Heide 2002 (plus toevoegingen)

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Frans vanTongeren » vr 23 aug 2002, 11:46

Vanmorgen om negen uur zijn Willem en ik vertrokken naar de heide op 'De Hoge Veluwe' en om elf uur arriveerde wij weer in Joppe. Vers gesneden, bloeiende heidetakken staat nu te pralen/pronken in het winkeltje. Op de hei zelf zal nog een/derde in bloei kunnen komen.
Tja.., en hoe was het. Ik was ontevreden en tevreden!
Een van de twee volken was de helft kwijt van de bijen. Die zullen dus gezwermd hebben met een koningin van 2002. Dit was verdorie al het derde potentiele heidevolk wat op de vleugels ging.
Het tweede volk (een volk van Gerrit) zat nog propvol bijen en die hadden de honingkamer aardig volgedragen. Verzegeld was het geheel voor een/vierde deel.
Ze staan inmiddels 19 dagen op de hei en zullen er nog dik twee weken staan, dus dat zal wel goed komen met de raathoning.
De volken van Willem en de volken van Coldewey hebben het nooit zo goed gedaan als dit jaar. Ze zitten elk in twee BK en in de bovenste bak waren de ramen 3 en 4 plus de ramen 7 en 8, voorzien van voorbouw in de vorm van driehoekjes kunstraat. Die ramen waren inmiddels geheel uitgebouwd met darrenraat en aardig gevuld met honing.
Toch was er een probleem geweest. De koningin had de raampjes van Coldewey toch belegd met eitjes. Toen heeft de ex-koekdirecteur contact gelegd met Kees van Holland en die adviseerde het broed uit te snijden en voor de kasten te gooien. De bijen zelf zouden de honing er wel weer uit halen.
Dat is goed gegaan. De gaten in de ramen raathoning waren aardig gedicht en hier en daar glinsterde al weer wat honing.
De koningin had nu van deze wiegjes afgezien.
(En Els.., buntgras alom.., dus als je tekort hebt!)

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Piet Jager » vr 23 aug 2002, 16:40

Els schrijft:
Dat pijpestrootje heeft nog een aantal andere namen, o.a. buntgras
.

Nee, Els! Dat is beslist niet hetzelfde! Pijpenstrootje, ook wel bentgras of bunt genoemd is veel fijner, gladder en groeit ook wat anders. De lange, gladde stengels, die in groepen (bulten) bij elkaar staan, werden gebruikt als pijpdoorstekers voor die lange Goudse pijpen en voor dakbedekking. De Latijnse namen zijn ook niet hetzelfde! Pijpenstrootje = Molinia coerulea 'Variegata' en buntgras = Corynephorus canescens. Let op de klemtoon!!! (letter staat cursief). Een Veluwse korfvlechter heeft mij eens het verschil uitgelegd en ook in zijn vlechtwerk laten zien! Dan vergeet je dat nooit weer! Vaak vindt verwarring plaats en dat is wel begrijpelijk, want ook buntgras heeft halfbolvormige zoden. Maar buntgras heeft toch niet die lange, gladde stengels. Maar wat is nu 'smele' en 'bochtige smele'?

!Piet (.., die jou dat echter helemaal niet kwalijk neemt)

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 23 aug 2002, 21:03

Eén foto zegt meer dan 1000 woorden. Het is pijpestrootje dat ik altijd heb gebruikt.
Afbeelding
Je hebt gelijk Piet, heb er even Heimans enz. op nageslagen, de stengels van bunt komen niet hoger dan 40 cm. En die van het pijpestrootje zijn hoger dan 1 meter. De door mij verzamelde stengels zijn wel 135 lang. Heb het altijd uitgescholden voor bunt.
Ook in het boekje van Toon Brekelmans 'Korfvlechten'

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Piet Jager » vr 23 aug 2002, 21:13

Els,

En nu de praktijk!

Bij ons op de Veluwe vlechten ze met buntgras en met ‘smeul’ (bochtige smele). Tegen de laatste zeggen ze hier ook wel ‘pijpenstrootje’. Van pijpenstrootje (‘smeul’) vlechten ze hier alleen kleine voorwerpen. o.a. fruitschalen. Korven worden nooit van het ‘pijpenstrootje’ gevlochten, maar altijd van buntgras.

Om de verwarring nog groter te maken vertelt Toon Brekelmans in zijn boek Korfvlechten op blz. 12 over het pijpenstrootje als vlechtmateriaal voor korven, maar laat in afbeelding 6 een pol buntgras zien met als ondertiteling het woord ‘buntgras’ .

Thuis heb ik een prachtige fruitschaal van het pijpenstrootje ('smeul'), gevochten door een Veluwse korfvlechter (hand made). Hij zoekt en snijdt zijn ‘smeul’ (pijpenstrootje) en ‘buntgras’ elk jaar zelf. Hij woont hier vlak bij mij in de buurt en ik neem geregeld een kijkje bij zijn opgeslagen voorraad roggestro, ‘smeul’ en buntgras. Als je nog eens bij me langs komt, gaan we er samen eens een kijkje nemen en een praatje maken. Van ‘smeul’ (pijpenstrootje) maakt hij prachtige schalen, net iets voor jou!

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Piet Jager » vr 23 aug 2002, 21:43

Zie ook bovenstaande!

Nou snap ik er 'niets' meer van!
Die boekenschrijvers maken er soms ook maar wat van!

Lengte pijpenstrootje tot 120 cm
Lengte buntgras tot 30 cm
Lengte bochtige smele tot 70 cm.

Wie helpt ons (Els en mij) uit de droom?????

!Piet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 23 aug 2002, 21:45

Een goede tip Els!! Thank you.

Je weet natuurlijk dat ik mij interesseer voor de korfteelt.
Ik heb een aantal keren geschreven over korfteelt. Ik heb gepeild over de korfteelt. Zwermen en was en vitale volken zijn de goede producten van de korfteelt.
Rond tien september, wanneer ik mijn heidevolken ga ophalen, zet ik mijn buurman aan het werk: hij moet me maar helpen om bunt te gaan plukken.
Hoeveel zou ik moeten plukken voor vier/vijf korven?????

Nog even voor de goede orde, zodat ik de goede grasjes naar Burgum meeneem.
Bunt, Bent en Pijpenstrootje oftewel Molinea coerulea 'Variegata' kon heel vroeger niet mee worden gevlochten i.v.m. de zeldzaamheid. Nu woekert het meer dan ooit en vormt een bedreiging voor de hei. Pijpenstrootje is door zijn lange stengels het ideale vlechtmateriaal.

Buntgras, oftewel Corynephorus canescens werd vroeger door (Veluwse) korfvlechters veel gebruikt. En tegenwoordig??? Waarschijnlijk, door het massale voorkomen van Pijpenstrootje, minder in zwang raakt. Kortere stngels lijkt mij ook lastiger vlechten.

J.P.

P.S. Pieterput die mij even voor was!! Piet Bochtige Smele is het ielige gras wat je vaak aantreft onder Dennebomen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 23 aug 2002, 22:09

Ik denk dat hier ontzettende verwarring is ontstaan en die veroorzaakt is door gebieddifferentiatie. Verschillende provincies, (taal)gebieden hadden/hebben hun eigen benamingen voor de planten. Een soortgelijke discussie hadden we bij het Wilgenroosje. Kennelijk is in Midden nederland (bij Maarten en HOE) gebruikelijk om Knikkend Wilgeroosje tegen het Gewoon Wilgenroosje te zeggen.
Andere benamingen zijn gauw gemaakt. Zo heb ik bijvoorbeeld meer als 10 jaar Kamille tegen het Moederkruid geroepen. Fout dus!!! Ik denk dat bijvoorbeeld wat Pijpenstrootje op de veluwe heet dus Buntgras buiten de Veluwe heet. Hoewel het Pijpenstrootje een algemene naam is voor Molinea caerulia. Maar ja zoals ik al zei een enkele (eigenwijze) imker kan al voor verstoring en verwarring zorgen. Wellicht is dat bij jouw Veluwse korfvlechter ook het geval Piet.

J.P. die niet snapt hoe je van dat flanterige Smele een kunstwerkje kan maken.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Piet Jager » vr 23 aug 2002, 22:48

Een ding staat vast:

Korven werden gemaakt van pijpenstrootje, ook wel bunt genoemd en nu soms abusievelijk buntgras genoemd.

'Smeul' kan geen 'bochtige smele' zijn en ook geen pjpenstrootje, maar misschien 'echte buntgras'?

Hoe komen ze aan de Veluwse naam 'Smeul'? Komt dat soms van het woord smeulen? Misschien smeulden die dichte pollen/vaste zoden bij een heide/veenbrand vaak lang na.

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Piet Jager » vr 23 aug 2002, 23:39

Jelte Pieter schreef:
...., zet ik mijn buurman aan het werk: hij moet me maar helpen om bunt te gaan plukken. Hoeveel zou ik moeten plukken voor vier/vijf korven?????
Zet dat a.u.b. uit je hoofd. Korven gevlochten van vlas en bunt verspochten/verschimmelen heel snel, omdat ze te koud zijn en niet voldoende ademen. Gebruik liever goed roggestro van niet bemeste grond (Tip van Piet!).

!Piet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 24 aug 2002, 13:06

Zet dat a.u.b. uit je hoofd. Korven gevlochten van vlas en bunt verspochten/verschimmelen heel snel, omdat ze te koud zijn en niet voldoende ademen. Gebruik liever goed roggestro van niet bemeste grond (Tip van Piet!).
Wat moet ik nou???
Ik moet zeggen de korven van E.K. zien er prachtig uit.(Die grote draagt het hoedje van de paus.) Dus wat dat betreft.......
En Piet. Kom maar eens aan goed, lang, schoon roggestro van niet bemeste grond. Dat valt nog niet mee!

J.P.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten