welk stuifmeel

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: welk stuifmeel

Bericht door marc » zo 20 mar 2005, 09:26

Els, België mag dan wat zuidelijker liggen dan Nederland maar van 'het zuiden' kan je hier zeker nog niet spreken. Deze kasten staan bovendien in de Ardennen op hoogtelijn 450 m, dat betekent in de winter toch al snel een 5-tal graden lager dan het lagere Vlaanderen en Ndl. In zomertijd kan het dan wel weer enkele graden warmer zijn.
De brem is ook daar een meibloeier, van bloem is daar nog geen sprake.
Geen enkele wilgesoort bloeit daar al Patrick en het staat er 'vol' van in die beekvallei, de botten beginnen wel aan te dikken. Als we klimaten vergelijken dan zal wellicht ook elders de gele kornoelje eerder bloeien dan de wilg, of is dat bij jullie anders en zit deze beschutte standplaats in de zon er voor iets tussen ?
Deze laatste week heeft de natuur wel alles doen ontluiken, ik zag op mijn zoektocht grote tapijten bosanemoon en speenkruid (nog geen knoppen), één enkel klein hoefblad stond al in de bloei, enkele madeliefjes, één enkele paardebloem en ja Frans ook enkele planten stinkend nieskruid.
Ik denk dat ik volgende week de juiste bron van het diep-oranje stuifmeel niet meer ga kunnen achterhalen temeer daar de dracht al sterk was afgenomen daarvan.
Ik keek al wat info na over deze kornoelje en vond dat hij aangegeven staat als zeer vroege bloeier (febr-mrt) en de drachtplantenlijst van Arie Koster vermeldt de plant met (N,P)4, dus zeer goede nectar en pollenplant. Zit het feit dat de plant ook nectar levert er voor iets tussen dat de bolletjes zo blinken ?
Groetjes, marc

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door Hans van der Post. » zo 20 mar 2005, 12:30

Marc goed dat je de dracht van het gele stuifmeel hebt gevonden. Ik heb voor je nog een raadsel: dat roodachtige stuifmeel. Ik neem aan dat in de Ardennen de Maretak op populieren en malis-achtigen voorkomt. De bloei daarvan valt ook in deze periode. Het moeten groen/gele bloemen zijn, de kleur stuifmeel'¦'¦.?
Ik denk dat ik weet wat Els heeft aangezien als brem dat is de Gaspeldoorn. Ook ik heb daar nu al bloemen van gezien. Maar dat ze open stonden = bloeien, dat nog niet.
Hans.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: welk stuifmeel

Bericht door Frans vanTongeren » zo 20 mar 2005, 12:38

Marc..,
een kanjer, waar het forum trots op mag wezen !
(Hij kan zaken zo prachtig onderbouwen.)

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door Bieboerke » zo 20 mar 2005, 19:11

marc schreef:
Twee volken verhuisden naar de Ardense bossen,Bij de 'Ardenners' viel me gisteren onmiddellijk de grote vracht aan blinkend gele en diep-oranje bollen op,
De berijpte wilg (salix daphnoïdes)bloeit nu volop, ook in de Ardennen langs de zonnekant van een bos bvb. en die geeft overvloedig stuifmeel met een lichtrose kleur en stuifmeel van een uitzonderlijk hoge kwaliteit. De wilde kastanje geeft felrood stuifmeel maar die bloeit nog niet.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/d/depau ... noïdes.jpg[/img]
Wilgekatjes met geelrose kleur: salix daphnoïdes; bloei in maart, berijpte twijgen, grote katjes, laat zich heel gemakkelijk voortplanten door stekken, wordt 6 tot 10 meter hoog.
mvg,Bieboerke

patrick
Berichten:59
Lid geworden op:di 25 jan 2005, 19:06
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door patrick » zo 20 mar 2005, 21:42

Hallo geinteressereerden,
Mag ik jou in je veronderstelling bijstaan bieboerke ? Volgens mij is dit ook stuifmeel van de wilg en deze bloeit bij mijn stand nu volop. Ik ga proberen om enkele beeldenop te sturen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 20 mar 2005, 22:08

Hans, het was de bezembrem die midden februari al stond te bloeien in het Zuiderpark in Den Haag, en niet de Gaspeldoorn.

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: welk stuifmeel

Bericht door frits dalm » zo 20 mar 2005, 23:45

Hans,
Ik zal eens kijken of mijn bijen
het thuis brengen. Er groeien hier
wat maretakken in de populieren langs
het kanaal .
mvrgr Frits

Frits

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door marc » ma 21 mar 2005, 10:05

De wilgen waren de eersten die ik zaterdag opzocht. Een van de vroegste bloeiers daar, de berijpte wilg (daphnoides), zat nog in de witte knop, nog niet open en er was geen bij eromheen te bespeuren.
Het is wellicht een kwestie van dagen voor hen.
De bron van de dracht is voor mij duidelijk : massaal eigen bijen aanwezig op de struiken met dezelfde stuifmeelklompjes als aan de kast en wegvliegend in de richting van de kast, kornoelje dus en geen wilg.

Voor de liefhebbers waar de wilg reeds bloeit, is het misschien interessant om na te gaan of er ook kornoelje staat en in welke mate die bevlogen wordt, als hij al niet uitgebloeid is bij jullie, want het gaat snel dezer dagen.
Marc

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door Oude Essink » ma 21 mar 2005, 12:49

erg scherp is hij niet, maar het verschil tussen pollen en propolis is duidelijk te zien:

Afbeelding

hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door marc » ma 21 mar 2005, 19:36

Om nooit meer te vergeten Hennie.
Dank voor alle reacties.
Marc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten