Status Heide?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: Status Heide?

Bericht door Kroese » do 09 sep 2004, 17:05

Kroese schreef: Een prima kerel, die niet alleen mollen kan vangen,
Of hij goed gegokt heeft met het weghalen van de heide is afwachten.
Die oude bekende mollenvanger heeft misgegokt, dit jaar.
Ook het vochtgehalte is prima. Daar werd ook door de regen slechte verwachtingen over uitgesproken.

De bakken zitten vol.(zaten, ze zijn opgehaald) De DUHOKA(dubbel honingkamer formaat broedramen) zijn verzopen, tegen verzegelen aan. Bij de meeste volken heb ik gisteren 1 raam met wat open broed en de moer gezien. Nog wel wat ramen uitlopend broed, maar dat begint al rap af te nemen. Inwinteren hoef ik ze niet meer.
Ik ben zeer tevreden, mijn bijen (UG02-539) hebben het weer geweldig gedaan, het hele jaar door. Ik heb een prima oogst dit jaar.

Hopelijk bij jullie ook een goede oogst?
Hennie kroese..........

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door heidecap » vr 10 sep 2004, 00:15

Hallo Hennie,

ook ik ben net een half uurtje terug van de heide.
Het lijkt inderdaad een prima oogst :
Mijn 2 kasten wogen behoorlijk zwaar. 1 kast was zelfs zo zwaar dat ik zeker weet dat er veel honing in de broedkamer is terechtgekomen.
Slinger jij geen honing uit de broedkamer daar je niet meer hoeft in te winteren ?

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door Kroese » vr 10 sep 2004, 12:39

heidecap schreef: Slinger jij geen honing uit de broedkamer daar je niet meer hoeft in te winteren ?
Een paar ramen ga ik wel vervangen door kantramen uit de thuisvolken. Hiervoor hang ik dan sluitblokken in de plaats. Ik zoek ramen met een deel open cellen. die hang ik dan naast het raam(ramen) met open broed. De moer heeft dan weer ruimte om in te leggen. Ik hoop tenminste dat ze dat nog gaat doen. Er is door het verzopen broednest een gat in de productie van de winterbijen ontstaan. Er zitten nu nog wel veel bijen in, maar een deel daarvan zal nog afsterven. Ik heb vaker gezien, dat sterke heide volken in het voorjaar achterstand hebben t.o.v. de langzaam ingewinterde thuisvolken.
Groeten Hennie.............

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door Piet Jager » vr 10 sep 2004, 13:21

van Hennie Kroese

Er is door het verzopen broednest een gat in de productie van de winterbijen ontstaan.
Had je meer ruimte moeten geven, Hennie! [;)]
Of toch ... eenzijdige selectie ten koste van andere eigenschappen?

!Piet

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door Kroese » vr 10 sep 2004, 16:03

Piet Jager schreef: Had je meer ruimte moeten geven, Hennie!
Raathoning laten bouwen op de heide, betekent veel bijen in een (te) krappe kast. De broedbak moet vol broed zitten als je ze weg brengt. Dan MOETEN ze wel bouwen aan de strookjes. En als dan de HK uitgebouwd is en hoegenaamd verzegeld, gaan ze als de dracht voortduurt iedere uitlopende broedcel vol met nectar gooien. Als je halverwege de dracht meer ruimte gaat geven, dan verzegelen ze de raathoning niet meer volledig. Het is dus kiezen of delen. Maar ik hoef dit aan jou niet uit te leggen, jij weet dit als ervaren heide imker ook wel.
En vooruit dan maar, het heeft totaal niets met het merk bijen te maken.
Groeten, Hennie............

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door Piet Jager » vr 10 sep 2004, 16:15

van Hennie Kroese

En vooruit dan maar, het heeft totaal niets met het merk bijen te maken.
Dat viel niet mee, he? [;)]
Maar goed, het hoge woord is er uit!

!Piet

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door heidecap » vr 10 sep 2004, 17:13

Ik heb zojuist de balans opgemaakt van mijn 2 kasten :

Kast 1 : 6 volle honingramen en 2 volle broedkamerramen zonder broed.
Kast 2 : 10 volle honingramen en 5 volle broedkamerramen zonder broed.

Mijn bijen hadden echter ruimte genoeg, want ze zijn op 2 broedkamers (spaarkastformaat) en elk 1 honingkamer naar de heide gegaan. In de onderbak zijn lege cellen zat, dus van het verzuipen van het broednest was bij mij geen sprake.
Volgend jaar ga ik denk ik met 1 broedkamer en 2 honingkamers naar de heide of met 1 broedkamer en 1 broedkamer als honingkamer.


Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door Kroese » vr 10 sep 2004, 17:56

heidecap schreef: Volgend jaar ga ik denk ik met 1 broedkamer en 2 honingkamers naar de heide of met 1 broedkamer en 1 broedkamer als honingkamer.
Groeten, Thomas
Gefeliciteerd Thomas, je zult ook wel opgemerkt hebben dat het broednest flink terug gelopen is (open broed) Bij jou waarschijnlijk minder dan bij mij, omdat jouw broed ruimte ruimer was. Raathoning is heel moeilijk met 2 broedbakken + 1 HK.
Hennie......

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door heidecap » za 11 sep 2004, 21:01

Vandaag hebben Joop en ik onze heidehoning geslingerd.

Het was een heel gedoe. We hadden wel een kolbapparaat, maar het slingeren bleef een crime. Er bleef toch nog erg veel honing in de ramen achter. Helaas hebben we bijna alle ramen kapotgeslingerd. De honing wou er gewoonweg niet uit !
We hebben voor onszelf al wel een verkoopprijs per potje vastgesteld, een beetje afgestemd op alle moeite die het heeft gekost : 10 Euro per potje (geintje)
Afijn, de klus is geklaard, maar nu ruikt de hele schuur naar heidehoning. Ik heb de ramen daar tijdelijk opgeslagen. De geur van heidehoning is indringend, bijna haast bedwelmend, maar wat mij betreft zeker niet aangenaam.
En dan de honing. Uiteraard hebben we hiervan geproefd. Smaken verschillen, maar onze "eigen" voorjaarshoning is dan toch ook wel heeel erg lekker !


Groeten, Thomas

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Status Heide?

Bericht door Frans vanTongeren » za 11 sep 2004, 21:06

en..Thomas, hoeveel kilo heb je kunnen slingeren.
Bij mij bleef 26 % van de heidehoning achter in de raampjes.
-
Heb je nog wat praktijk opgedaan uit het stukje:
kolben van heidehoning
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... rms=kolben

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten