Linde 2015

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:
Re: Linde 2015

Bericht door Primus » wo 17 jun 2015, 20:58

johan schreef:De linde staat intussen enkele dagen open. Zowel op mijn thuisstand als stand 2 is er een behoorlijk aantal lindes in een straal van enkele honderden meters. En toch is er iets vreemd aan de gang op stand 2: er zit geen druppel honing in de honingzolders... ok, ik maakte de afgelopen 2 maanden 5 broedafleggers van 3 kasten (in totaal 10 ramen broed). Maar toch. Sinds ik 3 weken geleden slingerde is er alleen maar honing uit de kasten verdwenen. Iemand een idee? Te droog, ziekte,..?
Johan,

de Linde geef momenteel weinig nectar. De reden is dat het de laatste tijd veel te droog en te schraal geweest is. De Lindes moeten eerst verzuipen en dan verdrogen tijdens de dracht en dan is het goed. Dus een rijkelijke oogst zal er van Linde niet gaan zijn . Hier is het misschien nog iets beter omdat hier leem is en ik geloof bij u zandgrond en die is nog droger.
Dus geen paniek het ligt niet aan jou bijen.
MVG CP

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Linde 2015

Bericht door jjmvaningen » vr 19 jun 2015, 18:38

Ook hier in de Achterhoek (Doetinchem) is de linde inmiddels egonnen met bloeien.
Ben benieuwd of en wat ze halen gezien de weersgesteldheid, en of het na 2 weken voldoende is om te slingeren.
Groet, jacques.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Linde 2015

Bericht door Alex Mönch » ma 22 jun 2015, 20:31

Eindelijk regen :D
Als het weer nu omslaat naar warm weer,klotsen de kasten weer :D

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Linde 2015

Bericht door FrancA » di 23 jun 2015, 08:14

Hier in Apeldoorn heeft het best aardig geregend de laatste week.
Hopelijk genoeg voor de lindes?
Mijn bijen zijn er klaar voor :)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Linde 2015

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 23 jun 2015, 08:21

Sommige lindes zijn hier al een eind op weg. Zilverlinde moet nog bloeien (kan zeer goed honingen bij heet weer) , en hier en daar krimlindes moeten ook nog bloeien.
JP

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Linde 2015

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 23 jun 2015, 09:07

Volgens de weersvoorspelling zou het volgende week weleens goed warm kunnen worden. :be3:

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Linde 2015

Bericht door johan » di 23 jun 2015, 10:02

Santtu Pikkarainen schreef:Volgens de weersvoorspelling zou het volgende week weleens goed warm kunnen worden. :be3:
Als de voorspellingen zich doorzetten mogen we toch nog een goede zomeropbrengst verwachten van de linde. volgende week zou het opnieuw richting 30 °C gaan..

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Linde 2015

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 24 jun 2015, 08:37

Gisteravond even in de honingkamers gekeken: ik heb al 2 bakken vol zomerhoning. 1 Volk staat al op 2 honingbakken, de andere heb ik er vanochtend vroeg een bak bij gegegevn. En dan moet de linde nog beginnen! Dit weekend slingeren en de bakken direct weer terug. Als de linde goed gaat honingen kan dit wel eens een recordzomer worden voor mij.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Linde 2015

Bericht door Freek » do 25 jun 2015, 22:25

De bijen zijn er op zich aardig klaar voor hopelijk zet het mooie weer door naar de verwachtingen want op vijf potten voorjaarshoning na is er nog geen honing geoogst uitermate mager dus.
Vorig jaar hetzelfde verhaal in het voorjaar te weinig dracht in deze omgeving en dit jaar waren de volken in het voorjaar ook nog te klein om een vuist te kunnen maken.
Dat is nu toch wel anders, staan vijf machtige volken klaar om de oogst binnen te halen.
Nu moet de linde nog honingen, er is kans op hoop ik vanwege dat het geregend heeft en vanwege dat het nu warm weer wordt.
Hopelijk gaat het goed.

Freek

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Linde 2015

Bericht door Kroese » do 25 jun 2015, 22:33

Freek schreef:De bijen zijn er op zich aardig klaar voor hopelijk zet het mooie weer door naar de verwachtingen want op vijf potten voorjaarshoning na is er nog geen honing geoogst uitermate mager dus.
Vorig jaar hetzelfde verhaal in het voorjaar te weinig dracht in deze omgeving en dit jaar waren de volken in het voorjaar ook nog te klein om een vuist te kunnen maken.
Dat is nu toch wel anders, staan vijf machtige volken klaar om de oogst binnen te halen.
Nu moet de linde nog honingen, er is kans op hoop ik vanwege dat het geregend heeft en vanwege dat het nu warm weer wordt.
Hopelijk gaat het goed.

Freek
Hoi Freek,
Dan is het hier toch anders, ik heb gisteren avond en vanmiddag aardig wat volledig verzegelde HK's leeg gedraaid.
Morgen ga ik de bovenste DUOKA bak wat ontlasten, omdat daar te veel in zit, en ik echt ruimte moet maken.
Slingeren Is echt niet mijn hobby niet.
Ik denk dat je een andere voorjaars plek moet gaan zoeken.
Hopen dat die "machtige" volken de Linde weten te vinden, hier vliegen ze nu tot laat in de avond, dus de Linde doet het hier wel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten