m.kolsters. » di 13 jul 2010, 20:22

Er komt hier ook een eind aan de linde bloei, de zilverlinde nog en het is weer voorbij.
De bakken vol met honing(broedbakken) en het is toch weer een meevaller.
Na het fruit en de acacia is het nu toch weer goed gekomen met de linde.
Zo zie je maar dat elk jaar zijn eigennaardigheden heeft, en je krijgt wat de natuur je schengt.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten