Waar vliegen de bijen op anno 2016

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:
Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door joselito » vr 22 apr 2016, 18:37

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Vandaag ook 1 bij op de meidoorn gezien. 1 bij een hele boom. Ik had dat nog nooit eerder gezien.
Vroeger was meidoorn een goede drachtplant in de fruitstreek (leemgrond) met hele lekkere honing. Maar sinds het perenvuur hebben ze alle heggen tussen de plantages gerooid. In de zandstreek zoals hier zie je nooit een bij op vliegen.

http://annetanne.be/kruidenklets/2008/0 ... perenvuur/

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door semar » za 23 apr 2016, 11:37

hier in amsterdam wordt ze bij zoning weer druk bevlogen.

pflipp
Berichten:88
Lid geworden op:vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Buckfast F2
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door pflipp » zo 24 apr 2016, 11:37

joselito schreef:Vroeger was meidoorn een goede drachtplant in de fruitstreek (leemgrond) met hele lekkere honing. Maar sinds het perenvuur hebben ze alle heggen tussen de plantages gerooid. In de zandstreek zoals hier zie je nooit een bij op vliegen.
Hè watte? Zeg je me nu dat de grondsoort ook al uitmaakt voor of ze op *dezelfde* soort vliegen?

Als ik naar mijn bijtjes rijd, zie ik onderweg altijd alles in bloei staan, maar hoe dichterbij ik kom, hoe meer dat afneemt. Mijn gedachte was altijd dat dit was omdat ik van kleigrond naar zandgrond rijd, en / of van beneden zeeniveau naar erboven. En dat er dan dus andere begroeiing is. Maar er waren tenminste wel meidoorns. Kan ik die nu ook al afschrijven? :?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door joselito » zo 24 apr 2016, 12:50

pflipp schreef:. Maar er waren tenminste wel meidoorns. Kan ik die nu ook al afschrijven? :?
Ik vind de lijsten met bomen en planten, met een nummer erbij hoeveel nectar ze geven min of meer waardeloos.
Het hangt er helemaal vanaf waar ze staan. Neem bijvoorbeeld koolzaad, toch een van de beste drachtplanten. Hier heeft eens een veld gestaan, stuifmeel met hopen maar geen druppel nectar. Rijdt je naar Wallonie, dan kom je vele velden tegen maar pas 30 km voorbij Luik staan velden waar de bijen echt massaal nectar halen. Het heeft alles te maken met de bodemgesteldheid.
En zo geldt dat voor vele zo niet alle bomen en planten. Heel geschikt bv voor zandgrond is heide, vuilboom, boekweit etc

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door Jaap v.Popering » do 28 apr 2016, 19:15

Vandaag genoten van mijn bijen .
Bijzonder om te zien hoe veel moeite zij doen om deze te openen .
Lathyrus nervosus
145-11 .jpg
145-8 .jpg

Durk
Berichten:3
Lid geworden op:di 29 jul 2014, 11:15
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Sondel (Frl)
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door Durk » za 30 apr 2016, 14:36

Mijn bijen vliegen vandaag op paardenbloem peer en (berm)koolzaad!

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door JackC » za 30 apr 2016, 15:51

Bij mij zoemt de hele tuin van de bijen, opvallend genoeg op vreemde plaatsen behalve op de viburnum en een enkele bij op de peer zie ik ze vooral in het gras en op andere niet bloeiende planten, alsof alle vliegbijen als waterdragers zijn ingezet. Iemand een verklaring?

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door JackC » za 30 apr 2016, 15:58

citaat Joselito: Vroeger was meidoorn een goede drachtplant in de fruitstreek (leemgrond) met hele lekkere honing.

Vorig jaar leek het voorjaar bij mij geen honing op te leveren; de appel was al voorbij zonder veel nectar en toen opeens kwamen de honingkamers alsnog vol; de enige grote dracht die ik toen kon vinden in de omgeving was de meidoorn. Ik heb mijn honing helaas niet laten analyseren, maar dat deed ik voorgaande jaren ook niet, toen schreef ik de voorjaarshoning vooral toe aan de appels die hier zeer ruim aanwezig zijn.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door joselito » za 30 apr 2016, 17:06

JackC schreef: de enige grote dracht die ik toen kon vinden in de omgeving was de meidoorn.

De honing van de meidoorn heeft een specifieke smaak, ik heb deze smaak leren kennen in Ierland. Daar is het een uitstekende drachtplant.
Een aantal jaren terug had ik mijn kasten naar de acacia gebracht. Maar het weer was slecht geweest en ik verwachtte geen honing. Maar toen ik ze ging halen zaten de honingzolders vol. Toen ik achteraf de honing slingerde herkende ik direct de smaak van meidoorn.
Dit is slechts één maal voorgevallen in al die jaren :)

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door joselito » ma 02 mei 2016, 09:16

Hier staan er veel paardenbloemen tussen de kersenbomen, maar toch zitten al de bijen op de kersenbloesem.
Deze zullen interessanter zijn wat nectar betreft.
Bijlagen
002 - kopie.JPG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dodo en 14 gasten