heide-oogst

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

malle pietje
Berichten:61
Lid geworden op:vr 10 aug 2007, 09:43
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: heide-oogst

Bericht door malle pietje » vr 31 aug 2007, 23:10

ik denk dat over 8 a 9 dagen de heide is uitgebloeid.

good goan.

wilvh
Berichten:21
Lid geworden op:zo 26 sep 2004, 11:30
Contacteer:

Re: heide-oogst

Bericht door wilvh » vr 31 aug 2007, 23:27

labrador schreef:
Piet Jager schreef:
Dag Jaap (Jager),

Ontzgelwals voor heidehoning 84 euro
Zie bij honingoogst: http://www.zoemexpress.nl/Shop/enter.html

!Piet

Vandaag even op bezoek geweest bij "de Werkbij" in Rhenen.
Daar trof ik ook zo'n wals aan. Vergelijk het met een verfroller, alleen dan met allemaal spijkers. Daar zijn ze dus ook te koop!
Afbeelding

Die bij de werkbij ligt is een tweede hands , voor de liefhebber kost hij 35 euro
gr Wil
stuur een mailtje info(APENSTAART)dewerkbij.nl

Hij is inmiddels verkocht.
Gr Wil

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: heide-oogst

Bericht door Piet Jager » za 01 sep 2007, 14:47

Afbeelding

Afbeelding
Na 33 jaar toch nog verrast, verwonderd en trots.

!Piet

mui1

Re: heide-oogst

Bericht door mui1 » zo 02 sep 2007, 22:54

De hei heeft prima gebloeid en al veel honing gegeven. Vanavond 2 september heb ik om 8 uur een klein volk naar huis gehaald en andere de bijen kwamen nog volop met nectar thuis. Zaterdag en zondag zijn prima geweest hier in Wezep voor de bijen op de hei.
Afgelopen week al 48 van de genoemde plastic dadant honingramen geslingerd en het resultaat is perfect.
Netto al 60 kg heidehoning eruit geslingerd. De ramen er direct na het slingeren weer opgezet bij de sterke volken en inmiddels zit er weer volop open honing in van de laatste drie dagen.
Een vol plastic raam weegt 2.5 kg en een leeg uitgebouwd raam weegt 400 gram.
Na het slingeren weegt een raam nog 750 gram. (stuifmeel en resthoning dus nog 350 gram)
Dit heb ik met mijn klassieke ramen nooit kunnen redden, misschien alleen met zo'n mooi kolbtoestel als die van Wil van Holland of met een radiaal slinger. In ieder geval ben ik voor de heide oogst blij met mijn Amerikaans avontuur.

Wilfred Muis. ps. over de mijtenbestrijding wil ik aangeven dat er heel veel herbesmetting plaats vind op de hei en vandaar dat een bestrijding na de bloei en oogst erg op zijn plaats is.

wilvh
Berichten:21
Lid geworden op:zo 26 sep 2004, 11:30
Contacteer:

Re: heide-oogst

Bericht door wilvh » do 13 sep 2007, 21:54

[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/w/wil-werkbij_braamraat1.jpg[/img]

We raken niet uitgepraat over de heideoogst, maar is dit geen pracht plaatje. Deze bijen vonden dat ze niet genoeg ruimte hadden en gingen onder de kast verder bouwen, je ziet de gaasbodem zitten.
Dit hebben we nog nooit meegemaakt, en ik denk dat we dit misschien ook wel nooit meer mee zullen maken.
gr Wil en Kees

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: heide-oogst

Bericht door labrador » do 13 sep 2007, 23:23

Dit jaar komen de volken ook "groot" van de heide. Ik denk dat dit mede te maken heeft met de weinige spinnewebjes.

En de grote oogst mede dankzij het ontbreken van het "heidehaantje"

malle pietje
Berichten:61
Lid geworden op:vr 10 aug 2007, 09:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: heide-oogst

Bericht door malle pietje » zo 16 sep 2007, 19:24

Twee jaar geleden dacht ik ook,als ik 200 jaar word maak dit heide jaar mischien nog een keer mee.
Zie nu,dit jaar is zeker zo goed, alleen de vraag nu. Bestaan heide bijen wel of hebben we allemaal heide bijen gezien de grote oogst?

good goan.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: heide-oogst

Bericht door Freek » ma 17 sep 2007, 20:27

Hoi allemaal,
Ook in Friesland, Duurswoudemer Heide, tussen Wijnjewoude en Bakkeveen een record oogst heidehoning, het deed me denken aan de verhalen van de oude imkers over de heidehoningoogst van 1947.
Ik heb de standaard vuilnisbakras bijen (het allegaartje wat je hier standaard hebt, dus geen buckfast of carnica's).
Die zwermen vroeg, ik had dit jaar vroeg kunstzwermen gemaakt, begin mei.
Begin augustus had ik de zwermen teruggezet bij mijn hoofdvolken, ik doe dit meestal wanneer de heide net bloeit, want sterke volken halen een hoop heidehoning. Vroeger stopten ze die uddeler heidekorfjes ook boordevol bijen.
Ik echer had door het slechte weer nergens op gerekend, dacht dat het met een potje of 10 wel op zou houden [:o)].
Hoe keek ik afgelopen vrijdag op toen ik mijn 5 bijenvolken fanatiek vliegend aantrof, de vliegplanken vol bijen, en ontdekte dat mijn bijen de bovenbakken helemaal volgestouwd hadden, en een kast had ook nog de ruimte tussen de dekplank en het dak volgestouwd.
Met mijn apparatuur, een klein hand kolb toestelletje met 4 rijen pennen, een 3 raams slinger die middels een oude industriele boormachine omgebouwd is naar elektrisch, was het een enorme anderhalve dag durende klus, met daarna nog een dag werk om de plakboel op te ruimen en de bijen winterklaar te maken.
De as van de slinger begaf het zelfs een keer, ik heb deze daarop moeten vervangen.
Uiteindelijk bleek ik van 5 kasten bijen 80 kg heidehoning te hebben geoogst, zoveel heb ik nog nooit meegemaakt, voor zover ik mij herrinner was zo'n 35 kg van 7 volken mijn maximale oogst tot dusver (in 23 jaar bijenhouden).

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: heide-oogst

Bericht door Freek » di 18 sep 2007, 06:57

Hallo Wilvh,

Ik zit nog wat verbaasd te kijken naar die ontzegelwals.
Jarenlang het kolb apparaatje met daarin denk ik zo'n 80 lange RVS pennen gebruikt.
Die moet je opwarmen in heet water, afkloppen en daarna diep in de cellen duwen.
Je kunt maar zo'n 30 a 40 vierkante centimeter raat per keer doen en moet dus vele malen prikken.
Ik moest ook echt kracht zetten om de bodem van de cel te bereiken, en dat was nodig anders kreeg ik de honing er met de slinger niet uit.
Mijn ramen zagen er n.l. zeker 9 van de 10 zo uit als die op die foto van van Piet Jager, helemaal vol en verzegeld. De honing is dan erg taai en wil er slecht uit.

wilvh
Berichten:21
Lid geworden op:zo 26 sep 2004, 11:30
Contacteer:

Re: heide-oogst

Bericht door wilvh » vr 21 sep 2007, 17:59

Freek schreef:
Hallo Wilvh,

Ik zit nog wat verbaasd te kijken naar die ontzegelwals.
Jarenlang het kolb apparaatje met daarin denk ik zo'n 80 lange RVS pennen gebruikt.
Die moet je opwarmen in heet water, afkloppen en daarna diep in de cellen duwen.
Je kunt maar zo'n 30 a 40 vierkante centimeter raat per keer doen en moet dus vele malen prikken.
Ik moest ook echt kracht zetten om de bodem van de cel te bereiken, en dat was nodig anders kreeg ik de honing er met de slinger niet uit.
Mijn ramen zagen er n.l. zeker 9 van de 10 zo uit als die op die foto van van Piet Jager, helemaal vol en verzegeld. De honing is dan erg taai en wil er slecht uit.


Inderdaad heb ik het met dat kolbtoestel met die lange pennen ook gedaan, vele jaren toen Kees zijn vader nog leefde en daarna ook nog.
Maar deze wals hebben we een keer gekocht en eigenlijk niet wetende of het wat was. Maar die man die hem gekocht heeft zou het laten weten als hij niet fijn was. Dan mocht hij hem terugbrengen. Maar we hebben niet gehoord, dus hij zal wel goed geweest zijn.
gr Wil

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten