Heide 2012

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Santtu Pikkarainen »

semar schreef:
Santtu Pikkarainen schreef:Ga ik dan juist niet teveel honing van de bijen afpakken?
Bovendien heb ik, op aanraden van een ervaren rot, voor de heidedracht al 4,5 kilo suiker gevoerd, zodat ze niet teveel heidehoning rond het broed op zouden slaan. Dat ga ik dan ook slingeren natuurlijk...

ja, in dat geval gaat de honing je neus voorbij, de bijen zullen de honing waarschijnlijk onder de suiker opslaan.
in deze tijd van het jaar slaan bijen niet graag meer op ver van het broed.
wellicht voor volgend jaar?
voordeel is natuurlijk dat kolben beter schijnt te gaan met oude bebroede raaten.
jammer, heidehoning is (volgens zeggen) ook niet zo geweldig om op te overwinteren.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Ik ga straks een kijken wat ze aan het doen zijn en of ik nog in kan grijpen. Weer een les geleerd, zoals ik dit jaar al erg veel geleerd heb....
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Het Buckfast volk is de uitgebouwde honingkamerramen netjes vol aan het stoppen. Ik heb nog niet genoeg uitgebouwde ramen voor de hele HK, dus hebben ze 4 uitgebouwde ramen gekregen. Ik heb er verder maar niets aan gedaan.
Het productievolk heeft 1 HK bijna vol en is aan het verzegelen, de 2e HK wordt ook gevuld.
Mijn F-16 volk viel me gelijk aan, dus daar heb ik niet meer verder in de kast gekeken. Dit is een klein volkje, heeft ook geen HK.
G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door G.B. »

@ Jos: Wel degelijk ben ik op de hoogte van verschillende functies in het bijenvolk. Maar wat ik veel doe in mijn weinige vrije tijd, is observeren. En wat ik herhaaldelijk waarneem, is dat de overdracht als volgt gaat: haalbijen deponeren de nectar in de eerste beschikbare cellen die ze tegenkomen (vaak onder het broednest), waar de huisbijen het weer uithalen en naar boven brengen.
Bij goede dracht, duurt dit dus wat langer, waardoor er een voorraad ontstaat overdag, die in de nacht door de HUISbijen naar de eindbestemming (veelal bovenin) wordt gebracht.

Overigens iedereen bedankt. Ik weet echt wel dat heidedracht anders is dan de zomer, heb ook al een aantal jaren hier honing van gewonnen. Maar vind het altijd lastig hoeveel ruimte ik moet geven, en heb ook nooit iemand gehad die hierin mij begeleid heeft, dus doe het op eigen gevoel.
Vorig jaar alle heidevolken op 2 BK 1 HK weggebracht, gemiddeld wel tussen de 15 en de 30 kg/volk, waarvan 20% Raathoning

Hopen dat het nu nog een weekje mooi weer wordt, na de regen van as. weekend.....
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Kroese »

Santtu Pikkarainen schreef: Mijn F-16 volk viel me gelijk aan, dus daar heb ik niet meer verder in de kast gekeken. Dit is een klein volkje, heeft ook geen HK.
Zo'n kreng kun je beter vervangen. Dooddrukken, en over 9 dagen doppen breken, en een bevruchte F1 erin stoppen. Kan nog prima.
:be5:
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door A.A. Staals »

Kroese schreef:
Santtu Pikkarainen schreef: Mijn F-16 volk viel me gelijk aan, dus daar heb ik niet meer verder in de kast gekeken. Dit is een klein volkje, heeft ook geen HK.
Zo'n kreng kun je beter vervangen. Dooddrukken, en over 9 dagen doppen breken, en een bevruchte F1 erin stoppen. Kan nog prima.
:be5:
In deze tijd van het jaar hoef je een volk niet hopeloos moerloos te maken. Koningin kun je ruilen door deze op te zoeken en in een kluisje een uurtje in het voergat te leggen. Vervolgens neem je haar weg en legt de nieuwe in de plaats met suikerdeeg afgestopt, zodat de bijen haar moeten bevrijden door uit te eten.

ad staals
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Kroese »

In deze tijd van het jaar hoef je een volk niet hopeloos moerloos te maken. Koningin kun je ruilen door deze op te zoeken en in een kluisje een uurtje in het voergat te leggen. Vervolgens neem je haar weg en legt de nieuwe in de plaats met suikerdeeg afgestopt, zodat de bijen haar moeten bevrijden door uit te eten.
ad staals
Je hebt gelijk Ad, ervaren imkers doen dat wel vaker als je een BF volk een moer wilt wisselen, maar bij een F16 is het BF aandeel al beduidend minder, en ga ik voor minder risico maar 9 dagen laten wachten.
Kijk als het misgaat, dan grijp ik een nieuwe uit mijn nog flinke voorraad. Niet iedereen heeft die reserve zelf.
Hennie..
bee-aware
Berichten: 37
Lid geworden op: za 21 jul 2012, 01:08
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door bee-aware »

Het hoe te doen is duidelijk.
Maar doe het wil ik heel sterk benadrukken!
Ik heb jaren 'verspeeld' door het na te laten.
Ik dacht toen zelfs van prima zo verdedigen.
En nu doe ik gewoon zonder na te denken zonder enige bescherming.
Had ik maar eerder.....
G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door G.B. »

Ik heb mijn bijen op prive terrein staan, op 20 meter afstand van de heide. Voordeel: geen loslopend publiek wat langskomt, gehele dag toezicht van bewoners en in de nacht door honden.

Als tegenprestatie vroegen die mensen of ik wilde helpen met het omgaan van de korf van hun zoon, die ze wat extra ruimte gegeven hebben
Kijk de foto's en oordeel zelf :wink:
Overigens, hij weegt wel 30 kilo denk ik....

Laatste foto is van mijn heidevolken (met veel te veel ruimte dus :think: )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

N.B.: Mobieltje schiet niet de beste kwaliteit.
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl
imker mek
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 19:47
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door imker mek »

het is een prima dracht dit jaar op de heide,
gemiddeld 15 kg per kast op moment..
wat zijn julie gemiddelde aantal kg?

iemand idee wat de prijzen per kg doen voor raat en slinger honing?
p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door p.zwartepoorte »

Af gelopen zondag reed ik richting Zwolle en langs de A50 daar liggen ook hoop heiden en gisteren langs de A1 ook
Komt heiden door heel Nederland voor ?
Weet iemand dat misschien dat ik volgend jaar ook keer na de heiden ga met volk
Als het in de regio van mij is
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten