Waar vliegen de bijen nu op.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door Hans van der Post. » ma 22 sep 2014, 15:56

Citaat B-3:
Alleen wie te weinig tijd besteedt aan observeren, maar wel veel tijd besteedt aan het lezen van de summiere oftewel bondige
oftewel onvolledige bijenboeken, maakt te weinig kennis met de individuële verschillen tussen onze geliefde bijtjes.

Eerst lezen al dan niet onvolledig en dan kijken lijkt me de juiste volgorde. :wink:
!Hans.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door bee-tree » di 23 sep 2014, 09:45

Dank je wel Hans voor je STELLING. Helaas blijven we te vaak steken in het alleen maar lezen,
ofwel in boekenwijsheden,waardoor we een onvolledig beeld of vervormd beeld van de werkelijkheid
krijgen. De werkelijkheid is veel gevarieerder. Elke dag kunnen nog nieuwe ontdekkingen gedaan worden,
niet alleen in de techniek maar óók in het reilen en zeilen van onze geliefde mellifiele iemen oftewel
zoetminnende bijen.

Zo zag ik op die fraaie laatste zomerdag, 20 september 2014 om 12 uur 's middags Teunisbijen met
stuifmeel aan de poten met 'n afmeting en omtrek en textuur die niet vaak waargenomen kunnen worden
bij Teunisbloemendracht, maar alleen bij hoge luchtvochtigheid. Die was er op die heuglijke twintigste september
tot vier uur in de middag, althans hier in de "Heerlijkheid Westerwolde". Het was drukkend warm, de voorbode
van het open gaan van de hemelsluizen. Om half vijf ging het los. Binnen 'n uur viel er 25 liter regen per vierkante meter.
Straten in sommige dorpen liepen onder. Zelfs voldoende reden voor Radio en TV om er melding van te maken.

Dat de bijen om 12 uur minder rafelige stuifmeelpakketjes konden maken , is te danken geweest aan de hoge
luchtvochtigheid. Bij droog weer krijgen ze het niet goed verpakt. Dat beeld wordt meestal als enige in boeken
beschreven.
Wordt vervolgd. Ik moet nu nodig de Varroavallen en muizenvallen gaan controleren. De muizen mogen niet dood ! :animals-chickencatch:

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door Jaap v.Popering » di 23 sep 2014, 10:56

Je zou ook zo'n veld kunnen bestuderen :whistle: en het forum door kunnen spitten :think:

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... eunisbloem

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door Hans van der Post. » di 23 sep 2014, 11:30

Nu begrijp ik het Jaap! Ik heb de "wilde" teunisbloem in mijn voortuin.
Al jaren laat ik de plant(en) staan tot de winter een deel van het zaad wordt door de vogels - mezen en putter opgegeten.
Ooit zaad meegenomen uit de hortus neem aan dat daar niet geknutselde wilde planten groeien.
!Hans.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door bee-tree » wo 24 sep 2014, 14:36

Jaap v.Popering schreef:Je zou ook zo'n veld kunnen bestuderen :whistle: en het forum door kunnen spitten :think:

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... eunisbloem
Beste Jaap, zulke beelden staan al lang in mijn geheugen gegrift sinds de tijd dat ik
met volken in de Veenkoloniale Teunisbloemvelden stond. Ik heb dat al in 'n topic verteld. Ik meen dat Jelte
vroeg waarvoor Teunisbloem verbouwd werd. Ik meen dat ik zo iets geantwoord heb als : Voor vitamine E
ter bevordering van de vruchtbaarheid van mens en dier.
Ik heb zo net pas je verwijzing aangeklikt omdat ik gisteravond wat anders te doen had.
Ik kan niet altijd 'aan de lijn hangen'. Ik moet naast reageren en observeren en instruëren en repareren en recreëren
en studeren en inverteren en fourageren en fllosoferen en reflecteren en .....vul zelf maar in, want we zijn
allemaal uit hetzelfde hout gesneden ! Vit.B3 :D

P.S. Ik heb een uur geleden echte Duitse deegvormige, levende bakkersgist bij de lunch gegeten om het
zenuwstelsel te voorzien van de stijgende behoefte aan Vitamine B's. Ik ben van plan 'n "klompje" op 'n volk
te leggen als proef. Hoe lijkt je dat ?
Apropos, dus hoor eens, eer ik het vergeet ! Wat voor soort Teunisbloem staat er op jouw foto; Er bestaan ook
tweejarige soorten. Of zijn dat de winter-annuëllen ?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 24 sep 2014, 17:14

bee-tree schreef:
Jaap v.Popering schreef:Je zou ook zo'n veld kunnen bestuderen :whistle: en het forum door kunnen spitten :think:

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... eunisbloem
Beste Jaap, zulke beelden staan al lang in mijn geheugen gegrift sinds de tijd dat ik
met volken in de Veenkoloniale Teunisbloemvelden stond.
Wat voor soort Teunisbloem staat er op jouw foto; Er bestaan ook
tweejarige soorten. Of zijn dat de winter-annuëllen ?
Wanneer dat in jou geheugen gegrift gestaan had , zou ook het beeld met lange slierten spinachtige draden met wat stuifmeel als ballast onder aan de pootjes van de op nectar foeragerende bijen hingen , met op de vliegplank hopen met voor de bijen niet te gebruiken stuifmeel .

Dit jaar zie ik de teunisbloem weer niet meer , en het waren éénjarige gewassen .

Jaap v P

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door bee-tree » do 25 sep 2014, 02:29

Jaap wat jij in die prachtige volzin zegt, dat bedoelde ik met "HET" in de zin : ...het staat in m'n geheugen gegrift.

Waarom houden we niet de mogelijkheid open dat er ook omstandigheden zijn waarin geen lange stuifmeeldrapeaus oftewel
stuifmeelslepen oftewel stuifmeelwimpels oftewel stuifmeelfranjes oftewel stuifmeelvodden ontstaan ?

De natuur zit vol verrassingen . We zijn helaas niet in de gelegenheid vanaf ochtendgloren tot ver in de avondschemering
onafgebroken observaties te verrichten, dus een dag lang. En dan ook nog dagenlang onder andere weersomstandigheden
en dan ook nog bij verschillende leeftijden van de planten en bij verschillende soorten.
"GA ER MAAR AAN STAAN" is 'n gezegde. Voor zo'n onderzoek heeft niemand 'n rooie cent over. Het levert geen geld op.

Ik ben zelf maar begonnen met het onderzoek op advies van Hans, die hopelijk ook al begonnen is met het onderzoekje
dat ik hem aanbevolen heb.

Wat mooi dat het kinderwoord KLOMP of houten schoen voor het stuifmeelvrachtje aan elke achterpoot van de 'stuifmeelklompenbij'
oftewel de honingbij, de motor is geworden van ons onderzoek.
Apropos, in de Duitse imkerij spreekt men van Pollenhöschen oftewel pollenbroekje oftewel stuifmeelBROEKJE. Dat is waarschijnlijk ook door 'n kind bedacht. Onze kinderen spreken van stuifmeelklompjes.
Blijkbaar kijken Duitse kinderen preciezer dan Nederlandse, want de stuifmeelkorfjes zitten ongeveer halverwege de
achterpoten en niet zowat op het einde. Dus , als een korfje gevuld is lijkt het meer op 'n broekje dan op 'n klompje.
Maar als 'n kind de bijen op veilige afstand bekijkt, dan zijn beide benamingen te begrijpen.
Overigens, 'n Teunisbloemstuifmeelvrachtje lijkt meestal op 'n gerafeld broekje. Zjef :)

P.S. 'n Wilde bijensoort, Dasypoda hirtipes, is zelfs genoemd naar de opvallend grote stuifmeelvrachten aan de achterpoten.
In het Nederlands is ze Pluimvoetbij en ook wel Slobkousbij genoemd (ook in de taal van kinderen ?).

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door Jaap v.Popering » do 25 sep 2014, 08:35

bee-tree schreef:Jaap wat jij in die prachtige volzin zegt, dat bedoelde ik met "HET" in de zin : ...het staat in m'n geheugen gegrift.

Waarom houden we niet de mogelijkheid open dat er ook omstandigheden zijn waarin geen lange stuifmeeldrapeaus oftewel
stuifmeelslepen oftewel stuifmeelwimpels oftewel stuifmeelfranjes oftewel stuifmeelvodden ontstaan ?

De natuur zit vol verrassingen . We zijn helaas niet in de gelegenheid vanaf ochtendgloren tot ver in de avondschemering
onafgebroken observaties te verrichten, dus een dag lang.

.
Ik citeer een ander plaats .

Tijdens het vliegen over grotere afstand gaat wat van de samenhang verloren
waardoor sliertjes stuifmeel ontstaan. Staan de Teunisbloemen dichterbij de kasten. dan ontstaan de sliertjes niet zo gauw einde citaat

Ik heb deze mogelijkheid wel om te observeren . en de draden met stuifmeelpollen vallen er tijdens het foerageren op de bloem zelf al af :whistle: Waar ontstaan deze slierten dan ??? Juist ja .

Jaap v P

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door bee-tree » vr 26 sep 2014, 21:51

Bedankt Jaap voor je speurwerk. Waartoe de wind al niet in staat is !
't Lijkt er op dat onze opwinding over Oenothera biënnis en soortgenoten geluwd is.
Daar draagt misschien óók de Michiels' zomer 'n steentje aan bij die begonnen is.
Koenen-Endepols enz. zegt : "Hij kenmerkt zich door mooi zacht weer in het laatst van September en begin van October.

Dat merken wij als imkers aan de huidige goede vlucht van de bijen.
Vandaag hebben ze hier van 11 uur 's morgens tot half acht vanavond opvallend druk gevlogen ondanks
de gesloten bewolking , maar met rustige aanvoer van zachte Noord-Zee lucht die met z'n 15 graden de bijen
in staat stelde op Klimop en Bladrammenas en Herik te fourageren. Oók Cosmea bloeit op 1 km afstand nog volop
in akkerranden, Op de hei bloeit nog 10 % van de struikheide. Zj, :hive:

P.S. Er zijn in de volksmond meerdere zomertjes. Ik heb ze vorig jaar vermeld.
Aanstaande maandag 29 september is het Michiels' dag, de feestdag van Sint-Michiel oftewel Sint Michaël, één van de
zeven aartsengelen. Hij was de schutsheer van aartsvader Jakob, ook Israël genaamd, zie Daniël 12:1
In de strijd tegen de oproerige engelen is Michaël de aanvoerder.

Vondel heeft het beroemde drama Lucifer geschreven ofwel de Lichtdrager.
Die naam had één van de andere aartsengelen als opperste van de Engelen vóór hij in opstand kwam.
Vondel noemt hem Stedehouder Gods, maar na de opstand: vorst der duivelen. (Aldus Koenen-Endepols)

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door frank27 » za 27 sep 2014, 08:49

Bee-tree, Jaap, Hans,
Allemachtig wat een kennis spreiden jullie op dit forum over ons uit!
Het begon volgens mij met de zorg van B3 dat veel imkers zich beperken tot "beknopte" literatuur.
Over de imkers op dit forum hoef je op deze manier geen zorg te hebben. :)
Groet, Frank.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten