Erzats stuifmeel voederen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 17 mar 2009, 23:24

Beste mensen,

ik wil mij toch ook eens even in deze discussie mengen. Ook ik ben voor een 'natuurlijke' (lees: zo weinig mogelijk artificiele ingrepen) manier van bijenhouden. Daarentegen holt de bijenweide achteruit. Je ziet de bomenkap en huizenbouw voor je ogen gebeuren. Ik zie verder monotone Lolium grasvelden. Het is dus prima mogelijk dat de bijen hierdoor over de gehele linie genomen een meer eenzijdig en kleiner stuifmeel aanbod hebben gekregen. (Wat nectar betreft lijkt mij dit minder belangrijk). Je tegen stuifmeelvervangers keren omdat de natuur niet goed nagebootst kan worden of omdat de natuur altijd het hoogst waardige stuifmeel levert is eerder een filosofiche dan een verstandige discussie.

Langzamerhand raak ik overtuigd van hetgeen dat stuifmeeltekort wel degelijk voor vitaliteitsverlies van bijenvolken zou kunnen zorgen.
Uberhaupt dacht ik altijd zoiets van: stuifmeel vinden bijen altijd wel ergens. Dat is maar zeer de vraag. Wat nou als het het drie weken petweer is in de zomer?? De imker gaat bijvoeren: voerbakken op de dekplank. Omgekeerde jampotten met lek-geprikte-dekseltjes. Kijken de meeste imkers wel goed en ook frequent naar de stuifmeelvoorraad? En hoe groot moet die eigenlijk zijn?? Daar is weinig concrete kennis over. Een halve raam aan beide zijden? Een vol raam?? Is er een 1 op 1 relatie tussen stuifmeel en nectar aanbod? Lokaal kan het stuifmeelaanbod verschillen.
Een zeer goede bevriende imker (in een zeer goede drachtgebied) belde mij vorig jaar ergens in augustus op met de melding: stuifmeel tekort!! Nauwelijks stuifmeel in de cellen. Ik ben ook mijn volken gaan checken en die hadden een redelijk stuifmeel hoeveelheid in voorraad.

Noot: az = amino zuren

Een aantal zaken over stuifmeel die van belang zijn:
- Stuifmeel van een plant is eindig: eenmaal op en de plant kan het niet weer aanmaken terwijl nectar opnieuw kan worden geproduceerd;
- De hoeveelheid stuifmeel en diversiteit zijn natuurlijk van belang;
- Echte hard core gegevens over totale eiwit inkomsten van een volk en eiwit inname door een volk zijn niet voor handen als je het mij vraagt.
- De kwaliteit van stuifmeel (aminozuren) is van belang. (ruw eiwit > 20%) en mininmaal 10 essentiele az.;
- Samenstelling per plantensoort is anders: minderwaardige soorten en hoogwaardige plantensoorten; d.w.z. soorten die <, = , > 20% ruw eiwit bevatten en <, =, > 10 essentiele az.;
- Bijen kunnen kwalitatief gezien niet het beste stuifmeel herkennen; het is min of meer een willekeurig mechanisme. Bijen ontdekken stuifmeeltekort in de kast en ze gaan op onderzoek uit. Ze maken dus een afweging tussen opbrengst en de kosten oftewel de hoeveelheid stuifmeel en de af te leggen afstand. (DSaarom nemen bijen ook graag stuifmeelvervangers op: lekker dichtbij;
-Het schijnt dat stuifmeelkorrels (van bepaalde plantensoorten) niet geheel worden verteerd. Er blijven vetten en az achter na vertering. Een te kleine opening in de stuifmeelkorrelwand? Een te stugge stuifmeelkorrelwand?
-Bepaalde eiwitvervangers (o.a. soja) hebben alle essentiele az die bijen nodig zijn.
-In imkerboeken staat nauwelijks vermeld wat per plantensoort kwalitatief hoogwaardig stuifmeel is terwijl die gegevens er zijn.

Al met al genoeg redenen om eens goed naar het gebruik van stuifmeelvervangers te gaan kijken.

JP

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door willem » wo 18 mar 2009, 15:25

Jelte Pieter Dijkstra schreef:(lees: zo weinig mogelijk artificiele ingrepen)

Hallo JP
"Artificiele" , Oppassen met vieze woorden op dit forum !
En wat bedoel je met "az" ?
Verder een goed betoog.
Goeten, Willem

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door LWPisa » wo 18 mar 2009, 16:31

JP..voor zo'n belangrijk onderwerp wordt er niet veel werk aan gedaan, men verwijst vaak naar data die liggen tussen de jaren 30 en 90. De Groot uit 1953 wordt vaak aangehaald.

Als je in deze thesis naar de literatuurlijst gaat dan heb je een aardige lijst met voedingstudies: http://wwwlib.murdoch.edu.au/adt/pubfil ... 2Whole.pdf

Een goede lijst met de eiwitkwaliteit van NW -Europese flora ontbreekt helaas.

L

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 18 mar 2009, 19:44

Hoi Lennard,

idd...het is jammer dat de data nog zo versnipperd of onvolledig zijn. Met name wat betreft eiwit-kwaliteit zou het eens goed zijn om die per soort (voor NW europa) te documenteren (vervolgens ook hanteerbaar te maken voor imkers). Ook een tijds analyse onder verschillende omstandigheden is van belang lijkt me.

Trouwens in 2006 was ik nog op Murdoch....:). Hoe zaken elkaar soms passeren.

Ik denk wel dat er meer ruimte en geld vrijkomt voor dit type onderzoek. Met name als de bijensterfte aanhoudt.

JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 18 mar 2009, 19:49

Hallo JP
"Artificiele" , Oppassen met vieze woorden op dit forum !
En wat bedoel je met "az" ?
Verder een goed betoog.
Goeten, Willem


Dank je Wim,

ik had kunstmatige en ik had trema's kunnen gebruiken[;)].
Trouwens az zijn amino zuren, maar vergeten te vermelden. Inmiddels toegevoegd.

JP

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door Ed Pieterse » do 19 mar 2009, 11:22

Hallo JP,

Je raakt hier een heel belangrijk punt.
Het geld eigenlijk voor alle handelingen met bijen.

Het is bij koninginneteelt al net zo. Als je een pleegvolk kiest, kijk dan eerst of er genoeg stuifmeel inzit en bekijk dan ook of er verschillende kleuren stuifmeel inztten. Het is de schijf van 5 voor een bijenvolk. Alle stuifmeel van dezelfde kleur is ook niet goed.
Begin ook niet te vroeg (ook daarom) met koninginneteelt in het voorjaar, je krijgt kleine koninginnen.

Maar algemeen gesproken is dit bijna het belangrijkste wat een bijenvolk nodig heeft in zijn voortbestaan. Inderdaad is nectar minder belangrijk al zitten daar veel andere stoffen in dan het suikerwater wat we ze voor de winter geven. Overwinteren op honing zou wel eens veel beter kunnen zijn voor de vitaliteit van de bijen.

Bij onze testen meten we ook bijna consequent (het schiet er wel eens een enkele keer bij in) de aantallen dm2 stuifmeel. Je staat er verbaasd van wat een verschillen er tussen volken zijn.
Nu hebben we bij de volken in Maarn het geluk dat er voldoende variëteit is in soorten stuifmeel. Echter waarom verzamelt het ene volk minder dan een ander?

Ik ben ook niet zo benauwd voor erzats stuifmeel. Het is toch ook een natuurproduct? Bovendien moeten we wat goed is voor de bijen toepassen.Soms geef ik kleine volken in het voorjaar "Nectapol" en ik heb de indruk dat het helpt. Ik kan dat niet met getallen staven. Is er niet iemand, die weet welke az er in de diverse soorten stuif zitten (boek Eva Crane?, ik heb het niet).
Van soja weet ik het ook niet, maar daar is misschien ook achter te komen.

Ed Pieterse

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door Bart de Coo » do 19 mar 2009, 16:27

Voedingswaarden van verschillende stuifmeelsoorten:

[url]http://docs.ksu.edu.sa/PDF/Articles18/Article180069.pdf
[/url]

Dit is nou al de tiende keer dat ik naar dit boek verwijs, maar ja, hij is dan ook best goed. Vanaf bladzijde 48 zie je een lijst met soorten staan, met de voedigswaarde van het stuifmeel, uitgesplitst naar eiwitten, aminozuren, vetten en mineralen. Op bladzijde 42 en 43 zeggen ze iets over de scheikundige samenstelling van stuifmeel, alsmede de ideale samenstelling voor bijen.

Het grote bezwaar is natuurlijk dat de uitgebreide plantenlijst Autralisch is en niet Europees. Dus staan er overwegend soorten in die hier niet of nauwelijks van belang zijn, zoals acacia (de echte) en eucalyptus. Toch is de lijst niet waardeloos. Want door de lijst weet ik dat de kraakwilg niet zo interessant is en de witte klaver juist wel. De Hennie Oude Essink-achtigen, van die allesweters op plantengebied[:)], kunnen er zeker meer interessante zaken uit halen.

Wanneer gaat 'bijenetwur' eens zo'n lijst samenstellen?


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door martin b » za 21 mar 2009, 22:18

Je kunt ze natuurlijk ook gewoon stuifmeel planten aanbieden
Hier ben ik 7 wilgeboompjes aan het "verliezen" tijdens het fietsen.[;)]

Afbeelding

martin

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door de vos roger » za 21 mar 2009, 22:42

Martin als het in de graskant langs je fiets is dat je de wilgenboompjes "verliest" dan is het een héél slechte plaats vrees ik.
Bij een maaibeurt zijn ze zo verdwenen .
Je bent beter af bij een bestaand bosje of houtkant om je stek kwijt te geraken .
groetjes

roger

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door martin b » zo 22 mar 2009, 08:35

Stekken 'verlies' ik ook bij een bestaand bosje of houtkant of pas gesnoeide groenstroken.

Het is niet goed te zien op de foto maar het zijn al boompjes van zeker 1,5 meter. De maaier kan ze niet over het hoofd zie, komt bij dat ze netjes in een rij staan, en de zelfde afstand uit elkaar staan. Net echt.

In de herfst, als ze er dan nog staan, zal ik nog een foto maken, en plaatsen.

martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten