stekken wilg

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

henboo
Berichten:2
Lid geworden op:vr 23 mei 2003, 06:33
Locatie:Netherlands
Contacteer:
stekken wilg

Bericht door henboo » vr 02 okt 2009, 22:04

Wie o Wie weet mij de meest succesvolle methode te vertellen om een wilg te stekken.
Deze wilg is in t voorjaar 2009 geheel afgesnoeid en heeft dus veel eenjarig hout.
Het is een bijzonder goede stuifmeel leverancier en wil er graag meer van kweken/planten

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: stekken wilg

Bericht door Bart de Coo » vr 02 okt 2009, 22:26

Ik haal de volgende wijsheid van het forum en van een bomenkweker:

Snoei de wilg zo eind februari. Snij stukken met de lengte van een rekenlineaal. Bind ze samen tot polsdikke roedes. Begraaf ze voor 2/3 onder grond; 1/3 steekt dus uit. Dit gaat in 90% van de gevallen goed. Wilg gaat bijna altijd goed, al steek je bij wijze van spreken een blaadje in de grond.

Ook heel leuk: zet een teen in het voorjaar in het water. Binnen de kortste keren komen er worteltjes aan. Die beginnen lange slierten te vormen in het water. Als je dus voor een glazen bak/schaal/vaas kiest, dan heb je een mooi decoratief effect, ook omdat ie gaat bloeien natuurlijk. Daarna in de volle grond zetten natuurlijk.

Echt, een kind kan de was doen. Ik heb de ballen verstand van tuinieren en stekken en wat dies meer zij, maar wilgen vermeerderen is echt het aller-, allersimpelste wat er is.

Succes!


Bart

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: stekken wilg

Bericht door de vos roger » za 03 okt 2009, 08:45

Wij stekken hier jaarlijks een duizendtal mannelijke wilgenstekken met succes .
Ons tijdstip is begin maart ,de lengte van onze stekken is een halve meter ongeveer en een potlood dikte .We zetten onze stekken op een zwarte plastiekfolie , de grond wordt daardoor beter opgewarmd en behoudt ook zijn vocht beter.Onthoud wel dat de échte salix caprea niet of zéér moeilijk te stekken is,de andere soorten is meestal altijd succes verzekerd.
groetjes

roger

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: stekken wilg

Bericht door Bart de Coo » zo 04 okt 2009, 13:52

Roger,

Misschien kun je nog even vertellen hoe je het verschil ziet tussen manneljke en vrouwelijke wilgen en welke van de twee de bijtjes het liefste zien. Graag!

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: stekken wilg

Bericht door maartenkleijne » zo 04 okt 2009, 16:16

Je moet dat in het voorjaar onthouden: de mannelijke wilgekatjes hebben meeldraden en zijn doorgaans geel en beginnen ,zilver voor de meeldraden los gaan, zoals die je in de winkel koopt.
De vrouwelijke wilgekatjes hebben geen meeldraden en zijn doorgaans groen.
Beide geven een overvloed aan nectar maar alleen de mannetjes ook stuifmeel.

Als je nabij een natuurgebied woont kan een vrouwtje ook voordelen hebben door de vele zaailingen die in de wijde omtrek opkomen.

(Roger vindt het vats niet erg dat ik voor m'n beurt spreek!)[;)]

gr,
m

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: stekken wilg

Bericht door de vos roger » zo 04 okt 2009, 20:48

Absoluut vindt ik het niet erg Maarten[:)]
Ik heb twee héél drukke dagen gehad nu bij de brandweer om uitleg te geven op hun open-deur-dag .Ik moest de(duizenden) bezoekers informeren over wespen,bijen en hommels.
Beste Henboo,als je mag kiezen tussen vrouwelijke en mannelijke wilgen,dan zou ik vooral de mannelijke kiezen omdat hun stuifmeel héél belangrijk is voor een goede broedaanzet in het voorjaar.
Afbeeldingzo doen wij het

roger

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: stekken wilg

Bericht door maartenkleijne » zo 04 okt 2009, 23:07

Het verhaal gaat dat in het begin van Flevoland in een groot wilgenbos met alleen vrouwtjes wilgen de bijen zich dood vlogen omdat ze alleen maar nectar bleven halen en er geen stuifmeel binnen kwam...............

gr,
m

Chech
Berichten:53
Lid geworden op:zo 15 feb 2009, 19:05
Locatie:Czech Republic
Contacteer:

Re: stekken wilg

Bericht door Chech » ma 05 okt 2009, 08:48

Roqer, krijgen de stekken zo dan wel water genoeg?
Chech.[?]

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: stekken wilg

Bericht door pieter1 » ma 05 okt 2009, 12:33

het voordeel van stekken op deze manier is onder andere dat de grond vochtig blijft. De stekken hebben nu juist meer water tot hun beschikking.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: stekken wilg

Bericht door de vos roger » ma 05 okt 2009, 19:01

De grond blijft niet alleen vochtiger,maar door de zwarte folie wordt hij nog extra opgewarmd door het voorjaarszonnetje zodat ze ook vlugger wortel vormen en pijlsnel groeien.Op één jaar tijd zijn de stekken van 40cm uitgegroeid tot boompjes van twee à drie meter.
groetjes

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten