Balsemien 2014

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:
Re: Balsemien 2014

Bericht door Dylan Elen » di 12 aug 2014, 10:06

Bee-tree

Van een godsdiensttwistdiscussie zou ik niet willen spreken. Het enige wat ik - net zoals Abeille tourbière - doe, is het standpunt en de expertise van de wetenschap toelichten. Dat zijn we onszelf als wetenschappers eigenlijk zelfs verplicht ;) Het is niet de bedoeling gelovigen te kwetsen, maar ge moet toegeven dat in echte godsdienstdiscussies er vaak met drogargumenten over en weer wordt gegooid, terwijl het de wetenschap toch wel siert dat zij - meestal, want er zijn natuurlijk kleine uitzonderingen - beproefde feiten aanhaalt. Uiteraard staat het iedereen vrij de wetenschap al dan niet te geloven, ik kan dan ook alleen maar hopen dat zij die belangrijke beslissingen moeten nemen zich laten steunen door de wetenschap.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door bee-tree » di 12 aug 2014, 12:40

Hallo Dylan, ik respecteer je reacties. In je profiel lees ik dat je student bent. Bestaan nog steeds studentendisputen , dus
binnen de studentenvereniging groepen die wekelijks in 'n staminéke over onderwerpen enigszins humoristisch redetwisten om het zindelijk praten volgens nette omgangsvormen te be-oefenen. ? Ik hield er van. Onze wijze van discussiëren LIJKT ENIGSZINS OP
DISPUTEREN. Zo heb ik gezegd in mijn vorig pleit : De discussie over balsemien LIJKT ENIGSZINS OP 'n godsdiensttwistdiscussie.
Dus er is 'n ZWAKKE overeenkomst ; 'n BEETJE, zou koningin Maxima kunnen zeggen. (Effe tussendoor; 'n beetje komt van bijten,
happen. Vlamingen zeggen dichterlijk : 'n bete brood).

Bovendien , als Maarten niet z'n ongewoon lange explicatie had gegeven, was ik niet op het idee gekomen om in ons
disputeren 'n lichte overeenkomst te zien met de milde wijze van discussiëren in de aanvangstijd van de Hervorming of Reformatie,
later ontaard in heftige twistzittingen.

Helaas moet ik nu stoppen, want er is telefoon. Er is 'n afspraak om naar de ontdokking te gaan kijken van het langste cruiseschip
dat de Meyerwerf in Papenburg tot nu toe gemaakt heeft, 345 meter lang. Typ op Google in : Meyerwerft Papenburg.
De visie op Impatiens glandulifera moet even wachten. Zjef

P.S. Glanduli-fera betekent klierdragend. Glandulus is klier. ferrere is dragen; denk aan VEERboot, VEERpont, transferium, enz

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Dylan Elen » di 12 aug 2014, 15:00

Bee-tree

Dergelijke discussie-avonden kennen wij in Leuven niet (meer), 's avonds kan de tijd immers ook op toffere manieren doorgebracht worden :D Er wordt weleens gediscussieerd, maar dat is meer tussen de lessen door. Alleen tijdens verkiezingsperiodes, zoals afgelopen mei, zijn er échte discussies waarbij de redenaarskunsten geoefend kunnen worden ;)

Natuurlijk kan je zeggen dat er een zwakke overeenkomst is, maar dat is dan naar mijn inziens in elke discussie zo. Ik vind discussies belangrijk omdat ik denk dat een maatschappij enkel door discussie verdere inzichten kan verwerven. Zo is ook de balsemiendiscussie interessant, maar ik kan mij gezien de wetenschap alleen maar afkeren van het idee om die plant in het wild verder te verspreiden en / of niet te bestrijden. Het telen als voedselgewas, mits voornoemde voorwaarde van onkiembaar zaad, vind ik dan wel weer een optie die gerust onderzocht mag worden.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door frank27 » di 12 aug 2014, 15:21

Dylan, ik ben in het kader van de interessante discussie (dit is het imkerforum op z'n best, wat mij betreft), benieuwd wat jij van de bijdrage van Maarten van gisterenavond vindt.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door JackC » di 12 aug 2014, 16:24

Aardige discussie natuurlijk over de balsemien als voedselgewas, maar dan moet het wel eetbaar zijn. In mijn bijentuin die ik al beheerde voor ik bijen had als "volkstuin" was het een van de zeer weinige planten die niet opgevreten werden door de naaktslakken; ga er maar van uit, als die het niet eten is het oneetbaar; ze (de naaktslakken) hebben mij indertijd tot wanhoop gedreven, de bijen waren en zijn nog steeds een geweldig alternatief voor het tuinieren.

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Dylan Elen » di 12 aug 2014, 18:43

Frank,

Wat vooral door iedereen onthouden dient te worden uit Maartens bijdrage is de lijst van inheemse oeverplanten. Die lijst bevat een dergelijke verzameling planten dat er gedurende een veel langere periode dracht is langs de waterkant dan wanneer de oever enkel balsemien bevat. Biodiversiteit doet leven en onze bijen hebben zo ook een breed gamma aan divers stuifmeel. Tenminste als de oevers op een duurzame manier beheerd (lees gemaaid) worden, dat is vaak wel een werkpunt waar de imkerverenigingen best mee naar de desbetreffende overheid trekken.


JackC,

Ik weet dat de rups van het Groot Avondrood - een prachtige nachtvlinder - leeft van onder andere het loof van de reuzenbalsemien. Maar zoals Bee-tree aanhaalde is het het zaad dat in onze keuken aangewend kan worden.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door ndj » di 12 aug 2014, 19:19

Dylan Elen schreef:Frank,

Wat vooral door iedereen onthouden dient te worden uit Maartens bijdrage is de lijst van inheemse oeverplanten. Die lijst bevat een dergelijke verzameling planten dat er gedurende een veel langere periode dracht is langs de waterkant dan wanneer de oever enkel balsemien bevat. Biodiversiteit doet leven en onze bijen hebben zo ook een breed gamma aan divers stuifmeel. Tenminste als de oevers op een duurzame manier beheerd (lees gemaaid) worden, dat is vaak wel een werkpunt waar de imkerverenigingen best mee naar de desbetreffende overheid trekken.


JackC,

Ik weet dat de rups van het Groot Avondrood - een prachtige nachtvlinder - leeft van onder andere het loof van de reuzenbalsemien. Maar zoals Bee-tree aanhaalde is het het zaad dat in onze keuken aangewend kan worden.

Groeten,
Dylan
Ik ben het in hele grote trekken met je eens Dylan. Echter hier in Nederland is het grote motto "Laat de natuur haar gang maar gaan". Niks maaien dus.
Ze zetten grote hoefdieren in als maaiers, die de biodiversiteit vertrappen, en nog mogen hongeren op de koop toe. In sommige natuurgebieden lopen er 3 grote grazers per ha. Dat terwijl een boer er maar ongeveer 2 per ha mag houden.

De bij leeft van drachtplanten. Daar waar veel nectar valt te halen. Eigenlijk dus ook monoculturen, maar dan gevarieerd.
Er moet onderhoud worden gepleegd in de laten we zeggen: "natuur" In de tegenwoordige tijd krijgen sommige planten of dieren de overhand.

Met de balsemien het zelfde. Pracht plant. Geeft veel nectar, maar waar de balsemien groeit, groeien weinige andere andere planten.
Zelfs zevenblad was hier verdwenen toen de mien er stond.

De balsemien is nu in het bosje aan het bloeien. Ik krijg zo de indruk, dat een beter woord Wandelmien is. Als de grond uitgeput is, is de balsemien weg. Het is zelfs te arm om Brandnetels te laten groeien. Ik krijg de indruk, dat dat het "gevaar" van de wandelmien is.

Ik vroeg me ook al af, waarom er geen slakken in de plant zaten. De pony vreet er niet van. Zelfs in de omgeving van de plant niet. Het zou zomaar kunnen dat deze plant totaal afhankelijk is van zijn bestuivers. Zijn of moet ik zeggen haar smaak, waarschijnlijk ook geur maakt, dat andere dieren er niet aankomen. Mientje schiet er maar oplos.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door maartenkleijne » di 12 aug 2014, 22:14

De oeverplanten lijst 'van maarten' behoeft nodig aanvulling als het een 'lijst' is in plaats van een willekeurige opsomming verdient aanvulling.
watermunt, valeriaan, koninginnen-kruid, moerasandoorn, harig wilgenroosje werden al genoemd.
gele lis, kattenstaart zijn ook zeer goed. Wie vult nog wat aan?
gr,
m

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door bee-tree » wo 13 aug 2014, 10:41

Grote Engelwortel, Grote en Kleine Egelskop, Moeraswederik, Moerasspiraea, Kalmoes, Groot hoefblad, Zwanenbloem,
Moerasrolklaver en......niet te vergeten, de Wilgen, wat prima beschoeiers zijn en insectenplanten, mits ze om de 3 jaar
gefaseerd gesnoeid worden,
anders belemmeren de neerzijgende takken de afwatering in het geval de watergangen bedoeld zijn
voor de waterafvoer. Wilgen laten de ondergroei van oeverkruiden toe, omdat hun bladvorm voldoende licht
laat passeren, zelfs nog beter dan Harig WILGENroosje. Die duldt veel langer dan 'mientje' geen andere soort
tussen zich in , want haar bladvorm is veel breder en donkerdergroen dan die van (gewoon) Wilgenroosje, waarvan het blad lijkt op dat van de Schietwilg; vandaar de naam WILGENroosje. Wordt vervolgd. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Zjef

P.S. Misschien ten overVLOEDE ! Planten waarvan de naam op roosje eindigt, hoeven niet persé tot de familie Rosaseeën te behoren.
Roosje is de eeuwenoude naam voor bloempje. 'n Meisje dat Roosje heet mag Bloempje genoemd worden of Fleurtje,
hoewel fleur van flora stamt.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door bee-tree » wo 13 aug 2014, 18:39

Tijdens het controleren van de voedselsituatie in broedafleggers kwamen me nog wat wilde oeverplanten
voor de geest die meer of minder zeldzaam zijn.
Wilde Averuit, Wateraardbei, Wilde bertram, Kleine ruit,Beekpunge, Gele waterkers, Dauwbraam, Bitterzoet.
De laatste soort is niet geliefd bij aardappeltelers. Ze is draagster van bacteriën die bruinrot in aardappels veroorzaken.
Ze behoort tot hetzelfde plantengeslacht als de aardappel en de tomaat en de zwarte nachtschade, namelijk Solanum.

De Latijnse naam van Bitterzoet is Solanum dulcamara; van aardappel Solanum tuberosum; van tomaat Solanum lycopersicum,
van zwarte nachtschade Solanum nigrum. Samen behoren ze tot de Nachtschadefamilie, de Solanaceeën. Zj.

P.S. Zwarte nachtschade is een ongewenste wilde akkerplant tussen aardappelplanten , vooral omdat er plantenluizen op komen die op de aardappelplanten kunnen overstappen. Er wordt tegen gespoten. Bijen die op de luizen fourageren kunnen daardoor sneuvelen.
Het is maar goed dat de aardappelplant als exoot niet door onze bijen bevlogen wordt, (zie het topic""Bijen op Aardappelbloemen".)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten