Gezocht bodembedekkende drachtplant

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hego
Berichten: 82
Lid geworden op: di 17 feb 2009, 16:38
Locatie: Leudal - Limburg
Contacteer:

Gezocht bodembedekkende drachtplant

Bericht door Hego » vr 22 mei 2009, 22:03

Voor het laten begroeien van ca. 600 m-2 zoek ik een goede drachtplant die:

- de bodem snel bedekt en onkruid geen kans geeft
- meerjarig is of elk jaar weer terug komt

Wat kan ik het beste planten of zaaien?


Henri

testudo
Berichten: 48
Lid geworden op: do 14 jun 2007, 18:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Gezocht bodembedekkende drachtplant

Bericht door testudo » vr 22 mei 2009, 23:28

Ik denk aan cotoneaster , Laat tamelijk vlug stukken tuin dichtgroeien , zodat onkruid geen kans meer krijgt en is een geweldig goeie bijenplant. Is ook volledig winterhard en groen blijvend

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: Gezocht bodembedekkende drachtplant

Bericht door agastache » vr 22 mei 2009, 23:36

ja superbijenplant, dan wel cotoneaster horizontalis nemen, maar die bedoel je waarschijnlijk ook.
groeten, meindert

linnaeus
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 17 feb 2008, 23:36
Contacteer:

Re: Gezocht bodembedekkende drachtplant

Bericht door linnaeus » za 23 mei 2009, 07:31

Cotoneaster dammeri 'Major'
de meest platte cotoneaster,maar het is een leuk sprookje dat er geen onkruid in komt,aanplanten op schone grond en bijhouden,maar o wee,als er wortel onkruiden in zitten dan gaat schoffelen moeilijk



C.L,

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Gezocht bodembedekkende drachtplant

Bericht door martin b » za 23 mei 2009, 13:28

Ik heb er nog een potje honing van staan, van vorig jaar van een imker uit S-heerenberg. Daar is hij in een nieuwe woonwijk massaal aangeplant. Dus bij genoeg planten kun je er zelf nog van slingeren, een goede drachtplant.

martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Gezocht bodembedekkende drachtplant

Bericht door Bart de Coo » za 23 mei 2009, 23:33

Leuk dat de cotoneaster eens ter sprake komt.

Op dit moment staat in Dieren de robinia pseudoacacia ('acacia') fel te bloeien. Toch heb ik niet de indruk dat er nou zo fanatiek op gevlogen wordt. En toch is dit de tijd van het jaar waarop de meeste nectar mijn kasten lijkt binnen te stromen. Dan fiets je zo rond, je geeft je ogen de kost in de hoop dat je eens een bij betrapt, maar ik zie ze niet.

Er bloeit nu massaal witte klaver op een braakliggend terrein, de bramen zijn net begonnen, er is veel geranium natuurlijk, ik lees net op het forum dat de laurier op de bladeren bevlogen wordt vanwege de 'extraflorale nectarien' en de cotoneaster natuurlijk. Ik kan er maar niet achter komen waar die massale nectarvloed in de tweede helft van mei toch vandaan komt. Cotoneaster? Die kan inderdaad gonzen van de bijen. Ik hoop dat ik het raadsel ooit nog eens kraak.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gezocht bodembedekkende drachtplant

Bericht door Ati » zo 24 mei 2009, 10:14

Ik vind het altijd moeilijk om antwoord te geven op zo'n vraag als je niets weet over grondsoort en ligging (licht of schaduw). Maar denk eens aan de Campanula Garganica. Die staat nu op het punt van bloeien. Een goede bodembedekker die druk bezocht wordt.

De Geranium Macrorrhizum die elders in deze rubriek bezongen wordt, vult nog veel sneller de vierkante meters. Dan heb je al een aardige compositie in blauw, als ik dat aspect ook nog even mag noemen.

Verder kan ik je absoluut de Eupatorium aanbevelen voor in de nazomer. Een geweldige bijenplant. Decoratief met Echinacea samen, bloeit ook in dezelfde tijd. Maar dit zijn niet echt bodembedekkers.

Solidago woekert lekker, die kan ook een heel stuk vullen.

En waarom zaai je niet wat Phacelia? Dat kan je nu nog doen volgens mij. Is geen vaste plant, maar dan heb je in het eerste jaar alvast wat.

Tot slot kan ik je Springbalsemien aanbevelen. Nogmaals ik weet niet wat voor grond je hebt (de Balsemien moet nogal vochtig staan) maar hier heb je gegarandeerd veel honing van. En je komt nooit meer van de plant af.

Gebruikersavatar
Hego
Berichten: 82
Lid geworden op: di 17 feb 2009, 16:38
Locatie: Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: Gezocht bodembedekkende drachtplant

Bericht door Hego » zo 24 mei 2009, 11:11

Ati schreef:
Ik vind het altijd moeilijk om antwoord te geven op zo'n vraag als je niets weet over grondsoort en ligging (licht of schaduw).



De grondsoort is klei. Het stuk ligt vol in de zon.


Henri

Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Gezocht bodembedekkende drachtplant

Bericht door Æbe » zo 24 mei 2009, 18:18

Dwergmispel (Cotoneaster dammeri)

Deze groenblijvende lage struik (tot max. 30 cm) heeft kleine blaadjes. De dwergmispel is ideaal als bodembedekker. Plant deze heester bij voorkeur in de zon of halfschaduw. De dwergmispel bloeit in mei en juni en heeft kleine witte bloemetjes. Deze hebben een grote aantrekking op hommels, bijen en zweefvliegen. Na de bloei komen er rode besjes die geliefd zijn bij lijsters en pestvogels.

De dwergmispel stelt geen hoge eisen aan de bodem maar het mag niet nat zijn.
en opgefleurd met bv een of andere ooievaarsbek
Afbeelding
cotoneaster geeft vele mogelijkheden,
Afbeelding
mooie bodembedekking en heeft ruimte voor heel veel variatie
Afbeelding

de foto van cotoneaster met blauwe druifjes was over belicht maar dat hebben we ook in het openbaar groen Kampen,
zal nog even langslopen wat er allemaal in staat.




Æ.

Frank
Berichten: 4
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 20:38
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Gezocht bodembedekkende drachtplant

Bericht door Frank » di 26 mei 2009, 00:22

Ben het helemaal eens met die Cotoneaster!
maar weet wel dat de hoogte van iedere soort enorm kan verschillen.
Cotoneaster dammeri is de laagste 10/25 cm
cotoneaster dammeri 'Coral Beauty' 30/50 cm veel mooie besjes
Cotoneaster dammeri 'Major' kan 100 cm worden
cotonester horizontalis kan wel meer dan 150 cm worden maar is ook heel goed voor de bijen.
Denk ook eens aan Erika carnea winterheide bloeit zeer vroeg en lang.
of Persicaria amplexicaulis 'Speciosa' bloeit lang en laat 7/11 niet echt een bodembedekker maar sterk onkruid verdringend.
Pachysandra terminalis is een echte bodembedekker van max 20cm gaat eerst traag daarna makkelijker in onderhoud. altijd mooi groen.
Hedera helix Arborescens is klimop met bloemen 50/70 cm hoog en bloeit pas is oktober,altijd mooi groen.
Lavendel is ook een goede drachtplant voor midden in de zomer.
Maar wat je ook plant er zal bij de start altijd veel wied werk zijn op zo een grote lap grond.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten